کد خبر: 922527
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۱
رهبر طالبان افغانستان یک بار دیگر در آستانه عید قربان پیامی پنج صفحه‌ای منتشر کرد و خواستار مذاکره مستقیم با امریکایی‌ها شد، مذاکراتی که طالبان می‌گوید بایستی «صادقانه، شفات و نتیجه‌بخش» و «عاری از هرگونه خدعه و فریب» باشد.

به گزارش «جوان»، در حالی که طی هفته‌های اخیر بحث‌هایی درباره آتش‌بس چهار روزه طالبان در افغانستان یک بار دیگر مطرح شده، هبت‌الله آخوند‌زاده، رهبر طالبان در پیام خود که دیروز منتشر شد، گفته است مقاومت طالبان در برابر اشغال امریکا در آستانه به نتیجه رسیدن و استراتژی جنگی امریکا «شکست خورده است». طالبان، صلح را جزو اهداف خود خوانده و تأکید کرده که صلح در سایه اشغال افغانستان امکان‌پذیر نیست و در عین حال، بر لزوم برقراری آنچه که طالبان حاکمیت اسلامی می‌خواند، برای نجات افغانستان تأکید کرده است. طالبان، امریکا را به «تفاهم و تعقل» دعوت کرده و پایان جنگ در افغانستان را به خاتمه اشغال افغانستان منوط کرده است. طالبان حکومت افغانستان را رژیمی «فاسد، بی‌کفایت و ناتوان»‌خوانده که ناکامی‌های آن «حتی خود مقام‌های امریکایی را نیز به ستوه» آورده تا جایی که امریکایی‌ها «باور خود را بر رژیم خودساخته‌شان از دست داده‌اند.»‌آخوند‌زاده در پیام خود، انتخابات آینده افغانستان را مملو از فضاحت و فساد خوانده که «حتی اعضای خود رژیم فاسد نیز انجام آن را ناممکن می‌دانند.»

تضمین ثبات
طالبان می‌گوید که «هم در میدان نظامی برنده است، هم از لحاظ سیاسی و اداری»‌بر افغانستان کنترل دارد: «ما برای اثبات این ادعای خود استناد می‌کنیم که دشمن با وصف نیرو‌های مجهز امریکایی و همه نیرو و توانایی نظامی تکنیکی آن‌ها اعتراف دارد که امارت اسلامی بر بیش از نصف افغانستان حاکمیت دارد.» طالبان وعده کرده که اگر «همین امروز امریکایی‌ها اشغال را پایان بدهند»، تضمین می‌دهد که افغانستان به بی نظمی و نا امنی کشیده نخواهد شد. طالبان در جمله‌ای مبهم نیز گفته که در این خصوص به همسایگان افغان نیز تضمین داده است: «هم از لحاظ سیاسی و اداری بر کنترل مقاومت به خوبی تسلط دارد و هم کشور‌های همسایه و منطقه را مطمئن ساخته است.»‌طالبان در مورد مذاکره با امریکا، یک بار دیگر خواستار مذاکره مستقیم شده است: «چونکه جنگ کنونی در افغانستان زاده اشغال امریکایی‌ها است، لهذا ما برای پایان بخشیدن آن بر گفت‌وگوی مستقیم با طرف امریکایی اصرار داشته و داریم. اما امریکایی‌ها برای فرار از پذیرفتن مسئولیت جنگ، به جای مذاکره سازنده، راه و طرحی را پیشنهاد کرده‌اند که نه معقولیت دارد و نه هم امکان عملی، بلکه خود همان راه و طرح سبب تداوم و ناکامی جنگ برای امریکایی‌ها شده است. اکنون هم اگر آن‌ها با قبول واقعیت‌های حقوقی افغانستان آماده مذاکرات مستقیم با امارت اسلامی می‌شوند، ما این را گامی معقول از طرف امریکا می‌دانیم.» طالبان همچنین خواستار مذاکرات سازنده و عاری از خدعه و فریب شده است.

طالبان نشست اخیر علمی کابل برای صلح افغانستان را «نشست اضطراری یک عده ملا‌های درباری» مردود دانسته و «مقامات رژیم سعودی» را از برگزاری نشست‌هایی مانند نشست اخیر سازمان همکاری اسلامی در جده برحذر داشته و آن را «پیام کمک و همکاری با کافران متجاوز» خوانده است. بخش مهمی از پیام طالبان در رابطه با رفاه افغانستان تحت حاکمیت طالبان پیش‌بینی شده است: «امارت اسلامی انکشاف اقتصادی (توسعه)، بازسازی، سرمایه‌گذاری و تطبیق پالیسی (سیاست)‌های گوناگون اقتصادی برای برای رفاه زندگی دنیوی مردم خود لازم و مهم می‌داند.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار