کد خبر: 922122
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۲
دلار دیروز کمی آرام گرفت و به کانال ۱۰ هزار تومان بازگشت
«بانک مرکزی گله دارد که ارز در سامانه نیما فراوان است، اما کسی نمی‌خرد؛ خب! ارزان کنید تا بخرند. تقصیر خودت است گران کردی؛ قیمت را بیار پایین تا بخرند!» این اظهارات حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیات دولت است که موجب شگفتی فعالان اقتصادی و بازار آزاد ارز شد.
جوان آنلاین: «بانک مرکزی گله دارد که ارز در سامانه نیما فراوان است، اما کسی نمی‌خرد؛ خب! ارزان کنید تا بخرند. تقصیر خودت است گران کردی؛ قیمت را بیار پایین تا بخرند!» این اظهارات حسن روحانی در جلسه روز گذشته هیات دولت است که موجب شگفتی فعالان اقتصادی و بازار آزاد ارز شد.

روحانی دیروز با صراحتی عجیب و کم‌سابقه اعلام کرد گران شدن ارز تقصیر بانک مرکزی است و دستور داد قیمت را کاهش دهند. این اظهارات از آن جهت غیرطبیعی است که ابهامات بسیاری را به‌وجود می‌آورد، چرا که اگر دولت با یک دستور می‌تواند نرخ ارز را کاهش دهد چرا زودتر این کار را نکرد و اصلا چرا بانک مرکزی قصور و نرخ دلار را گران کرد؟ اظهارات روحانی به شوخی بیشتر می‌ماند تا یک اظهارنظر علمی اقتصادی، با این وجود تاثیر مثبت خود را بر بازار گذاشت و حتی بازار سرکش ارز را کمی آرام کرد.

بازار آرام شد!

بر اساس گزارش میدانی «وطن‌امروز»، دیروز بازار ارز شاهد آرامشی نسبی بود، یورو با کاهش ۳۰۰ تومانی به ۱۲۴۰۰ تومان و دلار با کاهش ۲۰۰ تومانی به ۱۱۰۰۰ تومان رسید. به نظر می‌رسد با ابلاغ بسته جدید ارزی دوباره خیابان سبزه‌میدان و میدان فردوسی فعال شده‌اند که همین امر باعث شده رقابت محسوسی بین فروشندگان به‌وجود آید. آنچه می‌توان از شرایط بازار فهمید اینکه تعداد فروشندگان بیشتر از خریداران شده و به قول دلالان ارز، بازار خراب شده است. دلالان پیش‌بینی می‌کنند بازار در روز‌های آینده شاهد کاهش محسوسی باشد و قیمت‌ها به مراتب از هفته جاری پایین‌تر بیاید. در روز‌های گذشته هم خبر عرضه ارز پتروشیمی‌ها تاثیر منفی بر قیمت ارز‌های مختلف گذاشته بود. اگر روند پیام‌های اینچنینی روی بازار ارز ادامه پیدا کند، می‌توان امید داشت قیمت بیش از این کاهش پیدا کند. این اتفاقات باعث می‌شود اشخاصی که به ارز نگاه سرمایه‌ای دارند و طبق آمار‌های مختلف نزدیک به ۲۰ میلیارد تا ۲۵ میلیارد دلار ارز را محبوس کرده‌اند برای ضرر نکردن به فروشنده تبدیل شوند. نکته قابل توجه دیگر بازار ارز ادامه روند انفعال صرافی‌هاست، صرافی‌ها آنطور که باید و شاید اقدام به فروش نمی‌کنند. مشاهدات میدانی حاکی از آن است که صرافی‌ها از فروش ارز به مسافران و دیگر متقاضیان مشخص شده توسط بانک مرکزی امتناع می‌کنند و مشخص نیست چه زمانی به صورت واقعی وارد بازار ارز می‌شوند؛ تجربه نشان داده حضور صرافی‌ها در بلندمدت به شرط آنکه تحت نظارت بانک مرکزی باشد می‌تواند قیمت ارز را کاهش دهد. تنها نکته منفی موجود این است که بازار نوسان بسیار بالایی دارد که باعث می‌شود اصنافی که ارتباط مستقیمی با ارز دارند به ثبات نرسند. در حال حاضر اکثر فروشندگان موبایل و لوازم خانگی از فروش کالا خودداری می‌کنند به دلیل اینکه هنوز به پایه قیمتی درستی نرسیده‌اند.

۹۶ درصد معاملات ارز در بازار ثانویه است

عبدالناصر همتی، رئیس‌کل بانک مرکزی نیز در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت گفت: ۹۶ درصد معاملات ارز در بازار ثانویه انجام می‌شود پس نرخ اصلی در بازار ثانویه است نه در بازاری که فقط ۵ درصد معاملات در آن انجام می‌شود. همتی دیروز با بیان اینکه نرخ‌های شکل گرفته در بازار ثانویه هنوز بالاست و مورد قبول واردکنندگان نیست، گفت: اگر چه ما هم این موضوع را تایید می‌کنیم و معتقدیم این نرخ‌ها باید کاهش یابد، اما بدون دخالت ما خود بازار به تدریج روند کاهشی به خود می‌گیرد و قیمت‌ها نزول می‌کند. وی بازار ثانویه را محور اصلی تعادل‌بخشی نرخ ارز در کشور دانست و تاکید کرد: این بازار به تدریج در حال عمق یافتن است و در حال حاضر واردکنندگان و صادرکنندگان غیرنفتی هم در آن ورود کرده‌اند. رئیس شورای پول و اعتبار وزن اصلی قیمت ارز را بر بازار ثانویه متمرکز دانست و گفت: هم‌اکنون ۹۶-۹۵ درصد معاملات در بازار ثانویه انجام می‌شود. رئیس کل بانک مرکزی درباره عرضه سکه هم گفت: از آنجایی که سکه‌هایی که پیش‌تر فروخته شده، به تعداد وسیع بوده، همچنان همان سکه‌ها به قیمت‌های قبلی به تدریج وارد بازار می‌شود. همتی افزود: سکه‌هایی را که در گذشته با قیمت مشخص پیش‌فروش کرده‌ایم، بموقع و با همان قیمت تحویل خواهیم داد.

نرخ دلار در بازار ثانویه همچنان ۸۲۰۰ تومان

روز گذشته در بازار ثانویه میانگین نرخ معاملاتی دلار ۸۲۰۰ تومان، یورو ۹۳۵۰ تومان و درهم ۲۲۳۲ تومان بود. به گزارش فارس، تا پایان روز گذشته که پنجمین روز فعالیت بازار ثانویه ارزی بود، حجم معاملات به رقم ۳۰۰ میلیون دلار رسید.

در معاملات روز گذشته نرخ دلار ۸۲۰۰ تومان، یورو ۹۳۵۰ تومان و درهم ۲۲۳۲ تومان بود. معاملات در بازار ثانویه ارز در حالی با این ارقام انجام می‌شود که در بازار آزاد، دلار معاملات نقد ۱۰ هزار و ۹۰۰ تومان، یورو ۱۲ هزار و ۲۰۰ تومان و درهم ۲۹۱۴ تومان است.

معامله‌گران در انتظار کاهش قیمت ارز در بازار

طی روز‌های گذشته با توزیع بخشی از ارز پتروشیمی‌ها، بازار ارز تا حدودی آرام گرفته و روند رو به کاهشی را تجربه می‌کند؛ حال دلالان به معاملات فردایی با نرخ کاهشی رو آورده‌اند. خبرگزاری مهر گزارش داده که طی این یکی دو روز، رفتار دلالان در بازار برای خود حکایتی دارد. آن‌ها حاضر شده‌اند منابعی را که مدت‌ها احتکار کرده بودند در بازار تزریق کرده و با نرخی بعضاً کمتر از صرافی‌ها به مردم بفروشند، اما استقبال از ارز دلالان به اندازه روز‌های اوج کاسبی‌شان نیست. ماه‌ها بود که با توقف فعالیت صرافی‌ها، دلالان عرصه را بر بازار ارز و معاملات منطقی تنگ کرده بودند و نرخ مورد علاقه خود را به بازار تحمیل می‌کردند، اما دوره سود‌های نجومی آن‌ها به پایان رسیده است. چه بسیار افرادی که به دلیل جذابیت حاشیه قیمتی ارز، کسب‌وکار خود را تغییر داده و به خرید و فروش ارز روی آوردند و در سودای سود بیشتر، به آشفتگی بازار دامن زدند، چرا که بر این باور بودند باید حداکثر سوءاستفاده قیمتی را از بازار داشته باشند.
 
منبع: روزنامه وطن امروز
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار