کد خبر: 922022
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
ارائه خدمات درمانی و بهداشتی به 2 هزار نفر
وجود محرومیت‌ها در برخی مناطق کشور سبب شده است با داشتن همه توانمندی‌هایی که دراین مناطق وجود دارد مردم آنجا مجبور به مهاجرت شوند که در این میان می‌توان به منطقه موگویی در استان چهارمحال‌وبختیاری اشاره کرد...
محمدرضا سوری
وجود محرومیت‌ها در برخی مناطق کشور سبب شده است با داشتن همه توانمندی‌هایی که دراین مناطق وجود دارد مردم آنجا مجبور به مهاجرت شوند که در این میان می‌توان به منطقه موگویی در استان چهارمحال‌وبختیاری اشاره کرد. با وجود اینکه در چند سال اخیر گروه‌های جهادی با اعزام به این منطقه، خدماتی از جمله در حوزه عمران، بهداشت و درمان، حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و کشاورزی ارائه کرده‌اند و گام‌هایی نیز در زمینه خودکفایی اقتصادی مردم منطقه برداشته شده است، اما شدت محرومیت‌ها باعث شد روزگذشته رئیس بسیج سازندگی چهارمحال‌و‌بختیاری اعلام کند: «در راستای محرومیت‌زدایی از مناطق محروم استان گروه جهادی حضرت قمربنی هاشم (ع) سپاه به منطقه موگویی شهرستان کوهرنگ اعزام می‌شود.»

با وجود سایه افکندن محرومیت‌های شدید در منطقه موگویی واقع در استان چهارمحال‌وبختیاری، اما بی‌توجهی و ادامه‌دار بودن این کمبود‌ها سبب شد از اوایل دهه ۹۰ با اعزام گروه‌های جهادی به دهستان موگویی از توابع شهرستان کوهرنگ، این منطقه پس از سال‌ها از زیر غبار فراموشی و سکوت خارج شود و محرومیت‌های نامحدود و غیرقابل تصور جمعیت ۴ هزار و ۵۰۰ نفری ساکن در این منطقه رسانه‌ای گردد.
 
وضعیتی که با توجه به قرار گرفتن این منطقه در استان پر نعمت چهارمحال‌وبختیاری کمی دور از ذهن به نظر می‌رسد. از نبود راه‌های ارتباطی مناسب گرفته تا نبود زیرساخت‌هایی، چون آب، برق، گاز، تلفن و مراکز درمانی و بهداشتی سبب شده است مردم ساکن در ۱۵ روستای این دهستان زندگی سختی را پشت سر بگذارند آن هم در شرایطی که توسعه روستا‌ها در استان‌های مختلف با اجرای برنامه‌هایی، چون طرح هادی روستایی و تدوین برنامه‌هایی برای تحقق مهاجرت معکوس در دستور کار مسئولان استانی و کشوری قرار گرفته است.

اولین اقدام جهادی در منطقه موگویی

نبود بسیاری از زیرساخت‌ها از جمله راه مناسب، بهداشت و درمان و امکاناتی از این قبیل موجب شد بسیج سازندگی استان چهارمحال‌وبختیاری با استفاده از نیرو‌های جوان و تحصیلکرده و خصوصاً متخصص برای رفع این مشکلات اقدام کند. از اواخر دهه ۸۰ هر سال در فصل تابستان و اوایل پاییز تعدادی از پزشکان و متخصصان در حوزه بهداشت و درمان در قالب گروه‌های جهادی در اسکانی چند روزه به مداوای بیماران و رسیدگی به وضعیت درمان در این روستا‌ها می‌پردازند. اقدامی که اگرچه در نوع خود قابل توجه و ارزشمند است، اما با توجه به شدت و وسعت محرومیت‌های منطقه حکم مسکنی برای درد‌های همیشگی روستاییان دارد.

متأسفانه به رغم ضرورت توجه به وضعیت بهداشت و درمان روستاها، از ۱۵ روستای دهستان موگویی تنها روستای خویه خانه بهداشت دارد و امکانات بهداشتی و درمانی این منطقه در حد صفر است. از این رو رفع مشکلات ساکنان این روستا‌ها تنها در حوزه بهداشت و درمان فعالیتی مستمر و همه جانبه می‌طلبد. این در حالی است که به رغم وعده‌های مسئولان استان در خصوص اجرای طرح هادی در روستا‌های استان به ویژه شهرستان کوهرنگ ظاهراً این منطقه همچنان جایی در طرح مذکور ندارد.

اوایل سال ۹۳ بخشدار مرکزی کوهرنگ از تخصیص اعتبار ویژه برای تسریع در اجرای طرح‌های روستایی کوهرنگ خبر داد و اجرای طرح‌های هادی روستایی و افزایش طرح‌های اشتغالزا در این منطقه را عامل مهمی برای ماندگاری روستاییان در این خطه بیان کرد. از آنجا که توسعه راه‌های روستایی از جمله اهداف این طرح محسوب می‌شد، لذا انتظار می‌رفت با اعلام این وعده بخشدار حداقل اصلاح جاده‌های دهستان موگویی در اولویت قرار گیرد، اما بعد از گذشت چهار سال هنوز هم با اولین بارش‌ها امکان دسترسی به روستا‌های این بخش به طور کامل قطع می‌شود و ساکنان این روستا برای دریافت خدمات درمانی و تهیه آذوقه با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند.

تنها جاده ارتباطی به سمت دهستان موگویی از استان چهارمحال‌وبختیاری ۶۴ کیلومتر است که تنها حدود پنج کیلومتر از این جاده آسفالت است. مسیری خاکی و کم عرض بدون هیچ علامت هشدار، علائم رانندگی و دارای پیچ‌های بی‌شمار و فاقد گاردریل که به علت صعب‌العبور بودن فاصله بین روستا‌های مجاور را گاهی به ساعت می‌رساند.این درحالی است که هر سال بر اثر نخستین بارش پاییزی تنها جاده دسترسی به ۱۵روستای این دهستان مسدود می‌شود. ایجاد دیوار‌های برفی در این مسیر کم عرض و پیچ در پیچ که گاه ارتفاع آن از پنج متر تجاوز می‌کند هر سال این روستا‌ها را در محاصره چندین هفته‌ای فرو می‌برد.

گروه جهادی درخدمت مردم موگویی

با وجود اینکه طی سال‌های اخیر گروه‌های جهادی استان چهارمحال‌وبختیاری و سپاه این استان اقدامات خوبی در زمینه رفع محرومیت‌ها انجام داده‌اند، اما وسعت مشکلات سبب شد تا روز گذشته رئیس بسیج سازندگی چهارمحال‌وبختیاری از اعزام گروه‌های جهادی حضرت قمربنی‌هاشم (ع) سپاه به منطقه موگویی شهرستان کوهرنگ خبردهد. سرهنگ هوشنگ فولادی دراین خصوص می‌گوید: «در طول چند سال گذشته خدماتی از جمله در حوزه عمران، بهداشت و درمان، حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و کشاورزی ارائه و گام‌هایی نیز در زمینه خودکفایی اقتصادی مردم منطقه برداشته شده است.»

این درحالی است که در دوسال گذشته دادن خدمات درمانی و بهداشتی به ۲ هزارنفر از مردم منطقه موگویی، اعزام به مشهد مقدس، کربلای معلی و ارائه کلاس‌های نقاشی، قرآن و احکام برای کودکان و نوجوانان و همچنین کلاس‌های خیاطی، قالیبافی، بافتنی، حفظ قرآن و آموزش نکات بهداشتی برای بانوان از جمله اقداماتی بود که توسط قرارگاه جهادی صاحب‌الامر (عج) انجام گرفت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار