کد خبر: 921871
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۹
در آستانه آمادگی ارتش سوریه برای شروع عملیات بزرگ در استان ادلب، اختلاف‌نظر‌ها بین ترکیه و روسیه بر سر اجرای این عملیات بالا گرفته است.
در آستانه آمادگی ارتش سوریه برای شروع عملیات بزرگ در استان ادلب، اختلاف‌نظر‌ها بین ترکیه و روسیه بر سر اجرای این عملیات بالا گرفته است. روسیه گفته است که مأموریت اصلی نابودی گروه جبهه النصره در ادلب است، اما ترکیه با پیش کشیدن بحث بروز بحران انسانی مخالف بمباران گروه‌های تروریستی است.
روسیه در حالی به دنبال نابودی گروه‌های تروریستی در سوریه است که همزمان به تلاش‌های خود برای یافتن راه‌حل دیپلماتیک ادامه می‌دهد. سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه برای گفت‌وگو درباره وضعیت استان ادلب، به آنکارا سفر کرده تا با مولود چاووش اوغلو، همتای ترکیه‌ای خود دیدار کند.

به گزارش شبکه روسیا الیوم، سرگئی لاوروف روز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترک با مولود چاووش اوغلو گفت: «مأموریت کنونی و اصلی در حال حاضر نابودی جبهه النصره در سوریه است». لاوروف تأکید کرد: «آتش‌بس در منطقه ادلب شامل حال تروریست‌ها و گروه‌هایی مثل جبهه النصره که مرتکب اقدامات تروریستی می‌شوند نخواهد شد. اوضاع در ادلب پیچیده است. جبهه النصره بار‌ها پایگاه‌های ارتش سوریه را هدف گرفته و پهپاد‌های کنترل از راه دور به حمیمیم می‌فرستد و لذا ارتش سوریه طبق قطعنامه‌های شورای امنیت در عملیاتش علیه تروریست‌ها کاملاً محق است». برخلاف روس‌ها که به حملات علیه گروه‌های تروریستی تأکید دارند، اما بر سر این حملات بین مسکو و آنکارا اختلاف نظر وجود دارد. در مقابل سخنان لاوروف، مولود چاووش‌اوغلو با بیان اینکه امیدوار است با همتای روس خود به توافقی درباره ادلب دست یابد، گفت: «ما در ادلب ۱۲ مرکز نظارت بر آتش‌بس داریم». وی همچنین خاطرنشان کرد: «در حال حاضر ۳ میلیون غیرنظامی در ادلب در کنار تروریست‌ها هستند که این خود یک تهدید است. با وجود تروریست‌ها تضمین امنیت در ادلب دشوار است. تفکیک تروریست‌ها از مخالفان میانه‌رو در ادلب ضروری است و پس از آن میانه‌رو‌ها در سوریه در امنیت خواهند بود». چاووش اوغلو همچنین اعلام کرد: «باید تروریست‌ها را مشخص و با آن‌ها مبارزه کرد و حملات گسترده به ادلب و بمباران بی‌هدف آن اقدام درستی نیست». ترکیه یکی از حامیان گروه‌های تکفیری در سوریه است و اخیراً تجهیزات نظامی به گروه‌های تحت حمایت خود در ادلب ارسال کرده است.
ترکیه از ادلب دست نمی‌کشد
هرچند نیرو‌های مقاومت و روسیه عزم خود را برای آزادسازی ادلب جزم کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد، ترکیه بر سر ادلب کوتاه نخواهد آمد. به گزارش روزنامه القدس‌العربی، تحلیلگران معتقدند، بعید است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از ادلب دست بکشد یعنی همان کاری که در حلب کرد، زیرا چشم‌پوشی از این استان موجب می‌شود کرد‌ها بار دیگر به تهدیدی برای امنیت آنکارا تبدیل شوند. به باور این ناظران، «دیدار وزرای خارجه روسیه و ترکیه ممکن است به چشم‌پوشی از بخش‌های معین در اطراف این استان برای راضی کردن دولت سوریه و تحت فشار گذاشتن آن برای پایان دادن به عملیات نظامی در این منطقه منجر شود.» به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، در خصوص حل پرونده جبهه النصره یک منبع آگاه گفت: «ترکیه به لحاظ امنیتی این قدرت را دارد که این گروه را متلاشی کند، اما به خاطر حضور سوری‌هایی که با انگیزه‌های مالی به آن پیوسته‌اند، ترجیح می‌دهد صلح‌آمیز برخورد کند. موضوع النصره ایدئولوژیک نیست و آنکارا زمانی که به مرحله‌ای برسد که برایش غیرقابل تحمل باشد آن را حل و فصل خواهد کرد و طبق نقشه و طرح امنیتی سرکردگان النصره را نابود کرده و به این ترتیب این گروه خود به خود منحل می‌شود». یک منبع دیگر که ترجیح داد به دلایل امنیتی نامش فاش نشود، گفت: «اردوغان همانند حلب از ادلب دست نخواهد کشید و دلایل آن را تمایل ترکیه برای حفاظت از مرز‌های خود در مقابل شبه‌نظامیان کرد که آن‌ها را تروریست می‌داند و منافع اقتصادی مورد توافق میان ترکیه و روسیه درخصوص افتتاح جاده بین‌المللی دانست.» هدف روسیه این است که از بروز درگیری نظامی در منطقه ادلب جلوگیری کرده و مانع از تیرگی روابط آنکارا و دمشق بر سر سرنوشت این منطقه شود. این درحالی است که مذاکراتی بین دمشق و کرد‌های سوری برای کنترل و اجرای عملیات هماهنگ علیه تروریست‌های باقی مانده در ادلب در جریان است و یگان‌های مدافع خلق اعلام کرده‌اند که آمادگی دارند در عملیات علیه گروه‌های تروریستی در شمال سوریه، مشارکت کنند. ترکیه قدرت‌یابی کرد‌ها در شمال سوریه و نزدیک مرز‌های خود را تهدیدی برای امنیت ملی خود می‌داند و تلاش می‌کند منطقه امنی برای خود در شمال سوریه ایجاد و با تهدیدات کرد‌ها مقابله کند. ادلب تنها منطقه‌ای است که در اختیار تروریست‌ها است و بیش از ۱۰۰ هزار تروریست در آن مستقر هستند و آزادسازی ادلب می‌تواند سرنوشت جنگ در سوریه را تعیین کند. نیرو‌های مقاومت سوریه، با آزادسازی مناطق جنوبی از دست تروریست‌ها، الان برای شروع عملیات گسترده در ادلب آماده می‌شوند و اخیراً تجهیزاتی را برای این منظور به اطراف ادلب ارسال کرده‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار