کد خبر: 921666
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۴
‌پاسخ رئیس قوه قضائیه به برخی خبرسازی‌ها
آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی خاطرنشان کرد: از رهبر معظم انقلاب که به استجازه ما در این زمینه پاسخ مثبت دادند تشکر می‌کنیم. بی تردید فلسفه و روح حاکم بر این استجازه و پیشنهادها، حذف برخی تشریفات رسیدگی بوده و به هیچ وجه در ماهیت جرایم و مجازات‌ها تأثیری ندارد.
رئیس قوه قضائیه با قدردانی از مقام معظم رهبری بابت موافقت با پیشنهاد راجع به تسریع در رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران در نظام اقتصادی، تأکید کرد: بر این اساس صرفاً برخی تشریفات در روند رسیدگی‌ها حذف شده و هیچ تغییری در ماهیت رسیدگی به جرایم و مجازات‌ها ایجاد نشده است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی قوه قضائیه، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی خاطرنشان کرد: از رهبر معظم انقلاب که به استجازه ما در این زمینه پاسخ مثبت دادند تشکر می‌کنیم. بی تردید فلسفه و روح حاکم بر این استجازه و پیشنهادها، حذف برخی تشریفات رسیدگی بوده و به هیچ وجه در ماهیت جرایم و مجازات‌ها تأثیری ندارد. رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه برای اتقان در رسیدگی‌ها پیشنهاد کردیم که سه قاضی با حداقل ۲۰ سال سابقه کار قضایی به این پرونده‌ها رسیدگی کنند، این موضوع را پاسخی به دغدغه مقام معظم رهبری و مردم در زمینه اتقان رسیدگی‌ها و عادلانه بودن آن‌ها برشمرد و تصریح کرد: تأکید ما بر این است که این قضات از میان قضات شریفی انتخاب شوند که رویه و سوابق آرای آن‌ها حاکی از اتقان در رسیدگی‌هاست و بر این اساس نگرانی‌ای از جهت دقت و صحت رسیدگی‌ها نخواهیم داشت.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه در کنار دقت و صحت، بحث سرعت در رسیدگی برایمان اهمیت دارد، به برخی مطالب منتشر شده در رسانه‌های بیگانه مبنی بر اینکه پیشنهاد‌های مذکور در جهت تسهیل مجازات اعدام بوده است اشاره کرد و گفت: این ادعا دروغ محض است زیرا اساساً رسیدگی‌های مربوط به جرایم مستوجب اعدام، دو مرحله‌ای است و ما در خصوص این جرایم هیچ مرحله‌ای را حذف نکرده‌ایم. رئیس قوه قضائیه با اشاره به زمان تشکیل شعب ویژه رسیدگی به پرونده‌های اخلالگران در نظام اقتصادی نیز اظهار کرد: از لحظه موافقت مقام معظم رهبری با استجازه مذکور، دادگاه‌ها با تعیین قضات خبره و واجد شرایط آماده رسیدگی شده‌اند که ان‌شاء‌الله در اسرع وقت کار خود را آغاز خواهند کرد و بر این اساس با همه کسانی که با اخلال در نظام اقتصادی به اعتبار کشور و اعتماد مردم لطمه زده‌اند و با سوء استفاده از فضای ملتهب اقتصادی، آن هم در زمانی که مردم نیاز به کمک دارند اقدام به احتکار و سایر فعالیت‌های مجرمانه کرده‌اند، با سرعت و قاطعیت برخورد خواهد شد و ان‌شاء‌الله رسیدگی‌ها نیز به اطلاع عموم مردم شریف خواهد رسید.

سعودی‌ها روی سفاکان تاریخ را سفید کرده‌اند
آیت‌الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با محکوم کردن جنایات اخیر آل‌سعود در یمن به‌ویژه حمله به اتوبوس حامل کودکان، این جنایات را هولناک توصیف کرد و با بیان اینکه سعودی‌ها روی سفاکان تاریخ را سفید کرده‌اند، گفت: عربستان چند سال است که مردم یمن را به دلیل آنکه در پی استقلال خود هستند به شدیدترین وجه مورد عقوبت قرار می‌دهد. انسان متأسف می‌شود که چرا یک کشور مدعی اسلامیت این میزان دچار سقوط و انحطاط شده که به کودکان بی پناه نیز رحم نمی‌کند. البته وضعیت کشور‌های سلطه به‌ویژه امریکا که از سعودی‌ها حمایت می‌کنند بسیار تأسفبارتر است. چگونه بشر قرن ۲۱ با آن ادعا‌های حقوق بشری به جایی می‌رسد که از یک حکومت کودک کش حمایت می‌کند؟

رئیس قوه قضائیه با انتقاد از مراجع بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل متحد که در برابر این جنایات سکوت کرده یا نهایتاً به یک ابراز نگرانی ساده بسنده می‌کنند، تصریح کرد: در مورد جمهوری اسلامی هر ادعایی، بهانه برای فشار بوده است چنانکه درتحریم‌های متوالی این امر مشاهده می‌شود، اما چون سعودی‌ها دست‌نشانده خود امریکا هستند نه تنها هیچ برخوردی با آن‌ها نمی‌شود بلکه مورد حمایت نیز قرار می‌گیرند. این خروجی و محصول دنیای پرطمطراق غرب است که ادعای آزادی، دموکراسی، انسان دوستی و حقوق بشر آن‌ها گوش فلک را کر کرده است. همه این موارد نشان می‌دهد که این ادعا‌ها صرفاً لقلقه زبان آنهاست و در عالم واقع اتفاقات دیگری در جریان است.

کمک به ناامید سازی مردم، خیانت است
آیت‌الله آملی لاریجانی در ادامه با اشاره به وضعیت کشور از لحاظ اقتصادی و معیشتی و چشم طمع دشمن به کشورمان، تصریح کرد: دشمن وارد جنگ اقتصادی تمام عیار شده و علاوه بر آن تمام امکانات و ابزار خود را برای یک جنگ روانی فوق العاده سنگین علیه مردم ایران به میدان آورده است. امریکایی‌ها و اذناب آن‌ها نه تنها جنگ اقتصادی را به راه انداخته‌اند بلکه تلاش دارند با ناامیدسازی و بی اعتنا کردن مردم نسبت به آینده، التهاب و آشوب ایجاد کنند. رئیس قوه قضائیه با ابراز تأسف از همراهی خواسته یا ناخواسته برخی افراد در داخل کشور با این پروژه دشمن، تأکید کرد: هر کس که آگاهانه موجب تضعیف روحیه مردم و شکستن اعتماد آن‌ها و التهاب در کشور شود و به این ترتیب به پیشبرد پروژه دشمن در زمینه ناامیدسازی مردم کمک کند، مرتکب خیانت شده است.
رئیس قوه قضائیه با تأکید بر اینکه مردم اجازه نخواهند داد خواب آشفته دشمن تعبیر شود، به مقاومت ۴۰ ساله ملت ایران در برابر دشمن غدار اشاره کرد و افزود: بصیرت و مقاومت مردم نافی این نیست که افراد به‌ویژه مسئولان با فهم صحیح، سخن متقن بر زبان بیاورند. اعتماد مردم باید جلب شود. چه دلیلی دارد که با بیان هر سخن بیهوده‌ای روحیه مردم را تضعیف کنیم؟ البته دستگاه قضایی فعلاً به این قبیل موارد ورود نمی‌کند، اما اگر به نقطه‌ای برسیم که ببینیم برخی اظهارات بلاوجه موجب تشویش اذهان و افکار عمومی می‌شود و آب به آسیاب دشمن می‌ریزد قطعاً ورود می‌کنیم.
رئیس قوه قضائیه در عین حال خاطر نشان کرد: انسجام و مقاومت مردم نباید موجب شود که مسئولان وظیفه خود را فراموش کنند بلکه همه باید به فکر حل مشکلات باشیم. نباید همه مسائل را نیز بر عهده دشمن بدانیم بلکه باید با تدبیر خود در جهت رفع مشکلات مردم گام برداریم و در کنار آن از به زبان آوردن سخنان تنش زا نیز خودداری کنیم.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار