کد خبر: 921525
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۷
دهمین نمایشگاه بین المللی فولاد به کار خود پایان داد؛
دهمین نمایشگاه بین المللی متالورژی، فولاد و ریخته گری که با حضور بیش از ۱۵۰ شرکت داخلی از استانهای تهران، اصفهان، کرمان، آذربایجان شرقی، فارس، مرکزی، قم و خراسان رضوی و همچنین شرکتهای خارجی و نمایندگان شرکتهای بین المللی در ۳۳ غرفه و در مساحتی بالغ ۸هزار مترمربع در محل دائمی نمایشگاه‌های استان اصفهان برگزار شد، شاهد حضور چشم گیر هلدینگ فولاد مبارکه و دیگر صنایع فولادی بود.

به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان ،در این نمایشگاه آخرین دستاوردهای صنعت ریخته گری، تولید فولاد، چُدن و فلزات غیرآهنی، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی وابسته، تصفیه خانه‌های صنعتی و خدمات صنعت متالورژی و شکل دهی فلزات، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت.

این نمایشگاه در شرایطی بر پا شده که ایران رتبۀ چهاردهم کشورهای فولادساز جهان را در اختیار دارد و طی سالهای اخیر از کشورهای فرانسه و انگلیس پیشی گرفته است.

بیش از ۲۲ درصد صادرات غیرنفتی کشور مربوط به حوزۀ فولاد است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: سال گذشته ۹ میلیارد دلار صادرات در مجموعۀ زنجیرۀ فولاد و صنایع معدنی انجام شد و این بدان معنی است که بیش از ۲۲ درصد صادرات غیرنفتی کشور به این حوزه تعلق دارد.

مهدی کرباسیان با اشاره به اینکه حدود ۶۰ درصد تولید کشور در حوزۀ فولاد به استان اصفهان تعلق دارد، اظهار کرد: فولاد، محور توسعۀ هر کشور به حساب می آید و در واقع توسعۀ کشور بدون وجود تولید یا تأثیرگذاری در فولاد، ممکن نخواهد شد.

وی در ادامه به موضوع اقتصاد مقاومتی و طرح آن در داخل کشور از چند سال گذشته تاکنون اشاره کرد و ادامه داد: صنعت فولاد یکی از محوری ترین و اصلی ترین موضوعات در اقتصاد مقاومتی است؛ چراکه در زنجیرۀ فولاد، از سنگ آهن و گاز که نعمت های خدادادی است، ارزش افزوده و اشتغال ایجاد میشود.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در حال حاضر فولاد کشور تقریبا خودکفا شده و از صفر تا ۱۰۰ محصولات فولادی در داخل کشور تولید میشود.

وی در ادامه به اهمیت جایگاه فولاد اشاره و تصریح کرد: فولاد در ارزآوری، تولید، اشتغال، آینده و توسعۀ کشور بسیار مهم است. کشور ما پیش از این در حوزۀ فولاد وابسته بود و از کشورهای مختلف ازجمله بحرین گندله وارد میکرد؛ اما امروز علاوه بر اینکه طی چهار سال گذشته، تولید گندله در کشور ۱۲۰ درصد افزایش یافته، صادرکنندۀ آهن اسفنجی و فولاد نیز شده که تمامی این موارد نشان دهندۀ این است که در زنجیرۀ فولاد و ارزش افزوده سرمایه گذاری های بسیار خوبی شده است.

کرباسیان با اشاره به تحقق میزان پیش بینی شدۀ تولید فولاد کشور اظهار کرد: در سال ۹۳ زمانی که طرح جامع فولاد را مجددا در ایمیدرو و شرکت فولاد به روزآوری می کردیم، برخی کارشناسان معتقد بودند تولید ۵۵ میلیون تنی در چشم انداز ۱۴۰۴ مانند یک رؤیاست؛ اما با اعداد و ارقام نشان دادیم که این کار شدنی است.

وی ادامه داد: در سال ۹۲ ظرفیت تولید فولاد کشور ۲۱ میلیون تن بود که در حال حاضر به ۳۲ میلیون تن رسیده و امیدواریم تا پایان سال جاری به ۳۵ میلیون تن برسد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه طی چهار ماه گذشته تولید فولاد خام شرکتهای بزرگ کشور حدود 7.5 میلیون تن بوده است، اضافه کرد: همچنین در تولید کنستانتره ۲۰ درصد، در گندله ۲۲ درصد، در آهن اسفنجی ۷ درصد و در تولید شمش ۱۷ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته ایم که رشد بسیار خوبی است. همچنین صادرات محصولات فولادی دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن بوده است.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود با اشاره به آغاز دورۀ اول تحریمها ازجمله تحریم فولاد، آلومینیوم، زغال سنگ و تمامی فلزات گفت: در حوزۀ صادرات نباید سخت گیری یا روشهایی را برای مسائل ارزی اتخاذ کنیم که به صادرات کشور لطمه بخورد؛ چراکه به دست آوردن بازار صادراتی بسیار مشکل است. زمانی که ما توانستیم بازار صادراتی فولاد را به ۹ میلیارد دلار و بیش از هشت میلیون تن برسانیم، یعنی بازارهای جدید به دست آورده ایم.

کرباسیان با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری تصریح کرد: به موازات مسائل به وجودآمده در کشور و شروع تحریم ها، مبحث سرمایه گذاری و توسعه و ایجاد اشتغال نیز نباید فراموش شود.

تحریم ها فرصتی برای خودکفایی کامل فولاد

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه نیز در آیین افتتاحیۀ دهمین نمایشگاه متالورژی، فولاد و ریخته گری اظهار کرد: اصفهان پایتخت فولاد کشور است و هیچ پایگاهی برای برگزاری نمایشگاه فولاد بهتر از اصفهان نیست و رویکرد ما در این نمایشگاه تقویت تولید ملی است.

دکتر بهرام سبحانی با اشاره به تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران و اعمال محدودیت ها بیان کرد: صنعت فولاد کشور تا ۸۵ درصد به خودکفایی رسیده است که با فشار تحریم ها ۱۵ درصد باقیمانده نیز بومی سازی خواهد شد.

وی گفت: با تکیه بر این سیاست، فولاد مبارکه اغلب مواد اولیۀ وارداتی موردنیاز خود را بومی سازی کرده است.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه تأکید کرد: به دنبال خودکفایی ۱۰۰ درصدی فولاد مبارکه هستیم و امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند توجه سازندگان قطعات، تولیدکنندگان مواد اولیه و شرکتهای دانش بنیان به صنعت فولاد هستیم.

وی یکی دیگر از سیاست های شرکت فولاد مبارکه را حمایت از تولیدکنندگان داخلی عنوان کرد و افزود: خودروسازان داخلی نگرانی از بابت تأمین ورق موردنیاز خود نداشته باشند.

سبحانی خاطرنشان کرد: شرکت فولاد مبارکه با استفاده از ظرفیت های علمی یک شرکت دانش بنیان و اعتماد به نخبگان وارد فرایند تولید کاتالیست های مورد نیاز صنعت فولاد شد و امروز در فرایند تولید آهن اسفنجی ۱۰۰ درصد خودکفا هستیم.

وی همچنین از ساخت الکترودهای گرافیکی موردنیاز صنعت فولاد در یک سال و نیم آینده خبر داد و گفت: صنعت فولاد کشور باید با تجهیزات، مهندسی و نیروی انسانی ایرانی رشد و توسعه یابد.

مدیرعامل شرکت فولاد مبارکه اصفهان به لزوم برگزاری نمایشگاه برای توسعۀ صنعت فولاد اشاره کرد و افزود: نمایشگاه ها بستری برای هم اندیشی و به اشتراک گذاری نیازها و دستاوردهای فعالان صنعت فولاد است و مشارکت تولیدکنندگان خارجی در نمایشگاهها به ویژه در شرایط موجود می تواند فرصتهای جدیدی برای توسعۀ این صنعت و انجام پروژه های مشارکتی در کشور بگشاید.

ضرورت خودکفایی کامل در صنعت فولاد

معاون امور اقتصادی و توسعۀ منابع استاندار اصفهان نیز یکی دیگر از سخنرانان این مراسم بود که با اشاره به وضعیت کنونی صنعت فولاد کشور گفت: پس از گذشت پنج دهه از فعالیت صنعت فولاد، باید نقاط ضعف در حوزۀ تأمین مواد اولیه، تجهیزات و نیروهای متخصص رفع شود و انتظار ما تأمین کامل مواد اولیه و تکمیل زنجیرۀ فولاد از صفر تا صد است.

محمد شجاعی بر ارزآوری صنعت فولاد در شرایط کنونی تأکید کرد و افزود: با توجه به درگیری های تجاری چین با آمریکا، حضور رقبای صنعت فولاد در بازارهای جهانی جدی تر خواهد شد.

وی ورود شرکتهای تخصصی بازاریابی برای شناسایی بازارهای جدید و حفظ بازارهای قدیمی در شرایط موجود را بسیار پراهمیت دانست و خاطرنشان کرد: تربیت نیروی انسانی متخصص در صنعت فولاد در مراکز آموزش عالی کشور نیز یکی از نکات ضروری است که مسیر توسعه و رشد صنعت فولاد را هموار میکند.

به گزارش خبرنگار فولاد، شرکت فولاد مبارکه اصفهان، شرکت فولاد هرمزگان، شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه، شرکت بین المللی مهندسی سیستمها و اتوماسیون (ایریسا)، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، هلدینگ سرمایه گذاری توکافولاد، هلدینگ فولاد متیل، شرکت فلزتدارک، شرکت تاراز چهارمحال، شرکت فرآورده های نسوز آذر، باشگاه فرهنگی ورزشی فولاد مبارکۀ سپاهان و سایر شرکتهای صنعتی و معدنی ازجمله شرکتهای حاضر در این نمایشگاه بودند.

انتقال پساب شهرهای مجاور به شرکت فولاد مبارکه

عباس اکبری مدیر انرژی و سیالات شرکت فولاد مبارکه درخصوص آغاز این عملیات در گفت وگو با خبرنگار خبرنامۀ فولاد گفت: همکاری شرکت فولاد مبارکه و سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان منجر به بهبود رفاه و شرایط بهداشتی مردم منطقۀ پیرامونی شده است.

وی از شروع انتقال و تصفیۀ پساب شهر مبارکه و محلۀ صفائیه و شهر ورنامخواست و استفاده از آن جهت تأمین قسمتی از آب صنعتی موردنیاز خطوط تولید خبر داد و گفت: در راستای اهداف استراتژیک شرکت فولاد مبارکه مبنی بر تأمین پایدار آب موردنیاز شرکت و کاهش برداشت آب خام و همچنین در راستای مسئولیتهای اجتماعی و بهبود شرایط زیست محیطی و بهداشتی شهرهای منطقۀ پیرامونی با همکاری سازمان آب و فاضلاب استان اصفهان (آبفا) در سال ۱۳۹۲، قراردادهای ایجاد شبکه های جمع آوری، خطوط انتقال و تأسیسات تصفیه خانۀ شهرهای پیرامون شرکت شامل شهرهای مبارکه، صفائیه، کرکوند، دیزیچه، زیباشهر، زرینشهر، ورنامخواست، سده و چمگردان به صورت بیع متقابل اولین بار در استان اصفهان منعقد و اجرائی شد.

بر اساس این مجموعه قراردادها شرکت فولاد مبارکه به عنوان سرمایه گذار، تأمین مالی ایجاد شبکه های جمع آوری دفع پساب های بهداشتی شهرستان های مبارکه به طول ۲۲۰ کیلومتر و لنجان به طول ۲۴۴ کیلومتر به همراه ۴۰ کیلومتر خطوط لوله و تأسیسات جهت انتقال را پذیرفته است و اجرای پروژه ها بر عهدۀ شرکت آبفا استان اصفهان است.

با بهره برداری کامل از این پروژه ها جمعیتی بالغ بر ۲۸۰ هزار نفر در شهرهای مجاور شرکت تحت پوشش سیستم جمع آوری و تصفیۀ فاضلاب های شهری قرار میگیرند و شرایط زیست محیطی و بهداشتی مردم و منطقه ارتقا می یابد و از طرف دیگر در بلندمدت ۳۰ درصد آب صنعتی موردنیاز شرکت از این طریق تأمین میگردد و نیاز به آب خام شرکت به همین میزان کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به شرایط اقلیمی سالهای اخیر، استفاده از آب صنعتی استحصال شده از پساب شهری جهت تولید را یکی از راهکارهای مؤثر مقابله با بحران کم آبی عنوان کرد و بر تسریع اتمام و بهره برداری کامل از سایر فازهای پروژه تا پایان سال جاری تأکید کرد.

مهندس محمدحسن رحیمی رئیس گروه فنی انرژی و سیالات نیز در این خصوص گفت: سرمایه گذاری انجام گرفته برای اجرای این طرح ها شامل ایجاد شبکۀ جمع آوری پساب شهرها، ارتقای تصفیه خانه‌های موجود شهرها، ساخت تصفیه خانۀ جدید شهر ورنامخواست، ایستگاه پمپاژ و خطوط انتقال پساب به فولاد مبارکه و ساخت تصفیه خانه های تکمیلی و پیشرفته در شرکت فولاد مبارکه بالغ بر ۳۵۰۰ میلیارد ریال است.

در حال حاضر با بهره برداری از فاز اول این پروژه ها حدود ۲۵۰ مترمکعب بر ساعت، فاضلاب بهداشتی از تصفیه خانه‌های مبارکه، صفائیه، ورنامخواست به فولاد مبارکه انتقال مییابد که پس از طی مراحل متعدد و پیچیدۀ تصفیۀ تکمیلی به آب صنعتی تبدیل میشود و به مصرف تولید میرسد.

سیف الله بستاکی مدیر آب و فاضلاب شهرستان مبارکه نیز با اشاره به اجرای شبکۀ فاضلاب در شهر مبارکه اعلام کرد: از سال ۷۰ تا ۹۲، حدود ۸۰ کیلومتر در شهر مبارکه و ۷۰ کیلومتر در محلۀ صفائیه شبکۀ فاضلاب اجرا شد؛ اما با انعقاد قرارداد بیع متقابل میان شرکت فولاد مبارکه و آبفا استان اصفهان طی دو سال ۱۸۰ کیلومتر شبکۀ فاضلاب در شهرهای مبارکه و کرکوند به اجرا درآمد. این در حالی است که ۹۰ درصد شبکۀ فاضلاب شهر کرکوند که 43.5 کیلومتر طول دارد اجرایی شده و تنها ۴ کیلومتر باقیمانده است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان مبارکه به اهمیت سرمایه گذاری فولاد مبارکه در این پروژه ها اشاره و تصریح کرد: جذب سرمایه گذار در اجرای سریع پروژه ها بسیار مؤثر است. به عنوان مثال تا قبل از انعقاد قرارداد بیع متقابل میان شرکت آبفا استان اصفهان و فولاد مبارکه جهت اجرای شبکۀ فاضلاب، جمعیت تحت پوشش شبکۀ فاضلاب در شهر کرکوند ۳۲ درصد بوده؛ در حالی که این رقم در مرحلۀ اول اجرای شبکۀ فاضلاب در این شهر به ۶۶ درصد رسیده است.

مدیر آب و فاضلاب شهرستان مبارکه تصریح کرد: درست است که هم اکنون قسمتی از پساب شهر مبارکه و کرکوند که شبکۀ فاضلاب آن اجرا شده به فولاد مبارکه منتقل میشود، اما با اجرای صددرصدی تأسیسات فاضلاب این شهرها، پساب بیشتری از تصفیه خانۀ مبارکه به تصفیه خانۀ فاضلاب شرکت فولاد مبارکه انتقال می یابد.

 به گزارش خبرنگار جوان آنلاین از اصفهان

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر