کد خبر: 921439
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
مکران نقطه عطف جنوب ایران
اگر به سیاست‌های توسعه اقتصادی کشور توجه کنیم می‌بینیم در اکثر مواقع به دو مسئله مهم راه‌آهن و دریا توجه خاصی نشده است. در بحث راه‌آهن، مقایسه وضعیت توسعه خطوط راه‌آهن کشور با خطوط جاده‌ای و حتی هوایی در نیم‌قرن اخیر همه چیز را مشخص می‌کند...
سجاد مرسلی
اگر به سیاست‌های توسعه اقتصادی کشور توجه کنیم می‌بینیم در اکثر مواقع به دو مسئله مهم راه‌آهن و دریا توجه خاصی نشده است. در بحث راه‌آهن، مقایسه وضعیت توسعه خطوط راه‌آهن کشور با خطوط جاده‌ای و حتی هوایی در نیم‌قرن اخیر همه چیز را مشخص می‌کند. اما مهم‌تر از آن بی‌توجهی به دریا است. جایی‌که ایران ٢٧٠٠ کیلومتر مرز آبی دارد و از سواحل و آبزیان آن گرفته تا حمل و نقل‌ها و مبحث گردشگری که همیشه مقفول بوده‌اند. در میان سواحل جنوب و شمال کشور، سواحل مکران از مزیت‌های اقتصادی بالایی برای کشور برخوردار است که با کمی توجه توسعه زیرساخت‌های آن این امر محقق می‌شود. به طوری که مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اعلام کرده فقط در بحث پرورش میگو، سواحل مکران توانایی ایجاد ۵۰ هزار شغل را دارد.

فعالیت در حوزه شیلات و پرورش آبزیان می‌تواند علاوه بر سودآوری اشتغال خوبی در چابهار و کنارک ایجاد کند. امروز از چابهار به عنوان بهشت آبزی‌پروری نام برده می‌شود. این یک ادعای صرف نیست زیرا طی چند سال اخیر تمامی زیرساخت‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش پرورش میگو در سایت گواتر چابهار فراهم شده است. بر همین اساس و به گزارش اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان، حدود ۲۵ هزار صیاد در قالب ۳۴ تعاونی صیادی در آب‌های ساحلی شهرستان‌های کنارک و چابهار به وسیله ۹۳۰ فروند لنج و هزار و ۴۰۰ فروند قایق مشغول صید و صیادی هستند.

تولید ۶۰ هزار تن میگو در ۳۶ هزار هکتار
 
پرورش میگو در سواحل رویایی مکران در منطقه بلوچستان توانایی ایجاد حدود ۵۰ هزار شغل به طور مستقیم وغیر مستقیم را دارد. این‌ها بخشی از حرف‌های مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان است که می‌گوید: «علاوه بر سایت‌های پرورش میگو در منطقه گواتر و رودیک در طول سواحل چابهار و کنارک ۳۶ هزار هکتار با تولید سالانه ۶۰ هزار تن تولید میگو شناسایی شده و آماده سرمایه‌گذاری است.»

هدایت‌الله میرمرادزهی با بیان اینکه هر هکتار مزارع پرورش میگو برای حدود ۲ نفر به طور مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند، ادامه می‌دهد: «میگوی برداشت شده در گواتر چابهار به دلیل اینکه در منطقه‌ای ساحلی با درجه حرارت مناسب، پاکیزه و بدور از آلودگی‌های صنعتی و شهری پرورش داده می‌شود، از کیفیت بالایی برخوردار است.»

در میان انواع میگو‌هایی که در آب‌های ایران وجود داشته یا پرورش داده می‌شوند، میگوی مکران طرفداران زیادی دارد. به طوری‌که مسئولان استانی هم عنوان کرده‌اند که ۶۰ تا ۷۰ درصد میگوی این مناطق به کشور‌های مختلف خلیج فارس صادر می‌شود.  در همین رابطه مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه چابهار به دلیل نزدیکی به خط استوا نسبتاً گرم و مرطوب و به خاطر باد‌های موسمی مونسون متعادل است، می‌گوید: «درجه حرارت سواحل این شهرستان در هشت ماه از سال مناسب برای پرورش میگو است و این امر سبب شده تا کارشناسان، این منطقه را به بهشت آبزی‌پروی تشبیه کنند. هم اینک سایت پرورش میگو در منطقه ساحلی گواتر برای ۴۰۰ نفر به طور مستقیم و ۸۰۰ نفر غیر مستقیم شغل ایجاد کرده است و نقش مهمی در ایجاد اشتغال دارد.»
 
میرمرادزهی ادامه می‌دهد: «از هر هکتار به طور متوسط ۲ هزار و ۸۰۰ کیلوگرم میگو برداشت می‌شود. سایت پرورش میگو گواتر در حال حاضر با ۴ هزار هکتار مساحت، ۶۶۰ هکتار تأسیسات زیربنایی به ۲ قسمت شمالی و جنوبی تقسیم‌بندی شده است. برای قسمت شمالی ۱۰۷ مزرعه با تیپ ۲۰ هکتاری طراحی شده که هم اینک ۹۲ مزرعه با سطح مفید حدود هزار و ۴۱۰ هکتار به بهره‌برداری رسیده است. وی تأکید می‌کند: «۶ مزرعه ۲۰۰ هکتاری در قسمت جنوبی طراحی شده که هم اینک سه مزرعه کامل و یک مزرعه تا ۵۰ درصد با سطح مفید ۴۳۰ هکتار به بهره‌برداری رسیده است.»

مکران نقطه عطف هرمزگان و سیستان و بلوچستان

اواخر سال گذشته هم معاون اول رئیس‌جمهوری با بیان اینکه با توسعه سواحل مکران، تحول بزرگ اقتصادی در زمینه‌های صنعتی، تجاری، انرژی، شیلات، حمل و نقل و به هم تنیدگی اقتصادی کشور‌های منطقه محقق خواهد شد، تأکید کرده بود که سواحل مکران در برنامه ششم توسعه به عنوان منطقه مهم توسعه‌ای کشور مورد توجه قرار گرفته، توسعه مکران می‌تواند باعث رشد اقتصادی شود، می‌تواند به حل مسئله اشتغال در کشور سرعت دهد تا دولت ظرفیت‌های مهمی که در مناطق محروم سیستان و بلوچستان و هرمزگان وجود دارد را به فعالیت در آورد. حالا که کشور با مسئله نرخ بالای بیکاری روبه‌روست و باید سالانه بیش از یک میلیون شغل ایجاد کند، شاید سواحل مکران به عنوان یک موضوع جدید و جدی در رفع نیاز‌های کشور مورد توجه قرار بگیرد و بتواند چاره‌ای بر این معضل باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار