کد خبر: 921430
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
افزایش ۲۱ درصدی مصرف برق آمل
نیروگاه سیکل ترکیبی آمل مشکل زیست‌محیطی دارد. خبری که سه سال پیش مانع احداث این نیروگاه و منصرف شدن سرمایه‌گذار آن شد...
میترا شهبازی
نیروگاه سیکل ترکیبی آمل مشکل زیست‌محیطی دارد. خبری که سه سال پیش مانع احداث این نیروگاه و منصرف شدن سرمایه‌گذار آن شد. با این حال چند سال گذشته امکان انتقال برق و تأمین نیاز آمل از طریق خطوط انتقال برق مهیا بود، اما حالا با افزایش چشمگیر دما، کارشناسان در خصوص افزایش ۲۱ درصدی مصرف برق نسبت به یکسال گذشته خبر می‌دهند. مسئله‌ای که بر عدم تأمین برق مورد نیاز و موج خاموشی‌های منطقه می‌افزاید. از این رو حسین افضلی، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌ای مازندران و گلستان در گفت‌وگو با «جوان» بر ضرورت پیگیری مسئولان برای احداث دوباره نیروگاه با بهره‌مندی از دانش روز و کم‌ترین مخاطرات زیست‌محیطی تأکید می‌کند.

سال ۹۴ مجوزی در راستای احداث نیروگاه سیکل‌ترکیبی در استان مازندران و منطقه آمل صادر شد، سرانجام پروژه چه شد؟
سه سال پیش مجوز احداث نیروگاه صادر شد، اما، چون مجوز بدون مشخص کردن دقیق ساختار پروژه صادر می‌شود و امکان لغو آن هم وجود دارد، بعد از جانمایی نیروگاه با مخالفت شدید محیط‌زیست مواجه شد. در همان سال بعد از کش و قوس‌های بسیار برای کسب مجوز از سوی محیط‌زیست، سرمایه‌‎گذار هم در نهایت منصرف شد و پروژه هم تاکنون مسکوت مانده است.

چرا محل پروژه را تغییر ندادید، اصلاً چرا تأکید به احداث نیروگاه در منطقه خاص داشتید که با مخالفت محیط‌زیست هم مواجه شود؟

با توجه به نیاز منطقه و کمبود برق، محل اجرای پروژه را مشخص کردیم، خوشبختانه در همان محل زمینی هم برای نیروگاه موجود بود. اما چون محل جانمایی پروژه در نزدیکی مناطق مسکونی بود، محیط‌زیست با اجرای آن مخالفت کرد. متأسفانه در کل استان مازندران نمی‌توان منطقه‌ای را یافت که به شهر یا روستا نزدیک نباشد. از همین رو محیط‌زیست با ادامه پروژه مخالفت کرد. در همین زمان که با محیط‌زیست جلساتی داشتیم، به دلیل طولانی شدن روند مذاکرات اداره برق منطقه با کارشناسان محیط‌زیست، سرمایه‌گذار هم پروژه را رها کرد.

قرار بود نیروگاه با چه ظرفیتی احداث شود؟

قرار بود این نیروگاه همچون نیروگاه نوشهر سیکل ترکیبی و توان تولید آن هم ۴۶۰ مگاواتی باشد که مجموعاً بخش بخار و گاز آن ۵۰۰ مگاوات برق را تولید می‌کرد. همین مقدار برق می‌توانست نیاز منطقه را به طور کامل برطرف کند.

چرا از شیوه انتقال برق از نقاط دورتر بهره نگرفتید؟

در حال حاضر هم برق منطقه به همین نحوه تأمین می‌شود، اما به دلیل فاصله طولانی متأسفانه اتلاف برق و افت ولتاژ به شدت رخ می‌دهد. از همین رو در روز‌های گرم منطقه آمل با افزایش خاموشی‌ها مواجه می‌شود. بنابراین احداث یک نیروگاه ضروری است. جدا از این مورد بر اساس گفته مدیر عامل اداره برق آمل هم این منطقه امسال با افزایش ۲۱ درصدی مصرف برق مواجه شده است. روندی که به طور حتم با افزایش دما و رطوبت طی سال‌های آینده هم افزایش بیشتری می‌یابد.

با این تفاسیر فکر می‌کنید باید برای رفع مشکل آمل چه چاره‌ای اندیشید؟

به طور قطع محیط‌زیست با توجه به محدودیت‌ها و نیاز منطقه باید پارامتر‌های مورد نیاز برای احداث نیروگاه که در استان‌های دیگر مشخص کرده است را در مازندران تغییر دهد. علاوه بر این با توجه به اینکه دانش و تکنولوژی‌های مورد نیاز احداث نیروگاه هم با پیشرفت چشمگیری مواجه شده و به دنبال آن نیز آلودگی‌های زیست‌محیطی نیروگاه‌های جدید هم کاهش یافته است، محیط‌زیست باید در تصمیم خود تجدید نظر کند.

اگر محیط‌زیست تجدید نظر کند، فکر می‌کنید بتوانید دوباره سرمایه‌گذار برای این طرح پیدا کنید؟

همان‌طور که سه سال پیش پیگیری کردیم و سرمایه‌گذار پیدا شد، قطعاً با رفع مشکلات زیست‌محیطی سرمایه‌گذاران هم به این سمت جلب می‌شوند. اما در حال حاضر هنوز اتفاقی رخ نداده است و امیدواریم با توجه به نیاز آمل شرایط احداث نیروگاه فراهم شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار