کد خبر: 921236
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳
حاشیه‌ای بر انتشار خطبه‌های جمعه آیت‌الله شیخ عیسی قاسم
آیت‌الله شیخ عیسی قاسم قریب ۵۰ سال است با مواضع ملی و محکم، التزام ثابت به صلح، اصلاح‌طلبی، ایجاد تغییر با استفاده از سخنان صادقانه، نصیحت هدفمند و فعالیت مستمر در راه ایجاد الفت و سازگاری، در فضای دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بحرین، فردی شناخته شده است.
شاهد توحیدی
آیت‌الله شیخ عیسی قاسم قریب ۵۰ سال است با مواضع ملی و محکم، التزام ثابت به صلح، اصلاح‌طلبی، ایجاد تغییر با استفاده از سخنان صادقانه، نصیحت هدفمند و فعالیت مستمر در راه ایجاد الفت و سازگاری، در فضای دینی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بحرین، فردی شناخته شده است. وفاداری و علاقه مردم به شخص او و ایمان کاملی که به دعوت به خیر و مصلحت همگان در او متبلور و مشهود است، بیانگر محبوبیت عظیم اوست. آیت‌الله شیخ عیسی قاسم شخصی است که بیشترین اهتمام و محافظت را نسبت به خون و اتحاد و ارتباط برقرار کردن گروه‌های بحرین با هم داشته و طی ده‌ها سال، نقشی عظیم در عرصه فعالیت ملی و سیاسی و اتحاد این کشور ایفا کرده است، مردی که دست پاک و زبان عفیف او در تاریخ ثبت شده است.
آیت‌الله شیخ عیسی قاسم چهره‌ای مردمی است و هر که از نام و فعالیت‌های او آگاه باشد، این مطلب را در می‌یابد. شخصیتی عظیم به اندازه آرمان‌های وطنی آزاد و ارزشمند و متمدن که بدون هیچ‌گونه تبعیضی، تمام فرزندان خود را در آغوش می‌کشد. او از دیرباز صریحاً اعلام کرده است که بحرین به دموکراسی و اصلاحات سیاسی واقعی نیاز دارد. او به وضوح از نیاز بحرین به آزادی سیاسی بیشتر، یعنی رسیدن به این اصل قانون اساسی که: ملت منبع قدرت‌هاست، حمایت می‌کند. مطالبات حقوقی او، بر اساس شیوه‌ای ثابت انجام می‌شود که تأکید دارد مطالبه در چار چوب‌های مسالمت‌آمیز و متمدن و با استفاده از زبان نصیحت و دعوت به خیر و توافق صورت بگیرد.
آیت‌الله شیخ عیسی قاسم عضو شورای تأسیس (۱۹۷۱ سال) و عضو مجلس ملی (۱۹۷۳ سال) بوده است. او در انتخابات سال‌های ۲۰۰۶ و ۲۰۱۰، از مردم خواست در انتخابات مشارکت فعال داشته باشند و خودش هم در انتخابات شرکت و پیوسته به بهبود و اصلاحات دعوت می‌کرد.
موج بیداری اسلامی و انقلاب ۱۴ فوریه ۲۰۱۱، خواهان تغییر و تحول به سوی دموکراسی واقعی بود. شیخ عیسی قاسم از برجسته‌ترین حامیان این انقلاب به شمار می‌آید که روی منبر خود مظلومان را با گفتار نیک و حمایت از مطالبات مردم یاری کرده و پیوسته به توافق و دموکراسی و اصلاح واقعی دعوت کرده است.
با این حال تأثیرگذاری مواضع او که حامی دموکراسی و تحکیم حقوق بشر و دعوت به خیر و رعایت انصاف نسبت به مظلومان بود، باعث شد تا دعوت و تحریک پیوسته‌اش برای ایجاد تغییر به سوی دموکراسی، با هجمه شدید رسانه‌ای و امنیتی دستگاه‌های نظام مواجه شود و سرسپردگان آن در تلاش برای ضربه زدن به ملی‌گرایی او، تمام ارزش‌ها و آرمان‌ها و وظایف را زیرپا بگذارند و بار‌ها او را تهدید کنند.
آیت‌الله شیخ عیسی با وجود رژیم تروریستی بحرین و درنده‌خویی آن‌ها در برخورد با خواسته‌های مردم و قتل و جرح و گرسنه نگاه داشتن ده‌ها هزار نفر از مردم کشور و هدف گرفتن جان و رزق و دین و آبروی آنان، سخنرانی‌های تحریک و تأکیدکننده بسیاری پیرامون فعالیت مسالمت‌آمیز و خالصانه ایراد کرد و به عنوان مثال می‌گوید: من معتقدم جنبش ملی تا حد زیادی مسالمت‌آمیز بودن خود را به دست آورده و خشونت حکومت و همدست‌های خارج را با مشکل مواجه می‌کند. مسالمت‌آمیز بودن اسلوب اولیه است و ادامه دارد. این جنبش ۱۸۰ درجه با خشونت فاصله دارد. ما اصلاحات می‌خواهیم و انفجار‌ها و اشاعه ترس را محکوم می‌کنیم و در راه امنیت همه جانبه خود و قبل از آن امنیت دین و آبرویمان، فداکاری می‌کنیم و امنیت آبرویمان قبل از امنیت جسم‌مان قرار دارد. ما فقط خواهان امنیت خود نیستیم، بلکه آن را برای تمام اهل زمین می‌خواهیم. ما نجات روحی و فکری و امنیت فکری و روحی و اخلاقی و بشری تمام انسان‌های روی زمین را می‌خواهیم. شیعه و اهل سنت در بحرین و غیر بحرین، برادر یکدیگر هستند. برادر دینی، ملی، تاریخی، برادر گذشته و حال و آینده. همه ما ملت واحد هستیم، نه دو ملت.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار