کد خبر: 921197
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶
موضوع فرونشست زمین در دشت‌هایی مانند دشت برخوار، اصفهان یا دامنه دشت گلپایگان به اندازه خطر وجود گسل‌ها جدی است.
حسین حجتی رئیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی استان اصفهان با عنوان کردن مطلب فوق گفت: سه شهر نایین، کاشان و شهرضا گسل‌های جدی و بزرگی دارند. در محل شهرضا به سمیرم ادامه گسل زاگرس هست و در منطقه نایین گسل نایین و در کاشان هم بحث خود را در این زمینه دارد.
وی افزود: براساس قرارداد‌هایی که با دانشگاه‌های معتبر کشور داشتیم، همه گسل‌های استان توسط تجهیزات ماهواره‌ای مشخص شده و همچنین بحث پهنه‌بندی لرزه‌ای شهر‌های کاشان و نایین و شهرضا را در برنامه داریم.
رئیس مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به خطر فرونشست زمین در دشت‌های اصفهان و شهر‌های اطراف، ادامه داد: در کنار خطر گسل‌ها، مشکل اصلی فعلی استان، موضوع فرونشست زمین در دشت‌ها مانند دشت برخوار، اصفهان یا دامنه دشت گلپایگان است که برنامه‌هایی برای آن‌ها در نظر گرفته شده است. مثلاً دشت برخوار قرار است مجهز به نصب جی‌پی‌آر‌اس و مانیتورینگ و پالایش روزانه یا ماهانه شود.
وی در خصوص اقدامات صورت گرفته برای ممنوعیت ساخت و ساز در گسل‌های شناسایی شده گفت: اساساً شناسایی محل‌های گسل صورت گرفته است، اما متأسفانه در شناسایی گسل دشت اصفهان داده‌های ماهواره‌ای نشان داده که مناطق پایدار وجود دارد و گسل قم - زفره و گسل کلاه قاضی نیز در قسمت شرقی اصفهان قراد دارد که در دستور کار است که با بهره‌گیری از مطالعات زمین شناسی، سنجش از راه دور در مورد آن باید انجام شود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار