کد خبر: 921077
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
حماس با ۲۲۰ موشک، شهرک‌های اسرائیلی را به وحشت انداخت
جنبش حماس در واکنش به حملات دامنه‌دار رژیم صهیونیستی به غزه، ۲۲۰ موشک به شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک کرد؛ اقدامی که مقامات تل‌آویو را مجبور کرد بلافاصله توافق آتش‌بس با فلسطینی‌ها را امضا کنند.
جنبش حماس در واکنش به حملات دامنه‌دار رژیم صهیونیستی به غزه، ۲۲۰ موشک به شهرک‌های صهیونیست‌نشین شلیک کرد؛ اقدامی که مقامات تل‌آویو را مجبور کرد بلافاصله توافق آتش‌بس با فلسطینی‌ها را امضا کنند. با افزایش توان موشکی گروه‌های مقاومت، مقامات صهیونیست بر سر نحوه مقابله با فلسطینی‌ها دچار اختلافات شدیدی شده‌اند.

پس از تشدید درگیری بین گروه‌های مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی در نوار غزه، سرانجام با وساطت مصر، دو طرف بر سر آتش‌بس شکننده به توافق رسیدند؛ توافقی که همچنان با تبادل آتش بین فلسطینی‌ها و صهیونیست‌ها همراه بود. دو مسئول فلسطینی اعلام کردند که جنبش حماس و رژیم صهیونیستی به توافق برای حفظ آرامش در غزه دست یافتند. خبرگزاری رویترز به نقل از یک مسئول آگاه از روند مذاکرات غیرمستقیم میان حماس و اسرائیل با میانجیگری مصر گفت: «آتش‌بس میان حماس و اسرائیل از شامگاه پنج شنبه وارد مرحله اجرایی شده است». یک منبع آگاه نیز به خبرگزاری فلسطینی معا گفت که مصر در قانع کردن طرف‌های درگیر به پایبندی به آرامش موفق شد و به موجب این توافق حملات اسرائیل و گروه‌های مقاومت فلسطین متوقف می‌شود. به گفته این منبع «این سومین آتش‌بسی است که روز پنج شنبه حاصل شد.» اعلام توافق آتش‌بس بین گروه‌های مقاومت غزه و اسرائیل در حالی است که منابع رسانه‌ای صهیونیست اعلام کرده‌اند که «کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی با کاهش تنش در غزه مخالفت کرده و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم دستور ادامه حملات را داده است». در سال‌های اخیر توافقات آتش بس بین فلسطینی‌ها و اسرائیل تنها ۲۴ ساعت دوام داشته است و همیشه صهیونیست‌ها به بهانه‌های مختلف، حملات خود را به فلسطینی‌ها در غزه از سر گرفته‌اند. هفته گذشته مقامات صهیونیستی گفته بودند که در صورت توقف راهپیمایی‌های بازگشت در نوار غزه، آمادگی دارند به طور جزئی محاصره غزه را رفع کنند، اما فلسطینی‌ها در مقابل این درخواست‌ها کوتاه نیامده و همچون هفته‌های گذشته دیروز هم در راهپیمایی بازگشت با نام جمعه «آزادی و زندگی» شرکت کردند.

شلیک ۲۲۰ موشک از غزه
توافق آتش‌بس بین حماس و اسرائیل ساعاتی پس از آن انجام شد که گروه‌های مقاومت فلسطین در واکنش به حملات اخیر صهیونیست‌ها، ده‌ها موشک به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک کردند. رسانه‌های اسرائیلی روز پنج شنبه اعلام کردند شمار موشک‌ها و راکت‌های شلیک شده از نوار غزه به ۲۲۰ فروند رسید. در پی این حملات، آژیر خطر در شهرک اشکول دوباره به صدا درآمد. به گزارش شبکه المیادین، گردان‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در واکنش به تشدید تنش‌ها در نوار غزه و سرزمین‌های اشغالی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «مقاومت چندین ساعت مواضع دشمن صهیونیستی را در پاسخ به تجاوزگری‌های اخیرش در نوار غزه هدف حملات موشکی و راکتی قرار داد». گردان‌های قسام اعلام کرد: «موشک‌های مقاومت، پایگاه‌های رعیم، یفتاح، زیکیم، ایریز و شهرک صهیونیست‌نشین سدیروت را هدف قرار داد». گردان‌های ناصر صلاح‌الدین نیز اعلام کرد: «شهرک‌ها و پایگاه‌های ارتش صهیونیستی را در همه مناطق هم مرز با نوار غزه با ده‌ها موشک و راکت هدف قرار داده است». در حمله گروه‌های مقاومت به سرزمین‌های اشغالی، ۹ صهیونیست از جمله چهار نظامی زخمی شده‌اند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که «۳۰ موشک فلسطینیان دفع شد و بیشتر موشک‌ها در مناطق بی‌سرنشین فرود آمده‌اند». سامانه گنبد آهنین در هفته‌های اخیر در مقابله با موشک‌های حماس ناکارآمد بوده و تنها تعداد محدودی از موشک‌های حماس را رهگیری کرده که این مسئله نگرانی صهیونیست‌ها را در پی داشته است. یکی از سخنگویان نتانیاهو گفت: «کابینه امنیتی اسرائیل در پی این حملات به ارتش این کشور فرمان داد به شدت در برابر حملات واکنش نشان دهد». نیرو‌های هوایی اسرائیل نیز در پی این حملات پی در پی فلسطینی‌ها، دست به عملیاتی تلافی‌جویانه زد و مواضع و اهدافی را در نوار غزه مورد حمله قرار داد. ارتش اسرائیل اعلام کرد که به بیش از ۱۵۰ منطقه همچون مراکز تولید تجهیزات و انبار‌های نظامی و همچنین مراکز تمرین‌های نظامی در غزه حمله کرده است.

اختلاف صهیونیست‌ها بر سر غزه
در پی بالا گرفتن تنش‌ها در نوار غزه، مقامات صهیونیست بر سر نحوه مقابله با فلسطینی‌ها در نوار غزه، دچار اختلاف شدید شده‌اند. شبکه ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که ایهود باراک، نخست‌وزیر سابق این رژیم، مقامات اسرائیل را به اشغال مجدد غزه فراخواند و این اقدام را تضمین‌کننده نابودی حماس دانست. وی با اشاره به دو جنگ اسرائیل علیه غزه در زمان مسئولیت خود و تأکید بر لزوم حمله به غزه، اقدام نتانیاهو برای عدم مواجهه نظامی با این منطقه را محکوم کرد. باراک مدعی شد: «از لحاظ فنی این امکان وجود دارد که ارتش اسرائیل غزه را در چند روز مجدداً اشغال نماید و نابودی حماس بدون اشغال غزه امکان پذیر نیست، در گذشته من گزینه‌هایی را با مصر، قطر و تشکیلات خودگردان در خصوص تسلط کامل اسرائیل بر نوار غزه مطرح کردم، اما آن‌ها نپذیرفتند». اما از سوی دیگر، ژنرال شالوم هرری در خصوص اشغال نوار غزه تأکید کرد: «اشغال غزه هزینه‌ای بسیار سنگین خواهد داشت چرا که این منطقه مملو از تونل‌های بمب‌گذاری شده و تک‌تیرانداز است و با عملیات‌های فراوان ربودن نظامیان مواجه خواهیم شد». رادیو ارتش به نقل از این ژنرال صهیونیستی اعلام کرد: «پیش‌بینی می‌شود در عملیات اشغال نوار غزه دست کم ۷۰۰ نظامی اسرائیلی کشته شوند». از سوی دیگر، نتایج تازه‌ترین نظرسنجی به عمل آمده در جامعه صهیونیستی نشان می‌دهد که ۶۴ درصد از اسرائیلی‌ها از عملکرد بنیامین نتانیاهو در مقابل حماس در دور جدید درگیری‌ها در نوار غزه ناراضی هستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار