کد خبر: 921038
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
وزير صنعت:
وزیر صنعت با بیان اینکه وضعیت موجود جامعه به مثابه یک گلوله برف است که می‌توان آن را در همین حد نگه داشت و یا تبدیل به بهمنی مخرب کرد، گفت: گرانی‌ها گوشه‌ای از محصولات را درگیر خود کرده و اگر به هوش نباشیم کنترل کردن آن دشوار است.
بهناز قاسمی
وزیر صنعت با بیان اینکه وضعیت موجود جامعه به مثابه یک گلوله برف است که می‌توان آن را در همین حد نگه داشت و یا تبدیل به بهمنی مخرب کرد، گفت: گرانی‌ها گوشه‌ای از محصولات را درگیر خود کرده و اگر به هوش نباشیم کنترل کردن آن دشوار است.
محمد شریعتمداری در مراسمی به مناسبت روز خبرنگار از دلایل کاهش ۲۰۰ تومانی نرخ دلار دولتی و تصویب بسته حمایت از تولید در روز یک‌شنبه در هیئت دولت خبر داد و از رسانه‌ها درخواست کرد که از انتشار اخبار منفی و مأیوس‌کننده خودداری کنند. وی گفت: خروج یکجانبه امریکا از برجام در نهایت منجر به گسترش انتظارات عقلایی منفی در سطح جامعه شد.
وی افزود: وضعیت موجود جامعه به مثابه یک گلوله برف است که می‌توان آن را در همین حد نگه داشت و یا تبدیل به بهمنی مخرب کرد. اکنون گرانی‌ها گوشه‌ای از محصولات را درگیر خود کرده و اگر به هوش نباشیم کنترل کردن آن به کار دشواری تبدیل خواهد شد.
شریعتمداری به وجود مشکلات ساختاری در سطح جامعه اشاره کرد و یادآور شد: به طور نمونه وجود هزار و ۶۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در سطح جامعه که بخش بزرگی از آن به صورت پول و شبه پول در نظام بانکی وجود دارد به مشکل اساسی تبدیل شده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم تأکید کرد: در این شرایط باید تلاش همگان ایجاد آرامش خاطر برای آحاد جامعه باشد. این روز‌ها باید در جهتی حرکت کنیم که سنجیده و با احتیاط باشد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با اقدام‌های انجام شده، اکنون ذخایر قابل قبولی در حوزه کالا‌های اساسی در کشور وجود دارد، اما در مورد منابع ارزی با احتیاط عمل می‌کنیم.
دلایل کاهش ۲۱۲تومانی نرخ دلار دولتی
وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص دلیل کاهش ۲۱۲ تومانی نرخ دلار دولتی و حرکت آن از ۴۴۱۲ به ۴۲۰۰ تومان گفت: پیشنهاد برخی اعضای دولت، دلار ۳۵۰۰ تومانی برای واردات کالا‌های اساسی است.
شریعتمداری با برشمردن دلایل تصمیم دولت برای کاهش نرخ دلار دولتی از ۴۴۱۲ تومان به ۴۲۰۰ تومان گفت: فهرست کالا‌های مشمول دریافت ارز دولتی با بسته جدید ارزی دولت، کاهش یافته و بر این اساس تصمیم بر این شد که نرخ دلار دولتی نیز برای تأمین ارزان کالا‌های اساسی، دارو و اقلام ضروری مورد‌نیاز خانوار‌ها کاهش یابد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: در این میان حتی پیشنهاد برخی از اعضای دولت، اعطای دلار ۳۵۰۰ تومانی به واردات کالا‌های اساسی بود که فعلاً در این مرحله دولت تصمیم بر این گرفت که نرخ دلار را تا ۴۲۰۰ تومان که مصوبه دولت در فروردین ماه سال جاری بود، تقلیل دهد، اما در صورت ضرورت، این نرخ ممکن است کاهش یابد.
وی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر حرکت کند ابلاغ آیین‌نامه‌های مرتبط با اجرای بسته جدید ارزی و نوسانات قیمتی در بازار در کنار بلاتکلیفی صرافی‌ها تصریح کرد: همچنان به سیاست‌های ارزی کشور انتقاداتی مطرح است و اتفاقاً تولید به عنوان حلقه آخر این سیاست‌ها، اولین گروهی است که قربانی این سیاست‌ها شده و تصمیم‌گیری در رابطه با ارز مهم‌ترین اثر را روی تولید دارد؛ پس تصمیمات می‌تواند با دقت صورت گیرد.
به گفته شریعتمداری، برخی محدودیت‌ها روی اسکناس وجود داشته است، اما به هر حال دولت در مقطعی هرگونه خرید و فروش و معامله ارز خارج از سیستم نیما را قاچاق اعلام کرده بود، اما اکنون برای آغاز به کار صرافی‌ها لازم بود که این معاملات از سر گرفته شده و معامله ارز مصداق قاچاق نباشد، بنابراین باید عملیات صرافی‌ها مجدد از سر گرفته می‌شد.
وی اظهار داشت: قرار بود که صرافی‌ها ارز مسافران خارجی را دریافت کرده و به متقاضیان سفر‌های خارج از کشور ارائه دهند، پس این مرحله‌ای از کار در نظر گرفته شده برای صرافی‌هاست، البته من ترجیح می‌دادم که ابتدا تزریق مدیریت شده ارز مداخله‌ای در صرافی‌ها صورت گیرد تا بازار اندکی آرام شده و بعد از آن سیاست‌ها را اجرایی کنیم.
بسته حمایت از تولید در جلسه هیئت دولت مطرح می‌شود
وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بسته حمایت از تولید با بررسی‌های این وزارتخانه تهیه شده و در جلسه روز یک‌شنبه هیئت دولت مطرح می‌شود.
وی با اشاره به سیاست‌های ارزی جدید دولت گفت: بر این اساس تجهیزات و برخی مواد‌اولیه تولید در گروه کالایی دو قرار گرفته که باید از ارز صادرات غیرنفتی بهره‌مند شود. وی افزود: بر همین اساس و برای تأمین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی با نرخ جدید ارز و ادامه حیات این واحد‌ها با توجه به افزایش قیمت تمام شده محصولات با دستور دولت موضوع تهیه بسته حمایت از تولید در دستور کار قرار گرفت و در وزارت صنعت نهایی شد که بعد از تصویب مراجع قانونی جزئیات آن اعلام خواهد شد.
تولید و مردم به تدریج خود را با گرانی‎های جدید سازگار می‎کنند
وزیر صنعت با اشاره به افزایش هزینه‌های تولید در پی گرانی ارز، رشد دستمزد‌ها و افزایش قیمت مواد‌اولیه گفت: با افزایش درآمد‌ها به سطح بالاتر به تدریج خود را با شرایط جدید سازگار می‌کنیم.
وی از تشکیل میز ویژه کارآفرینان زن در معاونت برنامه ریزی وزارت صنعت به منظور رسیدگی به مشکلات این قشر خبر داد و افزود: همچنین در صندوق حمایت از صنایع کوچک و متوسط حمایت از زنان کارآفرین در اولویت قرار خواهد گرفت.
وی گفت: بر اساس قانون ۵/ ۱ میلیارد دلار از منابع صندوق توسعه ملی باید در اختیار صنایع کوچک و متوسط و با نرخ کمتر از ۴ درصد قرار گیرد که در این زمینه دسته‌های شغلی مشخص شده و در طول سال ۹۷ عملیاتی می‌شود.
شریعتمداری در خصوص صدور مجوز تأسیس برخی صنایع گفت: بر اساس قانون اگر مجوز فعالیت ندهیم، محکوم می‌شویم در حالی که در برخی از صنایع در حالت اشباع قرار داریم.
وی با اشاره به فعالیت ۴۵۰ هزار واحد صنعتی در کشور هم گفت: علاوه بر محدودیت‌های خارجی عده‌ای در داخل کشور موضوع عدم قطعیت و انتظارات منفی را ایجاد می‌کنند که این موضوع در مجموع به زیان همه ما خواهد بود و بدترین تخریب را در فضای کسب و کار ایجاد می‌کند.
وی با اشاره به محدودیت منابع ارزی کشور گفت: این منابع باید صرف امور مهم شود، با این حال در شرایط فعلی مواد‌اولیه واحد‌های تولیدی گران خواهد شد، اما ما تغییر نرخ ارز از ۱۰۰۰ به ۳۰۰۰ تومان را تجربه کردیم و حالا از ۳۰۰۰ تومان به ۷۰۰۰ تومان را تجربه می‌کنیم، با این حال به تدریج با وجود افزایش هزینه‌ها دستمزد‌ها نیز بالا خواهد رفت و با افزایش درآمد‌ها به سطح بالاتر به تدریج خود را با شرایط جدید سازگار می‌کنیم.
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
France
|
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
0
0
شما اگر رک وصریح بگویید غلط کردیم هر کاری در این پنجسال کردیم بهتر است.....
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار