کد خبر: 921031
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
قرار بود 12 هزار و 500 واحد در مناطق روستایی تا قبل از شهریورماه سال جاری به بهره‌برداری برسد که این تعداد هم اکنون به 16 هزار و 500 واحد رسیده است
پس از وقوع زلزله آبان ماه سال گذشته در استان کرمانشاه بود که اعلام شد بعد از آوار‌برداری به افرادی که خانه‌های خود را از دست داده بودند درمحل سکونتشان یک عدد کانکس تحویل داده می‌شود، این درحالی بود که ...
محمدرضا سورى
پس از وقوع زلزله آبان ماه سال گذشته در استان کرمانشاه بود که اعلام شد بعد از آوار‌برداری به افرادی که خانه‌های خود را از دست داده بودند درمحل سکونتشان یک عدد کانکس تحویل داده می‌شود، این درحالی بود که مستأجران از داشتن این امکان محروم شدند و تنها قرار شد کمک ۵ میلیونی و تسهیلات ۱۰ میلیونی برای اجاره مسکن دریافت کنند؛ چراکه به گفته برخی مسئولان استان کرمانشاه این دغدغه وجود داشت که بعد‌ها حاضر به بازگرداندن این کانکس‌ها نباشند و این مکان‌های موقت در تمام نقاط شهر پراکنده شوند. سرانجام بعد از گذشت حدود ۹ ماه از این واقعه معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه اعلام کرد: «به‌زودی عملیات ساخت‌وساز برای مستأجران در مناطق زلزله‌زده شروع خواهد شد.»

شامگاه یک‌شنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ بود که وقوع زلزله در استان کرمانشاه سبب شد ۶۲۰ نفر جان خود را از دست داده و ۹۳۸۸ نفر نیز زخمی و حدود ۷۰ هزار نفر بی‌خانمان شوند. پس از این پیشامد مرگبار و مخرب تمامی گروه‌های امدادی برای کمک به آسیب‌دیدگان در مناطق حاضر شدند و پس از کمک‌رسانی کار ساخت‌وساز خانه‌های تخریب شده در دستور کارگروه‌های مختلف از جمله سپاه، بسیج، ارتش و دولت قرار گرفت و قرار شد در اولین زمان ممکن خانه‌های جدید ساخته شود و در اختیار زلزله‌زدگان قرار گیرد. این مهم موجب شد ظرف مدت چند ماه از مجموع ۵۳ هزار واحد تعمیری، کار تعمیر ۴۵ هزار واحد به اتمام برسد. این درحالی بود که از مجموع ۲۹ هزار واحد احداثی عقد قرارداد شده در شهر‌ها و روستا‌ها کار آواربرداری ۳۰ هزار واحد انجام شده، ۲۸ هزار واحد پی کنی شده، ۲۱ هزار واحد بتن‌ریزی صورت گرفته، ۱۵ هزار واحد نصب اسکلت شده و ۱۰ هزار واحد نیز اجرای سقف شده و در ۵۰۰ واحد نیز اقدامات پایانی انجام شده و تا پایان تیرماه امسال کار احداث ۵ هزار واحد در شهر‌ها و روستا‌ها به پایان رسیده است.

۱۰۰۰ میلیارد تومان تسهیلات
به گفته مسئولان، تاکنون ۸۰۶ میلیارد تومان تسهیلات به زلزله‌زدگان پرداخت شده است که از این میزان ۴۴۳ میلیارد تومان تسهیلات به واحد‌های احداثی و ۳۶۵ میلیارد تومان به واحد‌های تعمیری پرداخت شده است. علاوه بر آن نیز تاکنون ۱۵۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض در قالب خدمات به زلزله‌زدگان ارائه شده که شامل توزیع سیمان رایگان، آواربرداری، نقشه‌کشی، پی‌کنی و هزینه‌های صدور پروانه است. این کمک‌ها درحالی بود که یک ماه پس از وقوع زلزله درکرمانشاه اعلام شد به مستأجران کانکس داده نخواهد شد؛ چراکه به گفته برخی مسئولان استان کرمانشاه این دغدغه وجود داشت که بعد‌ها حاضر به بازگرداندن این کانکس‌ها نباشند و این مکان‌های موقت درتمام نقاط شهر پراکنده شوند.
مدیرکل دفتر نوسازی و بهسازی بنیاد مسکن در آن زمان در توجیه ندادن کانکس به مستأجرانی که خانه خود را در زلزله از دست دادند، گفت: «اگر به مستأجرانی که خانه‌شان در زلزله کرمانشاه آسیب دیده کانکس بدهیم با توجه به اینکه مالک نیستند قطعاً در فضا‌های عمومی شهر مستقر می‌شوند و سیمای شهر پس از مدتی تبدیل به نوعی حلبی‌آباد خواهد شد.» مجید جودی افزود: «اگر به مستأجران کانکس بدهیم ممکن است ۱۰ سال دیگر هم در کانکس‌ها و در فضا‌های عمومی بمانند، بنابراین عدم ارائه کانکس به مستأجران یک کار کاملاً علمی و منطقی است.» با این وجود طبق مصوبه شورای مدیریت بحران، مستأجرانی که خانه‌شان صددرصد تخریب شده بود ۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دریافت کردند.

خبر خوش برای مستأجران
سرانجام با گذشت ۹ ماه از وقوع زلزله کرمانشاه اقدامات خوبی در زمینه ساخت‌وساز و تعمیرات خانه‌هایی که در زلزله فروریختند انجام گرفت، به طوری که طبق آخرین آمار‌ها به طور متوسط ۵۲ تا ۵۳ درصد کل مناطق زلزله‌زده شامل شهری و روستایی بازسازی شد و هم اکنون در هر روز ۱۵ واحد در این مناطق در حال بهره‌برداری است. این درحالی است که این‌بار خبر‌ها از کرمانشاه حکایت از این دارد که به زودی کار ساخت‌وساز واحد‌های مسکونی برای مستأجران در دستور کار مسئولان استانی قرارخواهد گرفت. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه با تأیید این موضوع گفت: «هم اکنون با کمک وزارت راه و شهرسازی برای مستأجرانی که در جریان زلزله سر پناه خود را از دست داده‌اند زمین‌هایی در مناطق قصر شیرین آماده شده که به زودی عملیات ساخت‌وساز‌ها برای آن‌ها شروع خواهد شد، این درحالی است که در سرپل ذهاب هم در حال شناسایی زمین هستیم.» مهرداد سالاری با اشاره به اقدامات انجام گرفته روند پیشرفت ساخت‌وساز مسکن زلزله‌زدگان افزود: «درحالی که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بود ۱۲ هزار و ۵۰۰ واحد در مناطق روستایی تا قبل از شهریور ماه به بهره‌برداری برسد، اما طبق آخرین آمار بنیاد مسکن حتی فراتر از برنامه‌ریزی‌ها کار انجام شده و برنامه‌ریزی برای ساخت ۱۶ هزار و ۵۰۰ واحد مورد پیگیری قرار گرفته که این تعداد حتی از برنامه‌ریزی‌ها هم بیشتر است.» آخرین خبر‌ها حکایت از آن دارد که مناطق شهری سرپل ذهاب هم به کارگاه بزرگ ساختمانی تبدیل شده است و امید می‌رود با این روند زودتر از برنامه‌ریزی‌ها که قرار بود ساخت‌و‌ساز‌ها در این مناطق تا پایان سال ۱۳۹۸ به بهره‌برداری برسند قبل از این زمان آماده بهره‌برداری شوند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار