کد خبر: 920801
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹
گزارش کامل استیضاح ربیعی در صحن امروز مجلس
نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف، ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۳ رای ماخوذه به استیضاح علی ربیعی رای دادند؛ بنابراین علی ربیعی از وزارت، کار تعاون و رفاه اجتماعی می‌رود.

جوان آنلاین: صبح امروز در حالی که جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با دستور استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شده بود، در پی اعتراض جمعی از نمایندگان به عدم رعایت تشریفات قانونی در مورد استیضاح و عدم بررسی آن در جلسه کمیسیون موضوع احتمال منتفی شدن استیضاح وزیر کار مطرح شد.

به این ترتیب که قرار بود ۱۱ نفر از نمایندگان به عنوان متقاضی استیضاح وزیر کار در این جلسه صحبت کنند. اما با آغاز جلسه هیچ کدام حاضر به صحبت در مخالفت با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نشدند.

علی اصغر یوسف نژاد در جلسه علنی صبح امروز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در جلسه امروز استیضاح‌کنندگان دو ساعت وقت دارند که می‌توانند این را بین خودشان تقسیم کنند.

براین اساس مسعود گودرزی، علیم یارمحمدی، سید قاسم جاسمی، علی اکبری، محمود نگهبان، حسن نوروزی، امیر خجسته، محمد شکری و اکبر رنجبرزاده در ابتدا صحبت می‌کنند و آقایان پورابراهیمی و علی رستمیان بعد از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صحبت خواهند کرد. همچنین وزیر دو ساعت وقت دارد که ۳۰ دقیقه آن را می‌تواند پایان جلسه صحبت کنند. علاوه بر این یک یا دو نماینده می‌تواند در دفاع از ایشان صحبت کنند.

علی‌رغم اعلام آغاز بررسی استیضاح و همچنین اعلام اسامی، نمایندگان متقاضی استیضاح حاضر به صحبت در مخالفت با وزیر نشدند.

براین اساس در پی اعتراضات برخی از نمایندگان به طی نشدن مسیر قانونی استیضاح علی لاریجانی اعلام تنفس کرد تا در این باره تصمیم‌گیری شود.

در ادامه این جلسه علی لاریجانی در دفاع  از روال قانونی استیضاح با بیان این‌که «در جریان اعلام وصول و بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی روال قانونی انجام شده» در عین حال گفت که منتفی شدن این استیضاح تنها با پس گرفتن همه امضا‌ها امکان‌پذیر خواهد بود.

عبدالحمید خدری در آغاز جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی (چهارشنبه) در تذکری با استناد به ماده ۲۲۳ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، گفت: متاسفانه بدعتی در مجلس پایه‌گذاری می‌شود که بسیار خطرناک است. اجازه دهید رییس کمیسیون اجتماعی توضیح دهد که آیا وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی را به کمیسیون دعوت کرده یا نه؟ چرا که آیین‌نامه در مورد بررسی استیضاح در کمیسیون تصریح دارد و این اتفاق نیفتاده است.

وی افزود: به خاطر حرمت و شان و جایگاه مجلس شورای اسلامی نگذارید استیضاح برگزار شود.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر گفت: طبق آیین‌نامه اگر ۱۰ نفر از نمایندگان استیضاح را امضا کنند این استیضاح حتما باید در مجلس شورای اسلامی مطرح شود و وزیر هم طی ۱۰ روز در مجلس شورای اسلامی حاضر شود. در آیین‌نامه هیات رییسه موظف شده استیضاح را به کمیسیون ارجاع دهد و کمیسیون موظف است حداکثر ظرف یک هفته با دعوت از وزیر و استیضاح‌کنندگان جلسه بررسی را برگزار کنند. اگر بعد از یک هفته استیضاح‌کنندگان منصرف نشوند استیضاح در اولین جلسه علنی مطرح خواهد شد.

لاریجانی با بیان این که تقاضای استیضاح بیش از یک ماه قبل مطرح شده، گفت: با این وجود کمیسیون جلسه‌ای نگذاشت. معمولا روال ما این است که اگر کمیسیون گزارش نداد و استیضاح‌کنندگان هم پیگیری نکردند ما این را حمل بر حل مساله و موضوع را دنبال می‌کنیم. به هر حال کمیسیون اجتماعی در زمان مقرر به ما گزارش نداد و استیضاح‌کنندگان هم آمدند گفتند کمیسیون موضوع را بررسی نمی‌کند.

رییس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: من با رییس کمیسیون اجتماعی صحبت کردم و گفتم فوری جلسه بگذارید و گرنه من موظفم آیین‌نامه را به اجرا بگذارم و آن را در دستور کار بگذارم. اما استیضاح‌کنندگان گفتند که موضوع در کمیسیون مطرح نشده و ما آیین‌نامه را دقیق اعلام کردیم.

لاریجانی در پایان با بیان این‌که مشابه این اتفاق قبلا هم افتاده است، گفت: استیضاح‌کنندگان آمدند و جمع شدند و گفتند حق ما ضایع می‌شود لذا ما استیضاح را اعلام وصول کردیم حتی موردی پیش از آن وجود داشت که موضوع در کمیسیون مطرح شده بود و وزیر به ما نامه نوشت که من همه حرفم را نزدم، اما ما حق را به نمایندگان دادیم.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که هیات رییسه این موضوع را در جلسه روز گذشته بررسی کرده، اظهار کرد: فقط یک راه وجود دارد و آن این‌که همه متقاضیان امضایشان را پس بگیرند. تنها در این صورت متنفی شدن استیضاح امکان‌پذیر است.


بنابراین رییس مجلس شورای اسلامی برای رسیدن به اجماع و تعیین تکلیف جمع‌بندی استیضاح‌کنندگان تنفس اعلام کرد و در نهایت بعد از تنفس ۳۰ دقیقه‌ای استیضاح ربیعی آغاز شد.

 محجوب گفت: پس از اعلام تنفس و خارج شدن نمایندگان دولت و رسانه‌ها، هنوز وزیر به داخل صحن برنگشته و شما نباید جلسه استیضاح را بدون حضور ربیعی آغاز کنید و لاریجانی در واکنش به اعتراض شدید وی، با خواندن ماده ۲۲۹ آیین‌نامه داخلی مجلس به وی گوشزد کرد که هیچ کجای آیین‌نامه صراحتی برای آغاز جلسه استیضاح با حضور وزیر استیضاح شونده ندارد.

 
در همین رابطه محسن کوهکن در در حاشیه جلسه علنی امروز با بیان این که علیه استیضاح‌کنندگان وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی جوسازی شد گفت: صحنه‌گردان جلسه یکی دو نفر از وزارت کار بودند.

پس از آغاز جلسه نیز  بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس در جمع خبرنگاران پارلمانی با ارائه توضیحاتی  درباره اتفاق جلسه استیضاح «علی ربیعی»، روند طی شده در اعلام وصول طرح استیضاح وزیر کار را «قانونی» دانست و اقدام نمایندگان متقاضی استیضاح برای صحبت نکردن را «نکوهش» کرد.


 
در ادامه این جلسه مخالفان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور در جایگاه به ارائه نظرات خود پرداختند.

خدری: به من گفتند اگر فکر تایید صلاحیت دی ماه ۹۸ هستید صحبت نکنید


همچنین رییس مجلس در جریان استیضاح علی ربیعی، نامه حسینعلی امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور در مورد حمایت دولت  از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از  را قرائت کرد و توضیح داد: آقای امیری نامه‌ای را دادند و در آن آوردند که در مجلس مطلبی به من انتساب داده شده مبنی بر اینکه دولت از آقای ربیعی حمایت نمی‌کند که این درست نیست. من به عنوان وظیفه از آقای ربیعی حمایت می‌کنم و حرفی غیر از آن نادرست است.

به منظور پایان یافتن جلسه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز  با رای نمایندگان جلسه علنی مجلس یک ساعت تمدید شد و پس از آغاز دوباره جلسه علنی مجلس رییس مجلس با آغاز رای‌گیری از نمایندگان دولت خواست جلسه علنی مجلس را ترک کنند.  بر این اساس ربیعی وزیر کار به همراه امیری معاون پارلمانی رییس‌جمهور و جمعی دیگری از معاونین وزارت کار و نمایندگان دولت جلسه علنی مجلس را ترک کردند.

نمایندگان مجلس با ۱۲۹ رای موافق، ۱۱۱ رای مخالف، ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۴۳ رای ماخوذه به استیضاح علی ربیعی رای دادند؛ بنابراین علی ربیعی از وزارت، کار تعاون و رفاه اجتماعی می‌رود.
منبع: ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
با سلام . در المان امریکا . زاپن . فرانسه . انگلیس یک قانون کار و یک صندوق بازنشستگی بنام رفاه اجتماعی وجود دارد . که هم صدر اعظم و هم کارگر عادی عضو ان هستند . و هم مدیران دولتی و هم مدیران شخصی از ان تبعیت می کنند . در ایران 16 صندوق بازنشستگی (بانکها.وزارت نفت . بازنشستگی کشوی . تامین اجتماعی ) و دو قانون کار (برای مدیران دولتی قانون مدیریت خدمات کشوری و برای مدیران شخصی قانون کار وزارت کار) وجود دارد. بیچاره وزیر کار
ناشناس
|
United States
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
0
0
با توجه به سابقه مجلس در استیضاح آخوندی فقط می تونم بگم قطعا ربیعی داشته به نفع مردم کار می کرده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار