کد خبر: 920601
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
سخنگوی وزارت امورخارجه
سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به بازگشایی دفتر حافظ منافع ایران در جده گفت: ما به برقراری ارتباط با کشور‌های همسایه خود علاقه‌مندیم، اما درمورد عربستان هنوز صبوری می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا روزی دولت عربستان با تفکر و تعقل بیشتر به آینده نگاه کرده و آمادگی لازم را پیدا کند.
جوان آنلاين: بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه با اشاره به برگزاری پنجاه و یکمین اجلاس وزرای خارجه عضو آ. سه. آن که در سنگاپور برگزار شد گفت: آقای ظریف به دعوت دولت سنگاپور در آن اجلاس شرکت کردند که یکی از اهداف اصلی این سفر امضای سند مودّت میان ایران و آ. سه. آن بود که مراحل خود را در شورای نگهبان و مجلس شورای اسلامی طی کرده بود و قابلیت امضا داشت که در این سفر امضا شد.

قاسمی با تاکید بر اینکه حضور در این اجلاس فرصت مناسبی برای رایزنی‌های دیپلماتیک بود اظهار کرد: با توجه به حضور گسترده وزاری امور خارجه بسیاری از کشور‌ها و فرصتی که وجود داشت که دیدار‌هایی میان وزرای خارجه کشور‌های شرکت‌کننده و وزیر امور خارجه کشورمان صورت بگیرد.

وی افزود: کشور‌های مختلفی همچون روسیه، چین و کشور‌های آسیایی و خانم موگرینی از اتحادیه اروپا که در آنجا حضور داشتند و با این حجم از افراد می‌توان اجلاس سنگاپور را به مجمع عمومی کوچک سازمان ملل که فرصت بسیار مغتنمی بود، تشبیه کرد تا در رابطه با مذاکرات دو جانبه با بسیاری از کشورها، مسائل منطقه‌ای، مسائل مربوط به برجام و مسائل جهانی بحث و بررسی صورت بگیرد و می‌توان گفت: این سفر یکی از سفر‌های مفید و سازنده‌ای بود که آقای ظریف داشتند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان تسهیل همکاری‌های ایران با اتحادیه آ. سه. آن از دستاورد‌های امضای پیمان مودّت و همکاری با این اتحادیه است، تصریح کرد: قطعا با امضای این سند روابط ایران به عنوان عضو ناظر با کشور‌های عضو این اتحادیه رو به بهبود و پیشرفت خواهد رفت. آ. سه. آن به عنوان پیمانی قدرتمند در جهان و به خصوص در آسیا وجود دارد و می‌تواند پیوند‌های بیشتری را برای ما و همکاری‌های بیشتر با مجموعه این کشور‌ها فراهم کند.

قاسمی همچنین در خصوص بازگشایی دفتر حفاظت منافع ایران در جده و احتمال بازگشت روابط ایران و عربستان به شکل سابق بیان کرد: بین این مسائل یک ارتباط منسجم نمی‌توان متصور بود و این یک موضوع خاص است. داشتن دفتر حفاظت منافع ایران یک ضرورت بود که بعد از قطع روابط ایران و عربستان کشوری مثل سوئیس به عنوان حافظ منافع انتخاب شود، ما فعلا دفتر حافظ منافع خود را در جده باز می‌کنیم که بتواند در برخی از مسائل کمک حال ما باشد به‌خصوص با توجه به سفر حجاج که به عربستان عزیمت کرده‌اند.

وی در پایان تصریح کرد: بحث بازگشت روابط دو کشور بحث دیگری است، ما همواره علاقه‌مند بودیم با کشور‌های همسایه و پیرامون خود رابطه بهتری داشته باشیم، اما هنوز صبوری می‌کنیم و منتظر می‌مانیم تا روزی دولت عربستان با تفکر و تعقل بیشتر به آینده نگاه کند و نهایتاً آمادگی لازم را پیدا کند. اما هنوز این آمادگی در عربستان و مقامات سعودی وجود ندارد و زمان کمک می‌کند واقعیت‌های خود را که به دیگران تحمیل می‌کند، بپذیرد.
 
منبع: آنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار