کد خبر: 920489
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
دول غربی وقتش که برســد و منافعشان ایجاب کند، گاهی و آن هم به طور موردی ژست حقوق بشری می‌گیرند و زبان به انتقاد از رفتار سعودی‌ها می‌گشایند تا مشخص شود که خوش خدمتی ریاض برای غرب برای آن‌ها مصونیت کاملی نمی‌آورد
دول غربی وقتش که برســد و منافعشان ایجاب کند، گاهی و آن هم به طور موردی ژست حقوق بشری می‌گیرند و زبان به انتقاد از رفتار سعودی‌ها می‌گشایند تا مشخص شود که خوش خدمتی ریاض برای غرب برای آن‌ها مصونیت کاملی نمی‌آورد، منتها فعلاً ریاض در دست طایفه بن سلمان است که مدعی‌تر از حکام سابق سعودی است. حالا اوتاوا ظلم آشکار و کشتار دسته‌جمعی یمنی‌ها را فراموش کرده و خواستار آزادی چند فعال مدنی مرتبط با محافل امریکایی شده است که البته عربستان بن سلمان همین را هم برنتافته و ضمن قطع روابط دیپلماتیک، تهدید به قطع روابط تجاری با این کانادایی کرده که همین اخیراً مزه رفتار تحقیرآمیز دونالد ترامپ در وضع تعرفه سنگین بر صادرات فلزات به امریکا را چشیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه درخواست اوتاوا برای آزادی فعالان حقوق مدنی در عربستان، ریاض را به خشم آورد و به سفیر کانادا در این کشور ۲۴ ساعت فرصت داد که ریاض را ترک کند. وزارت خارجه عربستان نیز سفیر خود در کانادا را به ریاض فراخوانده است. سعودی‌ها همچنین اعلام کردند که تجارت و سرمایه گذاری جدید در کانادا را به حال تعلیق درمی‌آورند. این اقدام سعودی‌ها پس از آن صورت گرفت که «کریستیا فریلند» وزیر خارجه کانادا در پیامی در توئیترش خواهان آزادی فوری فعالان مدنی بازداشت شده در عربستان شد؛ خواسته‌ای که از سوی ریاض مداخله در امور داخلی قلمداد شد. بخشی از این توئیت که عربستان را به خشم آورده این است: «ما خواستار «آزادی فوری» فعالان مدنی در عربستان هستیم.»

به دنبال این انتقاد کانادا، ریاض ضمن فراخواندن سفیر خود از کانادا برای سفیر کانادا در عربستان ضرب‌الاجل ۲۴ ساعته جهت ترک ریاض تعیین کرد و تمامی تعاملات تجاری و سرمایه‌گذاری‌های جدید بین عربستان و کانادا را متوقف و تأکید کرد که حق اتخاذ تدابیر دیگر علیه کانادا را برای خود محفوظ می‌داند. وزارت خارجه عربستان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: وزارت خارجه عربستان سعودی مطلع شد وزیر خارجه کانادا و سفارت این کشور در ریاض، بیانیه‌ای را در خصوص کسانی که «فعالان جامعه مدنی» خوانده شده و اکنون در بازداشت نیرو‌های امنیتی به سر می‌برند صادر کرده و خواستار آزادی فوری آن‌ها شده‌اند. وزارت خارجه عربستان تأکید می‌کند این موضع منفی و عجیب کانادا کاملاً و از اساس یک ادعای نادرست و غیرواقعی است که هیچ گونه مبنای اطلاعاتی صحیحی ندارد و متذکر می‌شود افراد مذکور از سوی دادستانی عمومی به اتهام ارتکاب تخلفات مجرمانه بازداشت شده‌اند و تمام حقوق قانونی و مشروع آن‌ها در مراحل تحقیق و محاکمه رعایت و ضمانت می‌شود. همچنین این وزارتخانه تأکید می‌کند موضع کانادا در این خصوص دخالت صریح و آشکار در امور داخلی عربستان سعودی به شمار می‌رود و مخالف ساده‌ترین هنجار‌ها و همه منشور‌های حاکم بر روابط بین‌المللی است و تعدی بزرگ و غیرقابل قبول به حوزه اختیارات و تصمیمات نهاد‌های عربستان و حمله به سیستم قضایی و نقض اصل حاکمیت ملی عربستان به شمار می‌رود. عربستان این موضع دولت کانادا را قاطعانه رد و بر عدم دخالت در امور داخلی همه کشور‌ها از جمله کانادا تأکید می‌کند و دخالت یک کشور در امور داخلی سایر کشور‌ها و نحوه تعامل آن‌ها با شهروندانشان را کاملاً رد می‌کند و تکرار هر گونه مواضع مشابه از سوی دولت کانادا به معنای این است که ما نیز اجازه داریم در امور داخلی این کشور دخالت کنیم.

کانادای نگران
سخنگوی وزارت خارجه کانادا از تصمیم عربستان سعودی به اخراج سفیر کانادا ابراز نگرانی شدید کرد و گفت: دولت به دنبال دریافت اطلاعات بیشتر درباره این تصمیم است. به نوشته روزنامه کانادایی «گلوب‌اند میل»، «ماری پیر باسیل» سخنگوی وزارت خارجه کانادا با اشاره به اخبار منتشر شده مبنی بر اخراج سفیر این کشور گفت: «ما به صورتی جدی درباره این گزارش‌های خبری نگرانیم و به دنبال دریافت شفافیت بیشتر درباره بیانیه اخیر پادشاهی عربستان سعودی هستیم.» وی افزود: «کانادا همیشه برای حفاظت از حقوق بشر از قبیل: حفاظت از حقوق زنان و آزادی بیان در سراسر جهان ایستادگی خواهد کرد. حکومت ما هرگز در ترویج این ارزش‌ها تردید نخواهد کرد و معتقد است که انجام چنین گفت‌وگویی برای دیپلماسی بین‌المللی حیاتی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار