کد خبر: 920267
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
عمران خان از همان زمان که به عنوان اپوزیسیون مطرح شد، از رویکرد دولت نواز شریف در همراهی با عربستان در جبهه ایران‌ستیزی انتقاد کرده بود. او در حالی که امروز به عنوان نخست وزیر پاکستان است، سفیر ایران در پاکستان را به حضور پذیرفته و در این دیدار گفته که اسلام‌آباد مایل است بین ایران و عربستان نقش سازنده ایفا کند.
عمران خان از همان زمان که به عنوان اپوزیسیون مطرح شد، از رویکرد دولت نواز شریف در همراهی با عربستان در جبهه ایران‌ستیزی انتقاد کرده بود. او در حالی که امروز به عنوان نخست وزیر پاکستان است، سفیر ایران در پاکستان را به حضور پذیرفته و در این دیدار گفته که اسلام‌آباد مایل است بین ایران و عربستان نقش سازنده ایفا کند.
روز شنبه، مهدی هنردوست، سفیر ایران در پاکستان به دیدار عمران خان نخست وزیر پاکستان رفت و از او شنید که اسلام‌آباد تمایل دارد بین ایران و عربستان نقش سازنده ایفا کند. سفیر ایران هم با بیان اینکه وضعیت منطقه، حساس است، از پیشنهادات پاکستان برای تضمین صلح در منطقه استقبال کرده است.
علاوه بر مواضع قاطع علیه فساد آشکارا مقامات دولت قبلی، سخنان فعلی و گذشته این سیاستمدار پاکستانی که با رهبری کاریزماتیک حزب تحریک انصاف تسلط دو حزب رقیب را بعد از سال‌ها به چالش کشیده است و توسط جریان غرب‌گرا و احزاب سنتی به تحقیر «پوپولست» نامیده می‌شود، نشان می‌دهد که وی از رویکرد انفعالی اسلام‌آباد در برابر ریاض راضی نیست و دولت جدید پاکستان قرار است رویکردی نه خصمانه، اما مستقلانه در برابر راهبرد‌های ایران‌ستیزانه ریاض را در پیش بگیرد.
وی در یک سخنرانی تلویزیونی موضعش را در قبال خصومت میان تهران و ریاض چنین بیان کرده بود: ما می‌خواهیم روابط با ایران را بهبود بخشیم. عربستان سعودی، دوستی است که همواره در دوره‌های دشوار کنار ما ایستاده است. هدف ما این خواهد بود که هر چه بتوانیم برای آشتی در خاورمیانه انجام دهیم. ما می‌خواهیم این نقش را بازی کنیم. این تنش‌ها، این نزاع میان همسایگان، ما می‌خواهیم آن‌ها را کنار یکدیگر قرار دهیم. گرایشات ایران‌دوستانه عمران خان که گفته می‌شود به آثار علی شریعتی و نیز آثار تاریخی ایران علاقه‌مند است، مایه نگرانی امریکایی‌ها شده است به گونه‌ای که مایکل کوگلمن، معاون رئیس مرکز ویلسون که از اندیشکده‌های مورد حمایت لابی صهیونیستی در امریکاست گفته است که یکی از برجسته‌ترین عناصر سیاست خارجی عمران خان، حمایت علنی او از ایران است.

صرفه‌جویی ۲ میلیارد روپیه‌ای
با امتناع عمران خان از اقامت در کاخ نخست وزیری پاکستان بیش از ۲میلیارد روپیه به خزانه ملی این کشور بازگردانده خواهد شد. به گزارش میزان، به نقل از‌ای آر وای نیوز با امتناع عمران خان رهبر حزب تحریک انصاف از اقامت در کاخ نخست وزیری پاکستان این کشور شاهد بازگشت بیش از ۲ میلیارد روپیه به خزانه ملی خواهد بود. گزارش‌ها حاکی است عمران خان این رقم هنگفت را برای امور عام المنفعه صرف خواهد کرد و علاوه بر کاخ نخست وزیری از دیگر اقدامات پرخرج نیز جلوگیری خواهد کرد. از سوی دیگر گزینه‌های مختلفی برای اقامت عمران خان در طول دوران حکومتش توسط حزب تحریک انصاف اعلام شده است که یکی از آن‌ها خانه رئیس پارلمان می‌باشد. عمران خان با انتقاد از معماری پرهزینه و اسراف‌های فراوانی که در ساخت کاخ نخست وزیری توسط نواز شریف صورت گرفته است، گفت: من از مردم شرم می‌کنم که خود در کاخ اقامت کنم و آن‌ها در فقر به سر ببرند. تحریک انصاف در نظر دارد در کاخ نخست وزیری پاکستان چهار دانشکده ایجاد کرده و آن را برای استفاده عموم باز کند. در همین رابطه رئیس حزب تحریک انصاف پاکستان روز گذشته در آستانه به دست گرفتن قدرت گفت: انگلیس و امارات متحده عربی برای بازگرداندن منابع مالی مردم پاکستان که از طریق فساد و پولشویی به این کشور‌ها منتقل شده است، همکاری کنند. پیش از این «فواد چودهری» سخنگوی حزب تحریک انصاف اعلام کرده بود که عمران خان در دیدار با سفرای انگلیس و امارات متحده عربی از آن‌ها درخواست کرد برای بازگرداندن ثروت مردم پاکستان همکاری کنند. مبارزه با فساد مالی یکی از شعار‌های انتخاباتی حزب تحریک انصاف بود و عمران خان رهبر این حزب با تشکیل پرونده علیه نواز شریف نخست وزیر وقت پاکستان این موضوع را پیگیری کرد. سرانجام دادگاه با پیگیری پرونده فساد مالی موسوم به پانامالیکس که توسط عمران خان تشکیل شده بود نواز شریف را از مقام نخست وزیری برکنار کرد. عمران خان قبل از اینکه در انتخابات پیروز شود اعلام کرده بود ثروت مردم پاکستان را که توسط سیاستمداران مفسد به انگلیس و امارات انتقال یافته است به کشور بازمی‌گرداند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار