کد خبر: 920250
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۶
رئیس‌جمهور ونزوئلا دیروز در جمع نظامیان مشغول سخنرانی زنده بود که با پهپاد حامل مواد منفجره به او سوء قصد شد ولی از این حادثه جان سالم به در برد
رئیس‌جمهور ونزوئلا دیروز در جمع نظامیان مشغول سخنرانی زنده بود که با پهپاد حامل مواد منفجره به او سوء قصد شد ولی از این حادثه جان سالم به در برد. گروه «سربازان فلانل» مسئولیت این حمله را برعهده گرفت و مادورو گفته که امریکایی‌ها و دولت کلمبیا در پشت این حمله قرار دارند؛ چیزی که رئیس‌جمهور بولیوی هم آن را تأیید کرده است.
مخالفان نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا که ماه‌هاست با اعتراضات گسترده قصد سرنگونی دولت را دارند، دیروز در اقدامی برنامه‌ریزی شده قصد ترور وی را داشتند که این عملیات ناکام ماند. مادورو روز یک‌شنبه در جمع نظامیان این کشور سخنرانی می‌کرد که با شنیده شدن صدای انفجار، سخنرانی‌اش را نیمه کاره رها کرد. در تصاویر و فیلم‌های مخابره شده از این مراسم پیداست که نیکلاس مادورو وسط نطقش توقف می‌کند و او و دیگر افراد کنار او در جایگاه به جایی در آسمان نگاه می‌کنند. همچنین با شنیده شدن صدای انفجار، محافظان مادورو به سرعت از او محافظت می‌کنند و مادورو مجبور به ترک محل می‌شود و سپس سربازانی که در برابر جایگاه سخنرانی ایستاده بودند با شنیدن صدای انفجار سراسیمه فرار می‌کنند.
به گزارش خبرگزاری رویترز، خورخه رودریگز، وزیر اطلاع‌رسانی ونزوئلا با تأیید خبر انفجار یک پهپاد بر فراز محل سخنرانی مادورو اعلام کرد: «این پهپاد حامل مواد منفجره بوده و قصد ترور رئیس‌جمهور ونزوئلا را داشته است.» پس از این واقعه رئیس‌جمهور ونزوئلا با وزرا و فرماندهان نظامی جلسه داشته است. به گفته رودریگز، در این حادثه آسیبی به مادورو نرسید ولی دست کم هفت نفر از نیرو‌های امنیتی زخمی و به بیمارستان منتقل شده‌اند.
رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند، برخی از پهپاد‌های حامل مواد منفجره به مقصد احتمالی خود نرسیده و در منطقه‌ای مسکونی در مرکز کاراکاس منفجر و باعث آتش سوزی شده‌اند. تصاویری از بلندشدن دود غلیظ از یکی از ساختمان‌های نزدیک محل سخنرانی رئیس‌جمهور ونزوئلا منتشر شده است. خبرنگاران محلی در شبکه‌های اجتماعی تصاویری منتشر و اعلام کردند: «یک پهپاد بعد از ورود به منطقه ممنوعه بر فراز جایگاه سخنرانی، هدف تیراندازی محافظان مادورو قرار گرفته و هنگام سقوط با یک آپارتمان برخورد کرده است.»
ونزوئلا در چند سال اخیر به دلیل تورم فزاینده و بیکاری شاهد ناآرامی‌ها و اعتراض‌های سیاسی گسترده بوده است. این اعتراضات درحالی است که مادورو چند ماه پیش برای دومین بار متوالی، به عنوان رئیس جمهور انتخاب شد و برخی کشور‌ها به اتهام تقلب در انتخابات، سفرای خود را از ونزوئلا فرخواندند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یک جنبش مخفی موسوم به «سربازان فلانل» مسئولیت این سوءقصد را به عهده گرفته است. این گروه در توئیتر خود نوشت: «این عملیات از طریق به پرواز درآوردن دو پهپادی که در آن‌ها ماده منفجره C۴ کارگذاری شده بود به سمت تریبون سخنرانی رئیس‌جمهور ونزوئلا به اجرا درآمد، تک تیرانداز‌های گارد تشریفات این پهپاد‌ها را قبل از آنکه به هدف برسند، هدف گرفتند. در حال حاضر آن‌ها آسیب‌پذیر هستند و هدف عملی نشد، اما عملی شدن آن نیاز به زمان دارد.» جنبش سربازان فلانل آنطور که گزارش شده در سال ۲۰۱۴ تاسیس شده و با اسکار پرز، یک مقام ارشد سابق پلیس ونزوئلا که در ماه ژوئن ۲۰۱۷ با هلی‌کوپتر به ساختمان‌های دولتی در شهر کاراکاس حمله کرد، مرتبط است. درحالی که این گروه مسئولیت حمله را برعهده گرفته است، اما رسانه‌های امریکایی برای انحراف کردن افکار عمومی، روایت‌های دیگری را از این حادثه گزارش دادند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس، در گزارشی به نقل از آتش نشانانی که در محل حادثه حاضر بودند، نوشت: «برخی مقام‌های آتش نشانی به شرط بی‌نام ماندن گفتند که این حادثه ناشی از انفجار یک منبع گاز در آپارتمانی نزدیک محل سخنرانی مادورو بوده است.» به گفته این آتش نشانان، دود ناشی از این انفجار که از پنجره این آپارتمان خارج می‌شده، قابل مشاهده بوده است.

ردپای امریکا
هر چند یک گروه مخفی مسئولیت این حمله را برعهده گرفته است، اما به نظر می‌رسد، کشور‌های خارجی پشت این حمله که در نوع خود مثال‌زدنی بود، دست دارند. مادورو ساعتی پس از ترور نافرجام، در نطق زنده تلویزیونی با مردم کشورش گفت: «آن‌ها تلاش کردند مرا ترور کنند. راست‌گرا‌ها در ونزوئلا و عواملی در کلمبیا با همکاری مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا عوامل این حمله بودند.» به گزارش شبکه تله سور، مادورو همچنین گفت: «افرادی در ایالت فلوریدای امریکا هم در حمله نقش داشته‌اند و ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور امریکا با این تروریست‌ها مبارزه کند.» به گفته مادورو تحقیقاتی درباره این حادثه به راه افتاده و برخی از مظنون‌ها دستگیر شده‌اند. او تأکید کرد: «خدا حافظ من است ولی اینجا روی زمین من حافظ مردم و نیرو‌های مسلح ونزوئلا هستم.» همچنین اوا مورالس، رئیس‌جمهور بولیوی هم روز یک‌شنبه با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: «ما قاطعانه این تجاوز جدید و حمله بزدلانه به نیکلاس مادورو را محکوم می‌کنیم. پس از شکست تلاش‌های آن‌ها برای سرنگونی مادورو از نظر سیاسی، اقتصادی و دیپلماتیک و نظامی، اکنون امپراطوری ایالات متحده و متحدانش زندگی و جان او را به خطر انداخته‌اند.»
ترور رؤسای جمهور ونزوئلا در گذشته سابقه داشته است و در سال ۲۰۰۲ گروه‌های مورد حمایت امریکا تلاش کردند هوگو چاوز، رئیس‌جمهور وقت ونزوئلا را در جریان یک کودتا برکنار کنند، اما در این کار شکست خوردند. واشنگتن از زمان روی کار آمدن چپ گرا‌ها در ونزوئلا، روابط خصمانه‌ای با این کشور داشته است. واشنگتن بار‌ها مخالفت خود را با دولت کنونی ونزوئلا اعلام و ابراز امیدواری کرده است که مردم این کشور روزی آزادی به دست آورند. دولت امریکا مادورو را دیکتاتور توصیف و تحریم‌های گسترده‌ای را علیه دولت وی اعمال کرده و در اقدامی مداخله جویانه از مادورو خواسته است از قدرت کنار برود.
از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا فشار‌ها به دولت ونزوئلا افزایش یافته و حتی به کارگیری گزینه نظامی علیه دولت این کشور روی میز مقامات کاخ سفید قرار گرفته است. سه ماه پیش رسانه‌های امریکایی اعلام کردند که ترامپ در اقدامی غیرمنتظره از مشاورانش پرسیده بود: «باتوجه به تهدید فزاینده ونزوئلا، چرا نباید به این کشور حمله کنیم؟» امریکا و کلمبیا هر گونه دست داشتن در ترور مادورو را رد کرده‌اند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید دیروز در سخنانی گفت که «واشنگتن در این حمله هیچ نقشی نداشته است.»

محکومیت‌های جهانی
در پی ترور نافرجام رئیس‌جمهور ونزوئلا، برخی کشور‌ها این اقدام را محکوم کردند. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در واکنش به این اقدام گفت: «ما این اقدام را حرکتی در جهت بی‌ثباتی و ناامنی در ونزوئلا و به نفع دشمنان دولت و مردم این کشور می‌دانیم و آن را به شدت محکوم می‌کنیم.» وزارت خارجه سوریه به شدت سوء قصد نافرجام به نیکلاس مادورو را محکوم کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دانیل اورتگا، رئیس‌جمهور نیکاراگوئه نیز عنوان کرد: «ما این حمله تروریستی را قویاً محکوم می‌کنیم.» میگل دیاز کانل، رئیس‌جمهور کوبا، رائول کاسترو رئیس‌جمهور پیشین این کشور و حزب حاکم کوبا نیز همبستگی خود را با رئیس‌جمهور ونزوئلا اعلام کردند. اتحادیه اوناسور در امریکای جنوبی نیز تلاش برای ترور مادورو را محکوم کرد.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۵
0
0
آمریکا بده قبول. شیطان است قبول در مقابل دشمناش هم همانند این ... و یا آن دیکتاتور کره شمالی هم مالی نیستند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار