کد خبر: 920235
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
آتش‌سوزی‌های گسترده و وسیع در تالاب هورالعظیم
وقتی از اواسط تیرماه بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم بخصوص در سمت عراق، آتش گرفت و شروع به سوختن کرد، کسی فکر نمی‌کرد وسعت و صدمات آن به حدی برسد که فرماندار هویزه...
محمدرضا هادیلو
وقتی از اواسط تیرماه بخش‌هایی از تالاب هورالعظیم بخصوص در سمت عراق، آتش گرفت و شروع به سوختن کرد، کسی فکر نمی‌کرد وسعت و صدمات آن به حدی برسد که فرماندار هویزه اعلام کند ادارات و بانک‌های این شهرستان به دلیل غلظت دود ناشی از آتش‌سوزی هورالعظیم تعطیل شده‌اند. البته دیروز خبر رسید رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز در پی آتش‌سوزی در بخش عراقی تالاب هورالعظیم، به صورت هوایی از این تالاب بازدید کرده است تا تمهیدات لازم اندیشیده شود.

بخش عراقی تالاب هورالعظیم از نیمه تیرماه تاکنون دو بار دچار آتش‌سوزی شده که علی‌رغم انجام عملیات اطفای حریق توسط بالگرد‌ها و هواپیمای آب‌پاش ایرانی، این آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد و دود غلیظ ناشی از آن اهواز و دیگر شهر‌های مرزی خوزستان از جمله هویزه را در بر گرفته است. این دود و عوارض آن به حدی است که روز گذشته فرماندار هویزه از تعطیلی ادارات و بانک‌های این شهرستان به دلیل غلظت دود ناشی از آتش‌سوزی هورالعظیم خبر داد.
ناظم ثبوتی گفت: «به دلیل دود غلیظی که از شنبه شب مهمان ناخوانده ما شده است، با مجوز مدیریت بحران، ادارات و بانک‌های شهرستان، امروز یک‌شنبه (۱۴ مردادماه) تعطیل اعلام شدند.»

وی افزود: «در حال حاضر در نقطه صفر مرزی قرار دارم و استاندار و مدیرکل مدیریت بحران نیز در حال بازدید و رصد وضعیت هستند. درخواست مجوز پرواز هواپیمای آب‌پاش نیز داده شده و منتظر هستیم که طرف عراقی مجوز پرواز این هواپیما را صادر کند، تا علاوه بر استفاده از بالگردها، با استفاده از این هواپیما عملیات اطفاء حریق را انجام دهیم.»
رئیس فوریت‌های پزشکی خوزستان هم اعلام کرد: «با توجه به دود منتشره آتش سوزی هورالعظیم در شهر‌های هویزه، سوسنگرد و اهواز مردم از خروج غیراضطراری از منزل خودداری کنند.»

شهیار میرخشتی گفت: «انتشار دود در شهر‌های هویزه، بستان، رفیع، سوسنگرد و اهواز از مدتی قبل شروع شده و غلظت آن بیشتر سمت شهر‌های سوسنگرد و هویزه است. به همین منظور دارو‌های تنفسی در هر سه شهرستان تدارک دیده شده و به اندازه کافی موجود است.» وی تصریح کرد: «از نظر پیشگیری اول عدم مواجهه مدنظر است که مردم باید فقط در شرایط اضطرار از محل بیرون بیاینند و در صورت لازم حتماً از ماسک‌های مخصوص تنفسی استفاده کنند.»

ایران منتظر مجوز عراق

بخش عراقی تالاب هورالعظیم به علت بی‌توجهی‌های همسایه همیشه در معرض اتفاقات گوناگون و بخصوص آتش سوزی قرار داشته است و بار‌ها این اتفاق رخ داده است. اما این بار وسعت و تداوم آتش سوزی و دود حاصل از آن برای شهر‌های مرزی و همجوار با آن مشکلات زیادی به وجود آورده است. هفته قبل هم فرماندار هویزه با اشاره به انتشار مجدد دود در این شهر و دیگر شهر‌های مرزی خوزستان گفته بود: «دید ما در پنج کیلومتری دایک مرزی نشانگر این است که کانون دیگری در منطقه‌ای از تالاب هورالعظیم در عراق دچار آتش‌سوزی شده است.»

ثبوتی در خصوص آخرین وضعیت آتش‌سوزی در تالاب هورالعظیم و انتشار مجدد دود در هویزه و دیگر شهر‌های مرزی خوزستان اظهار کرد: «پس از آخرین مرحله اطفای حریق بخش عراقی تالاب هورالعظیم توسط بالگرد‌ها و هواپیمای آب‌پاش اعزامی از ایران، آتش نیزار‌ها خاموش شد، اما مجدداً دودی در شهر هویزه انتشار یافته است.» وی افزود: «با این وجود، طبق دید نمی‌توانیم بگوییم که آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم مجدداً شعله ور شده است یا نه. این موضوع به اداره کل حفاظت محیط‌زیست خوزستان اطلاع داده شده و کارشناسان محیط‌زیست در حال بررسی موضوع هستند.»

چند هفته پیش و با توجه به آتش‌سوزی‌های گسترده و وسیع در تالاب هورالعظیم در بخش عراقی و ایجاد بار آلودگی، دود و تأثیر آن بر سلامت مردم شهر‌های جنوبی استان خوزستان، اداره کل مدیریت بحران خوزستان هماهنگی لازم برای اعزام یک فروند بالگرد آب‌پاش برای خاموش کردن آتش و استقرار در محل آتش‌سوزی در کشور عراق را انجام داد.  برای ارسال این بالگرد با فرماندهی ستاد کل نیرو‌های مسلح و سفارت ایران در عراق به منظور تأمین و اعزام بالگرد آب‌پاش اقدام شد و هماهنگی‌های لازم صورت گرفت.

اما امروز، باز هم دود ناشی از این آتش سوزی به حدی رسیده که هویزه را به تعطیلی کشانده. هر چند بالگرد‌های ایرانی برای آب‌پاشی به این منطقه آماده هستند ولی یکبار دیگر طرف‌های عراقی به خاطر تعلل در صدور مجوز، شهروندان ایرانی را به زحمت انداخته‌اند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار