کد خبر: 919976
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
رئیس کمیته امداد امام خمینی منطقه ۲ سنندج
رئیس کمیته امداد امام خمینی منطقه ۲ سنندج از اختصاص ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار به بخش اشتغال روستایی شهرستان سنندج در سال جاری خبرداد.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، کمیته امداد امام خمینی به عنوان نهادی انقلابی بعد از فرمان تاریخی امام راحل(ره) در تاریخ ۱۴ اسفندماه سال ۵۷ برای پشتیبانی از محرومان، مستضعفان و خودکفاکردن آنها در بسیاری از زمینه‌ها تاسیس شد.

این نهاد رسالت خود را با شناخت انواع محرومیت‌ها، مشکلات مادی و معنوی، شناسایی و حمایت محرومان و بی‌سرپناهان برای رفع محرومیت و سروسامان دادن به زندگی این طیف از اجتماع، اقدام در راستای تعمیر و ساخت مسکن ، تهیه جهیزیه، اعطای وام اشتغال و خودکفایی، تسهیلات درمانی، تحصیلی و دیگر اقدامات خداپسندانه شروع و با رویکردی حمایتی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون اقدامات مثبتی انجام داده است.

منابع مالی این نهاد بر اساس اساس‌نامه از اعتبارات دولت، کمک‌های مردمی، موسسات، ارگان‌ها، صدقات، نذورات، هدایا در مناسبت‌های گوناگون سال و درآمدهای حاصل از امور اقتصادی این نهاد تامین می‌شود.

کمیته امداد امام خمینی در شهرستان سنندج به تبع از اداره‌کل استانی خدمات گسترده‌ای به افراد زیرپوشش خود ارائه می‌دهد که برای آشنایی بیشتر با غلامرضا آرامش رئیس کمیته امداد امام خمینی منطقه ۲ سنندج گفت‌و‌گویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌آید.

جوان: در خصوص فعالیت‌های حوزه اشتغال و خودکفایی کمیته امداد شهرستان سنندج در سه ماهه اول امسال، خاصتا در ارتباط با اشتغال روستایی چه اقداماتی انجام شده است؟

برنامه ملی اشتغال روستایی از سال گذشته به تصویب مجلس شورای اسلامی به عاملیت بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید در کشور آغاز به کار کرد، این طرح که در آن زمان با رقمی بالغ بر ۶ هزار میلیارد تومان بانک‌های عامل را موظف کرد به همان میزان اعتبار برای پرداخت تسهیلات اشتغال در مناطق روستایی و عشایری اختصاص دهند که در مجموع معادل ۱۲ هزار میلیارد تومان در سال جاری در قالب تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری به طرح اشتغالزایی مورد تایید پرداخت شود.

در این میان کمیته امداد امام خمینی به واسطه ارتباط موضوع و جامعه هدف روستایی و نیز گذشته موفق در اجرای وام‌های اشتغال زودبازده بویژه روستایی در مرحله جدید و در ماه گذشته بر اساس بخشنامه‌های ملی و داخلی خود، ادارات تابعه را در استان‌ها و به تبع در منطقه ۲ شهرستان‌ سنندج وارد به موضوع نمود و با تخصیص ۱۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبارات در سال ۹۷ در این بخش به عاملیت صندوق کارآفرینی امید اقدام شایانی کرده است.

نتایج پایش و بررسی فرایند اجرای این برنامه ملی حاکی از آن است که این طرح در کناردیگر طرح‌های اشتغال می‌تواند موتور محرکه قوی برای اشتغال پایدار در مناطق روستایی بویژه کمتر توسعه یافته باشد.

ارائه 50 درصد تسهیلات اشتغال روستایی به افراد غیرمددجو

جوان: به نظر شما چه عاملی منجر به تحرک در توسعه اشتغال روستایی می‌شود؟

با تخصیص به‌ موقع منابع و اجرای دقیق و با سرعت برنامه اشتغال روستایی طبق بخش‌نامه‌های جاری حوزه معاونت اشتغال و خودکفایی استان کردستان، این اداره در دو بخش مرکزی و سیروان منجر به تحرک در توسعه اشتغال مناطق روستایی خواهد بود که در این راستا اکنون توانسته ۱۰۶ پرونده ارجاع شده را با رقمی حدود ۴ میلیارد تومان در دستور کار مرحله اول قرار دهد که از این تعداد فعلا ۱۳ مورد با رقم پرداختی ۴۳۰ میلیون تومان کارسازی شده است.

از مسائل قابل طرح در روایت مشکلات اخذ وام، نیاز به عملکرد سریع بانک عامل «صندوق کارآفرینی امید»، آماده‌سازی ۲۰ درصد آورده متقاضی و ضمانت‌های بانکی است که امیدواریم با طرح در شورای اشتغال شهرستان به ریاست فرماندار سنندج این مهم بیشتر از بیش در چرخه پرداخت و پروسه اشتغال خانواده‌های روستایی قرار گیرد در ضمن ۵۰ درصد از مخاطبین جامعه هدف روستایی می‌توانند غیر مددجو باشند.

۵۰ درصد مددجویان، زن سرپرست خانوار هستند

جوان: با توجه به آمار بالای طلاق و اعتیاد چند درصد از مددجویان منطقه ۲ سنندج، زن سرپرست خانوار هستند؟

۵۰ درصد مددجویان اداره منطقه ۲ شهرستان سنندج زن سرپرست خانوار است، سنندج دارای دو منطقه است که فقط در منطقه ۲ قریب به ۷ هزار خانوار تحت حمایت هستند که از این تعداد ۳ هزار و ۵۰۰ خانوار را زن سرپرست، به واسطه فوت همسر، طلاق، بدسرپرستی، فرار از خانه و یا شوهران زندانی تشکیل می‌دهند.

جوان: تسهیلات اشتغال و کارگشایی این نهاد به چه صورت است؟

وام‌های ما دو دسته بیشتر نیستند، یا اشتغال یا کارگشایی که سقف وام اشتغال ۷۵ میلیون تومان و وام کارگشایی۵  میلیون تومان است.

جوان: آیا برای تهیه جهیزیه به مددجویان وام پرداخت می‌کنید یا تسهیلات بلاعوض در نظر گرفته‌اید؟

جهیزیه وام نیست بلکه بلاعوض است و برای تهیه جهیزیه دختران شهری ۲ میلیون تومان و افراد روستایی ۲ و نیم میلیون تومان بلاعوض، برای فرزند ذکور یعنی داماد نیز یک میلیون تومان بلاعوض که اگر خیر و یا مرکزی هم مضاعف کند احتمال افزایش این مقدار با توجه به زمان وجود دارد .

جوان: آیا آماری از اشتغال مددجویان دارید؟

آمار اشتغال در جریان یا همان در جریان نظارت قریب یک هزار و 9۰۰  طرح است که برای ۲ سال گذشته در منطقه ۲ سنندج، حدود ۹۰۰ طرح اجرا شده که برتری اجرای طرح‌های کمیته امداد از سه تا پنج سال نظارت مستمر است.

جوان: آیا مستمری ماهانه، کمک معیشت و یارانه عمومی سرپرستان خانوار زیرپوشش کمیته امداد امام خمینی افزایش داشته است؟

بله. کمیته امداد علاوه بر پرداخت مستمری که از یک نفره با رقم ۱۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان، به خانواده پنج نفره مبلغ هم 516 هزار و 500 تومان به صورت ماهیانه پرداخت می‌کند، در مجموع کمیته امداد در ۳۴ سرفصل از جمله اشتغال فرهنگی، مسکن، جهیزیه، معاضدت و خدمات حقوقی، آموزش و درمان، بیمه‌ها و وام و ... برنامه دارد.

ارائه مشاوره و خدمات حقوقی رایگان به مددجویان زیرپوشش

جوان: آیا معاضدت حقوقی رایگان شامل حال افراد مددجو می‌شود یا خیر؟

معاضدت حقوقی منظور دوشادوش مددجو در امور حقوقی و قضایی است که افراد حقوقدان خیرخواه بطور رایگان با معرفی‌نامه کمیته امداد و برابر تفاهم‌نامه به افراد زیرپوشش نیازمند مشاوره در موارد گوناگون حقوقی، ثبتی، ملکی و خانوادگی مشاوره رایگان می‌دهند و از طریق ارجاع به کانون وکلا، وکلای نیکوکار مشکلات و خواسته‌های آنان را پی‌گیری و این افراد از پرداخت هزینه دادرسی معاف هستند.

امسال۱۲ خانوادر مددجو صاحب مسکن شده‌اند

جوان: در خصوص فعالیت‌های عمرانی به ویژه در حوزه مسکن مددجویان توضیح دهید..

از آنجا که نیاز اولیه و فطری ما انسان‌ها داشتن سرپناهی مناسب بوده و مسئله تامین مسکن مددجویان و ولی‌نعمتان در نهاد مقدس و مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) از جمله خدماتی است که از دیرباز در راستای تامین حداقل مایحتاج و نیازهای جامعه هدف در امر تامین مسکن آنها فعالیت و خدمات قابل توجهی نموده و هنوز هم در اولویت خدمات برجسته این نهاد مقدس است، لذا با اجرای طرح بهسازی و نوسازی مسکن روستایی و شهری، همه ساله اقدامات شایان توجهی می‌شود که در سال جاری تاکنون تعداد ۹ خانواده شهری و ۳ خانواده روستایی صاحب مسکن شده‌اند که در مجموع ۱۲ خانواده از جامعه هدف را شامل می‌شود.

در مجموع با سه مورد وام هر یک به مبلغ ۲۰ میلیون تومان و برای ۸ واحد هر یک به میزان ۲۰ میلیون تومان بلاعوض به مبلغ ۱۶۰ میلیون تومان و یک واحد ۱۰ میلیون تومانی تسهیلات بلاعوض پرداخت شده است که درمجموع ۲۳۰ میلیون تومان بابت ۱۲ واحد وام و هزینه پرداخت شده است، خدمات حوزه مسکن تنها به ساخت، خرید و یا مقاوم سازی شهری و روستایی ختم نمی‌شود بلکه در زمینه تعمیرات چه به صورت کلی و چه به صورت جزئی و احداث سرویس‌های بهداشتی با حداکثر ۳ و حداقل یک میلیون تومان تسهیلات بلاعوض در خدمات و نیز کمک به بازسازی و مرمت مسکن نیازمندان، اقدام شده که در سه ماهه اول امسال تعداد ۲۴ مورد خدمات از این دست با رقم ۷۳۰ میلیون ریال عملیاتی و کارسازی شده که با نقطه مشابه خود ، صد درصد افزایش خدمات داشته و امیدواریم تا پایان سال‌جاری بتوانیم برای تعداد ۳۰۰ خانواده ارایه خدمت داشته باشیم.

انعقاد تفاهم نامه کمیته امداد با سپاه در خصوص ایجاد مسکن محرومان

در ارتباط با تعامل و کارجمعی به ویژه اجرای تفاهم‌نامه فی‌ما‌بین نهاد مقدس کمیته امداد امام خمینی(ره) و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مرحله شهرستانی قریب ۱۲۵ منزل مسکونی روستایی با تیپ‌های مختلف و حداکثر ۵۰ متری در حال اجراست که به‌ صورت پایلوت یک مورد آن در حومه شهرستان سنندج و روستای باباریز در حال بهره‌برداری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر