کد خبر: 919693
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
کامپیوتری ساخته شد تا شبکه عصبی مغز را شبیه‌سازی کند، این کامپیوتر نتایج مشابه‌ای مانند نتایج حاصل از نرم‌افزار سوپرکامپیوتر شبیه‌ساز مغز ارائه می‌دهد.
مترجم: علی طالبی

کامپیوتری ساخته شد تا شبکه عصبی مغز را شبیه‌سازی کند، این کامپیوتر نتایج مشابه‌ای مانند نتایج حاصل از نرم‌افزار سوپرکامپیوتر شبیه‌ساز مغز ارائه می‌دهد. سرعت، کارآمدی انرژی و دقت این کامپیوتر که اسپین‌نیکر نامگذاری شده، مورد تست قرار گرفت و مشخص شد دارای توان بالقوه غلبه بر مسائل سرعت کم و مصرف توان زیاد سوپرکامپیوتر‌های مرسوم است. هدف‌مان ارتقای دانش‌مان در مورد فرآیند‌های عصبی مغز تا حدی است که شامل یادگیری و یافتن اختلالاتی مانند آلزایمر و صرع شود.
دکتر ساشا ون البادا محقق اصلی این پژوهش می‌گوید: «اسپین‌نیکر می‌تواند مدل‌هال بیولوژیکی جزئی از کرتکس مغز را پشتیبانی کند- خارجی‌ترین لایه مغز که اطلاعات حسی را دریافت و پردازش می‌کند- و می‌تواند نتایجی مشابه نرم‌افزار شبیه‌ساز سوپرکامپیوتر معادل خود ارائه دهد.»
او همچنین می‌گوید: «توانایی اجرای سریع شبکه‌های عصبی جزئی و در مقیاس بزرگ با مصرف توان کم باعث پیشرفت پژوهش‌های روباتیک می‌شود و مطالعه چگونگی یادگیری و اختلالات مغز را آسان می‌کند.»
نرم‌افزار سوپرکامپیوتر قادر به شبیه‌سازی تبادل سیگنال‌ها بین نورون‌ها شده است، با این وجود حتی بهترین نرم‌افزار‌های اجرا شده با سریع‌ترین سوپرکامپیوتر‌ها تاکنون تنها توانسته‌اند یک درصد از فعالیت مغز را شبیه‌سازی کنند. تاکنون این موضوع که کدام معماری کامپیوتر بهترین معماری برای مطالعه شبکه‌های مغزی است، نامشخص بوده است. پروژه مغز انسانی اروپایی و مرکز تحقیقات جولیچ تحقیقات گسترده‌ای به منظور شناسایی بهترین استراتژی برای این مسئله پیچیده را ارائه کرده‌اند. سوپرکامپیوتر‌های امروزی نیازمند دقایق زیادی برای شبیه‌سازی یک ثانیه بلادرنگ (real timr) هستند، بنابراین مطالعه فرآیند‌های یادگیری که نیازمند ساعت‌ها یا روز‌ها به صورت زمان واقعی هستند تاکنون غیر قابل دسترسی می‌نموده است. شکاف بزرگی میان مصرف انرژی مغز و سوپرکامپیوتر‌های امروزی وجود دارد. محاسبات عصبی شکل به ما اجازه می‌دهد این موضوع را درک کنیم که تا چه میزان می‌توانیم به محدوده کارآمدی واقعی مغز با به‌کارگیری الکترونیک کاربرد مغزی نزدیک شویم.»
محققان در مورد اسپین‌نیکر می‌گویند: «ما آرزومند افزایش چشمگیر روند شبیه‌سازی‌های بلادرنگ با این سیستم‌های محاسباتی شکل عصبی هستیم. در پروژه مغز انسانی، ما بر روی نوروروباتیک کار کردیم که امیدواریم بتوانیم آن را برای کنترل‌های روباتیکی به کار گیریم.»
منبع: ساینس دیلی
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر