کد خبر: 919383
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۸
علیرضا سزاوار
در حالی که امسال آمار غرق‌شدگان در دریای خزر رو به افزایش است، این موضوع در سال‌های قبل روندی کاهشی داشت. شنا در مناطق غیرمجاز و کمبود امکانات از دلایل زیادشدن غرق‌شدگان امسال است.
در حالی که امسال آمار غرق‌شدگان در دریای خزر رو به افزایش است، این موضوع در سال‌های قبل روندی کاهشی داشت. شنا در مناطق غیرمجاز و کمبود امکانات از دلایل زیادشدن غرق‌شدگان امسال است.
با وجود تأکیدات زیاد مبنی بر رعایت نقاط شنا، اما همچنان غرق‌شدگان دریای‌خزر در حال افزایش است و محل غرق‌شدن همه این افراد در خارج از طرح سالم‌سازی دریا بوده است.
جالب اینکه کمبود طرح‌های سالم‌سازی در نوار ساحلی، عامل شنا در مناطق غیرمجاز و افزایش آمار غرق‌شدگان است. عقب‌نشینی دریا و عمق زیاد پهنه آبی خزر، ساحل استان‌های شمالی را به قتلگاه بدل کرده و ناجیان هر روز با غریق‌های متعددی مواجه هستند.
مدیرکل پزشکی قانونی مازندران با اشاره به اینکه هرساله با فرارسیدن فصل گرما هموطنان بسیاری برای گردشگری و استراحت در دامنه کوه و ساحل دریا به مازندران سفر می‌کنند که برخی از آن‌ها بازگشتی خوش ندارند، گفت: «از اول خرداد تا ششم مردادماه سال جاری، ۲۱نفر بر اثر غرق‌شدگی در دریای مازندران جان باخته‌اند»
علی عباسی افزود: شهرستان‌های بابلسر با هفت مورد، نوشهر با شش، محمودآباد و نور هر کدام با سه و رامسر با دو مورد به ترتیب بیشترین آمار غرق‌شدگان را داشتند. متأسفانه ۴۳درصد از غرق‌شدگان بومی هستند که این رقم در سال گذشته ۳۲درصد بود.
سالی فقط یکدست لباس
چندی پیش هم رئیس هیئت نجات غریق تنکابن، مهم‌ترین مشکل ناجیان را امکانات و تجهیزات مناسب دانست و گفت: امکانات هیئت‌های نجات غریق شهرستان‌های استان مازندران که طولانی‌ترین نوار ساحلی شمال کشور را دارد، قابل مقایسه با سایر کشور نیست و بزرگ‌ترین چالش ما در فصول شنا، مشکل سخت‌افزاری است.
آیت کشاورزیان با تأکید بر اینکه اگر امکانات و تجهیزات مناسب در اختیار هیئت‌های نجات غریق قرار گیرد، حتی می‌توان آمار غریق دریا را به صفر رساند، خاطرنشان کرد: تنها یک دست لباس برای ناجیان در طول سال در نظر گرفته می‌شود و ابزار‌هایی مانند حلقه نجات، قایق، جت اسکی، بویه، چتر و سایبان اگر به تعداد متناسب در اختیار هیئت‌ها قرار بگیرد، کنترل سواحل به مراتب بیشترشده و امنیت آن نیز افزایش خواهد یافت.
وی با اشاره به پوشش بیمه‌ای نامناسب ناجیان غریق تصریح کرد: دو بیمه ورزشی و بی‌نام برای ناجیان در نظر گرفته شده که برای حوادث کارآیی دارد، اما نیازمند حضور شرکت‌های بیمه در این عرصه پرخطر هستیم تا علاوه بر پوشش بیمه در مشکلات، سوابق کاری ناجیان نیز لحاظ شود.
اضافه‌کاری نداریم
از سوی دیگر، شیفت‌کاری ناجیان از ساعت هشت صبح تا هشت شب است و به صورت دو شیفت‌کاری انجام می‌شود، اما در بسیاری از موارد افراد در ساعاتی غیر از این شنا می‌کنند که موجب افزایش غرق‌شدگان می‌شود.
استقرار ناجیان بعد از ساعت معمول شیفت هم به صورت داوطلبانه است و متأسفانه به دلیل منع قانونی در آیین‌نامه اجرایی، هیچ‌گونه حقوقی را نمی‌توانند خارج از شیفت‌کاری به عنوان اضافه کار برای ناجیان داوطلب در نظر بگیرند که این مطلب لزوم بازنگری در قانون را طلب می‌کند.
خزر هم اسیر ساخت‌و‌ساز است
کمبود طرح‌های سالم‌سازی در نوار ساحلی از عوامل شنا در مناطق غیرمجاز است. تعدد محدوده‌های مناسب شنا به کاهش غریق در دریا کمک می‌کند و مانع از آلودگی سواحل و دریا در سایر مناطق خواهد شد؛ ضمن اینکه زحمت ناجیان غریق نیز کاهش می‌یابد.
در حال حاضر ساخت‌و‌ساز‌های غیرمجاز با بلندمرتبه‌سازی آپارتمان‌ها در سواحل شمالی امکان اجرای طرح‌های سالم‌سازی را با مشکل مواجه کرده است.
سهولت در کنترل سواحل، جلوگیری از غریق‌های غیرمعمول، تجمیع مسافران و گردشگران و متعاقب آن کاهش آلودگی محیط سواحل، افزایش ضریب ایمنی و امنیتی خانواده‌ها و مردم، تنها گوشه‌ای از مزایای طرحی است که ظرفیت آن در ساحل خزر وجود دارد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار