کد خبر: 918694
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۲
شهید سیدباقر طباطبایی‌نژاد الگویی برای ساده‌زیستی و حفظ بیت‌المال
شهامت و شجاعت، به کار بستن عقل سلیم و تجارب به دست آمده در انجام امور، علاقه شدید همسنگران و همرزمانش به ایشان و برخورد خوب و مردمداری او باعث شده بود مردم منطقه نیز شیفته و شیدای شهید طباطبایی‌نژاد شوند
احمد محمدتبریزی
عملیات مرصاد آخرین حربه صدام برای ضربه زدن به ایران بود، در حالی‌که تنها از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ توسط دو کشور کمتر از ۱۰ روز می‌گذشت، سران رژیم بعث با استفاده از منافقانی که در خاک عراق بودند، آن‌ها را برای عملیاتی دیگر علیه ایران آماده کردند. این عملیات که توسط منافقان و بعثی‌ها با نام «فروغ جاویدان» شناخته می‌شود، با شکست کامل و تلفات انسانی زیادی برای نفاق همراه شد. در مقابل نیز تعدادی از رزمندگان به شهادت رسیدند. شهید سیدباقر طباطبایی‌نژاد یکی از شهدای مرصاد است که نگاهی به سیره و منش او می‌اندازیم.

شهید سیدباقر طباطبایی‌نژاد از رزمندگانی بود که به محض شنیدن تجاوز اعضای گروهک منافقین به ایران، در جبهه‌های نبرد آماده شد و همچون سال‌های قبل که در عملیات‌های مختلفی حضور پیدا کرده بود این بار نیز با ایثارش مقابل دشمنان ایستاد. شهید طباطبایی‌نژاد در پنجم مرداد ۱۳۶۷ در حالی که جهت مقابله با منافقان عازم عمق خاک عراق بود، با عده‌ای دیگر از همرزمانش، در کمین بعثیان گرفتار شد و پس از نبردی سخت به درجه رفیع شهادت نائل آمد.
تقدیر بر این بود فرمانده قرارگاه تاکتیکی رمضان در آخرین روز‌های دفاع مقدس به شهادت برسد و امروز همراه هزاران شهید دیگر به عنوان قهرمانان ایران اسلامی شناخته شود. شهید طباطبایی‌نژاد سابقه زیادی در مجاهدت و رزمندگی داشت. این شهید بزرگوار یک هفته پس از شروع جنگ تحمیلی، همراه با جمعی از نیرو‌های سپاه عازم کردستان شد تا امنیت به غرب کشور برگردد و مردم کرد در ثبات و امنیت زندگی کنند. شهامت و شجاعت، به کار بستن عقل سلیم و تجارب به دست آمده در انجام امور، علاقه شدید همسنگران و همرزمانش به ایشان و برخورد خوب و مردمداری او باعث شده بود مردم منطقه نیز شیفته و شیدای او شوند. شهید همیشه از مظلومیت اکراد و فقر فرهنگی که به آنان روا داشته‌اند، سخن می‌گفت و بر احوال ایشان خون دل می‌خورد.
حضور و نبرد در کردستان، آغازگر مسیر سخت مجاهدت و دفاع از میهن مقابل دشمن بیگانه بود. ایشان در مدت هشت سال مبارزه خستگی‌ناپذیر در محور‌های غرب کشور، با مسئولیت‌های متفاوت مانند مسئولیت پرسنلی ستاد غرب، فرماندهی سپاه سقز، فرماندهی سپاه باختران، فرماندهی سپاه پاوه و فرماندهی قرارگاه نصر رمضان، به دفاع از آرمان‌های جمهوری اسلامی ایران پرداخت.
سرلشکر ایزدی، فرمانده قرارگاه نجف در دوران دفاع‌مقدس درباره شهید طباطبایی‌نژاد می‌گوید: ما در قرارگاه نجف خدمت ایشان بودیم و وی جانشین قرارگاه بود. آن موقع عراق دفاع متحرک را آغاز کرده بود. منطقه تحت پوشش قرارگاه نیز وسیع بود و به شدت در این منطقه درگیر بودیم، اما حضور این عزیز یک استوانه محکم در قرارگاه نجف بود. او از بیت شهدا و روحانیون بود و از جوانی در فعالیت‌های مبارزاتی ضد رژیم پهلوی حضور داشت. پس از آن نیز در مقابله با ضدانقلاب بسیار نقش داشت. در غرب نیز با روحیه‌ای که شباهت زیادی به شهید بروجردی داشت هرگاه کاری به ایشان واگذار می‌شد بدون، اما و اگر اقدام می‌کرد. شهید تیپ حمزه سیدالشهدا (ع) را به وجود آورد و نسبت به بسیج مردمی اقدام کرد.
شهید طباطبایی‌نژاد بر عمل درست و احساس مسئولیت تأکید زیادی داشت و در وصیتنامه‌اش چنین نوشت: «نهاد‌های انقلابی خصوصاً سپاه در حفظ بیت‌المال که از خون و گوشت این ملت محروم و در محاصره و ایثارگر تهیه می‌گردد کمال تلاش را داشته باشند و خدای ناکرده کار بسیار، از اهمیت حفظ و نگهداری بیت‌المال مسلکین غافل نگرداند. بکوشید قلم و قدم و تلاش و کلام و همه اعمالمان در جهت رضای خدا و استحکام جمهوری اسلامی و پیشرفت انقلاب اسلامی باشد.» ایشان در طول مسئولیت‌هایش همواره بر حفظ بیت‌المال که از حاصل تلاش این ملت محروم و ایثارگر فراهم می‌گردید، تأکید داشت و در هر فرصتی همکاران را به پرهیز از تجملات و تشریفات توصیه می‌کرد و به مسئولان نیز وصیت داشت که عهدنامه مالک اشتر را دقیقاً مورد مطالعه قرار دهند و به کار بندند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار