کد خبر: 918296
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۰
سعید احمدیان
حرف‌های دیروز مهدی علی‌نژاد، رئیس فدراسیون ووشو را باید با آب طلا نوشت و در اتاق متولیان ورزش کشور نصب کرد. علی‌نژاد در پاسخ به این سؤال که چرا رشته تالو را به بازی‌های آسیایی جاکارتا اعزام نمی‌کنند، عنوان کرده است: «اینکه بخواهیم افرادی را به عنوان سیاهی‌لشکر به بازی‌های آسیایی اعزام کنیم، جز اسراف بیت‌المال چیز دیگری نیست و باید میادین دیگر را برای کسب تجربه در نظر گرفت.» حرف‌های رئیس فدراسیون ووشو در شرایطی که مشکلات اقتصادی ورزش را هم تحت تأثیر قرار داده، اهمیت ویژه‌ای پیدا می‌کند، به خصوص در روز‌های گرانی ارز، اعزام‌های بی‌مورد ورزشکاران به رقابت‌هایی که نتیجه و عایدی برای کشور و ورزشکار ندارد، چیزی جز حیف و میل بیت‌المال نخواهد بود.
البته ورزش سال‌هاست که با معضل اعزام‌های بی‌فایده و حضور افراد بی‌ربط در کاروان‌های اعزامی کشورمان به رقابت‌های بین‌المللی روبه‌رو است، مسئله‌ای که سبب شده تا بخشی از منابع تخصیص داده شده به ورزش صرف مصارفی شود که خروجی آن برای ورزش کشورمان صفر است. آخرین نمونه آن هم چمدان بستن چند نماینده مجلس برای سفر به روسیه و تماشای بازی‌های تیم ملی در جام جهانی آن هم با هزینه بیت‌المال بود که در نهایت و با توجه به واکنش‌های منفی افکار عمومی و هزینه چندصد میلیونی که این سفر روی دست بیت‌المال می‌گذاشت، رفتن این نمایندگان به روسیه منتفی شد. با این حال نمی‌توان کتمان کرد که در اعزام‌های بین‌المللی رشته‌های مختلف ورزشی خیلی وقت‌ها آن حساسیت لازم درباره کیفیت تیم اعزامی و افرادی که به عنوان همراه با این تیم‌ها اعزام می‌شوند وجود ندارد، به طوری که سال گذشته یکی از رؤسای فدراسیون‌ها، خانواده‌اش را نیز همراه تیم به یک کشور خارجی فرستاده بود.
علاوه بر این مشاهده شده در برخی سفر‌های خارجی ورزشی تعداد همراهان از ورزشکاران بیشتر بوده، مسئله‌ای که هرچند واکنش‌هایی را در بین افکار عمومی به دنبال داشته، اما متولیان ورزش بدون برخورد با مسببان چنین اعزام‌هایی که برای برخی همراهان تنها جنبه تفریحی و سیاحتی، آن هم از جیب بیت‌المال داشته از کنار آن به راحتی می‌گذرند تا همچنان چنین اعزام‌های شائبه‌داری ادامه داشته باشد، به خصوص که بازی‌های آسیایی جاکارتا هم نزدیک است و قابل پیش‌بینی است که لیست بلندبالایی از نمایندگان مجلس، معاونان و کارمندان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک برای سفر به اندونزی منتشر شود، آن هم در شرایطی که حضور یا عدم حضور این افراد نه تنها هیچ نفعی برای ورزشکار ندارد، بلکه به حیف و میل بیت‌المال نیز می‌انجامد.
در چنین شرایطی به نظر می‌رسد صحبت‌های رئیس فدراسیون ووشو و جلوگیری از اعزام سیاهی‌لشکر به بازی‌های آسیایی برای صرفه‌جویی و جلوگیری از اسراف بیت‌المال باید سرلوحه مدیران سایر فدراسیون‌ها، کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هم قرار گیرد. بدیهی است که در سال جاری روزی نبوده که مشکلات اقتصادی کشور کمتر شود و هر روز فشار بر مردم به دلیل سیاست‌های ناکارآمد دولت بیشتر می‌شود. با توجه به چند برابر شدن قیمت ارز خیلی از مردم در شرایط سختی زندگی را می‌گذرانند و در چنین شرایطی مسئولان ورزش که ادعای صرفه‌جویی دارند باید نسبت به اعزام‌های بی‌مورد تیم‌های ورزشی و افراد همراه غیرمرتبط حساسیت بیشتری نسبت به قبل نشان دهند. پرواضح است که با صرفه‌جویی در این زمینه، می‌توان بودجه ورزش را صرف حل مشکلات قهرمانان ورزش کشورمان در بعد تمرینی و معیشتی کرد تا آن‌ها بتوانند با انرژی و انگیزه بیشتری در مسابقات بین‌المللی معتبر برای کشورمان افتخارآفرینی کنند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار