کد خبر: 918186
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۶
در رثای استاد اخلاق، آیت‌الله حاج آقا مرتضی تهرانی
ایشان از بانیان روضه بودند و سالیان سال در حسینه ی خانه خودشان مراسم روضه برقرار میکردند و در سالهای اخیر که بحث جریانات ضد انقلاب بیشتر رواج یافته بود همه را توصیه میکردند که اگر قرار باشد ما برای فقرا کار کنیم همه اینها از جلسات روضه اباعبدالله ایجاد میشود و اگر ما در این مسیر خرج دهیم یاد میگیریم که در آن مسیر نیز خرج کنیم.

سرویس فرهنگی جوان آنلاین: آیت‌الله تهرانی که به علت نارسایی کلیوی در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های تهران بستری بود، صبح روز شنبه 30 تیرماه 97 دعوت حق را لبیک گفت.
وی برادر بزرگتر مرحوم آیت‌الله حاج‌آقا مجتبی تهرانی و از شاگردان برجسته امام خمینی (ره) بود.
آیت‌الله حاج‌آقا مرتضی، دوره سطح علوم حوزوی را در نوجوانی گذراند و در سن 18 سالگی با مهاجرت به قم در زمره جوان‌ترین شاگردان درس خارج آیت‌الله‌العظمی بروجردی و امام خمینی (ره) قرار گرفت.
چند نکته مهمی که از جلسات درس آیت الله مرتضی تهرانی به نقل از یکی از شاگردان ایشان بیان شد را مدنظر قرار میدهیم:
یک نکته که قابل توجه است رفت و آمد زیاد مسئولین کشوری و لشکری به جلسات ایشان است. برخلاف باور برخی کسانی که می‌گفتند ایشان سیاسی نیستند اتفاقا ایشان هم سیاسی بودند و هم سیاسیون از ایشان مشورت میگرفتند و در جلسات اخلاق ایشان شرکت میکردند.
یک نکته دیگر توجه ایشان به بحث روضه بود. ایشان از بانیان روضه بودند و سالیان سال در حسینه ی خانه خودشان مراسم روضه برقرار میکردند و در سالهای اخیر که بحث جریانات ضد انقلاب بیشتر رواج یافته بود همه را توصیه میکردند که اگر قرار باشد ما برای فقرا کار کنیم همه اینها از جلسات روضه اباعبدالله ایجاد میشود و اگر ما در این مسیر خرج دهیم یاد میگیریم که در آن مسیر نیز خرج کنیم.
ادب جلسه روضه همیشه در جلسات ایشان بود؛ قبل از شروع سخنرانی های ایشان یک ذکر مصیبتی همیشه اتفاق می افتاد که قبل از ذکر مصیبت آیت الله با آن کهولت سن جلوی در مجلس دو زانو روی زمین می نشستند تا روضه خوان شروع به روضه خوانی کند و ایشان به پهنای صورت اشک می ریختند و بعد از آن جلسه شروع میشد و همواره به این تاکید داشتند که همواره قبل از شروع سخنرانی، سخنران باید مستمع روضه باشد و بعد از آن می‌رفتند روی منبر شروع به سخنرانی میکردند.
ایشان از ابتدای فعالیت منبری خودشان در مسجد بزرگ میرزا موسی بازار بودند که قبل از ایشان ابوی ایشان مسئول تولیت مسجد بودند و بعد از او به توصیه ابوی، آیت الله مسئول مسجد شدند که جلسات اخلاق ایشان به صورت عامه و جلسات فقه و اصول ایشان برای طلبه ها و طلاب بود و یک جلسه خاصی که ایشان داشتند و تاکید داشتند حتما این جلسه برقرار باشد، جلسه ویژه کسبه بازار بود ایشان از همان ابتدایی که در مسجد میرزا موسی بودند دوره مکاتب که بحث های فقهی کسب و کار و تجارت میشود برای اهالی بازار راه انداختند و ملزم کرده بودند بازاریان قبل از اینکه حجره داشته باشند بیایند مکاتب را یاد بگیرند با این پیش فرض که یکی از گزینه هایی که میتواند جلوی آسیب ها و مفاسد اجتماعی را بگیرد چرخه مالی در اقتصاد باید چرخه حلالی باشد و این هم میسر نمیشود مگر اینکه آن شخصی که در بازار دارد کار اقتصادی انجام میدهد باید دو دوتا چهارتای احکام شرعی را بداند.
به نکته دیگری که میتوان اشاره کرد حضور جوانان و دانشجویان در جلسات حاج مرتضی تهرانی بود که حدودا میانگین مخاطبان ایشان بالای سی سال نبود و اکثر کسانی که در جلسات حضور داشتند از دانشجویان بودند.

 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار