کد خبر: 918116
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۸
ارتش سوریه می‌خواهد فاتح آخرین قلعه تروریست‌ها باشد
۲ هــزار و ۸۰۰ تروریسـت روز جمعه قنیطره را ترک کردند و به ادلب منتقل شدند تا در یک توافق کم‌سابقه در جنگ سوریه، ۷ هزار علوی ساکن فوعه و کفریا از ۳۹ ماه محاصره نجات پیدا کنند.
۲ هــزار و ۸۰۰ تروریسـت روز جمعه قنیطره را ترک کردند و به ادلب منتقل شدند تا در یک توافق کم‌سابقه در جنگ سوریه، ۷ هزار علوی ساکن فوعه و کفریا از ۳۹ ماه محاصره نجات پیدا کنند. کنترل ارتش سوریه بر استان قنیطره کامل شده و از همین حالا توجه‌ها به سمت ادلب متمرکز شده، جایی که از حدود دو سال قبل تروریست‌های خارجی از چچنی، چینی و ترکستانی گرفته تا لیبیایی، عربستانی، تونسی، افغان، آفریقایی و اروپایی را در خود جای داده است. عبدالباری عطوان، روزنامه‌نگار و سردبیر روزنامه رأی‌الیوم معتقد است با پایان جنگ در جنوب، شمارش معکوس برای «مادر جنگ‌ها» در شهر ادلب شروع شده است.

به گزارش «جوان»، آخرین برآورد‌ها این است که حدود ۱۰۰ هزار تروریست از ملیت‌ها و گروه‌های مختلف داعشی، النصره، هیئت تحریرالشام، نورالدین زنگی، جیش الاحرار، فیلق‌الشام، جیش‌العزه و ده‌ها گروه بزرگ و کوچک دیگر از سال ۲۰۱۵ تا کنون به ادلب گریخته یا به آن منتقل شده‌اند. آخرین مورد، مربوط به توافقی است که هفته قبل برای انتقال تروریست‌های النصره از قنیطره به ادلب انجام شده و بر اساس آن، روز جمعه حدود ۲ هزار و ۸۰۰ نفر از تروریست‌ها به همراه خانواده‌های‌شان با ۵۵ دستگاه اتوبوس به ادلب منتقل شدند. حالا همه توجه‌ها به ادلب جلب شده است. در حالی که گزارش‌ها درباره درگیری میان گروه‌های تروریستی بیش از هر موقع دیگری شنیده می‌شود، نگرانی‌ها این است که تروریست‌های ادلب درصدد حمله به حومه حمص برآیند. بر اساس گزارش شبکه روسیاالیوم، الکسی تسیگانوف، رئیس مرکز آشتی روسیه دیروز هشدار داد: «آنچه موجب نگرانی ماست اوضاع در حومه استان ادلب است که برخی گروه‌های مسلح به جبهه النصره پیوسته و قصد دارند به بخش شمالی حومه حمص با استفاده از عاملان انتحاری و پهپاد‌های حامل مواد منفجره حمله کنند. آن‌ها همچنین قصد دارند به پایگاه‌های ارتش سوریه در حومه لاذقیه حمله کنند.» در حالی که طی روز‌های گذشته گزارش‌هایی درباره آماده شدن ارتش سوریه برای آغاز عملیات در ادلب منتشر شده، برخی منابع در گزارشی‌هایی تأمل‌برانگیز از توافق ترک‌ها با روسیه برای کنترل آنکارا بر ادلب سخن گفته‌اند. فؤاد علیکو، عضو ائتلاف نیرو‌های مخالف سوری دیروز در گفت‌وگو با روزنامه ینی شفق ترکیه مدعی شد که هیئت‌های روسیه و ترکیه مذاکراتی را درباره حلب آغاز کرده‌اند؛ موضوعی که احتمالاً دولت سوریه آن را نخواهد پذیرفت. برای روس‌ها، حضور شمار زیادی از تروریست‌ها، ادلب را تبدیل به منطقه‌ای حساس کرده که هرگونه عملیات در آن باید به دقتی بالا انجام شود. به گزارش اسپوتنیک، الکساندر کینشاک، سفیر روسیه در سوریه گفته که وضع ادلب بسیار پیچیده است و مسئله غیرنظامی ساختن این منطقه باید بسیار ظریف صورت بگیرد. او می‌گوید: «مشکل ادلب در آن است که در این منطقه ستیزه‌جویان و تروریست‌های زیادی متمرکز شده‌اند. ادلب با شهر‌ها و تأسیسات مهم سوریه هم سرحد است. ادلب به پایگاه نظامی نظامی روسیه در حمیمیم نیز نزدیک است که گاهی مورد حملات هواپیما‌های بدون سرنشین تروریست‌ها قرار می‌گیرد، به این مفهوم که ما را تهدید می‌نماید.»

‌عبد الباری عطوان، روزنامه‌نگار فلسطینی و سردبیر روزنامه فرامنطقه‌ای رأی‌الیوم درباره ادلب نوشته است: «آیا بازپس‌گیری قنیطره توسط ارتش سوریه و خروج ساکنان فوعه و کفریا جنگ را به ادلب می‌کشاند؟ اگر اینگونه باشد، راه‌حل چیست؟ آیا باید به مانند «گروزنی» (اشاره به نبرد گروزنی) راه‌حل نظامی در دستور کار قرار بگیرد یا مانند غوطه شرقی دمشق راه‌حل سیاسی اتخاذ شود؟ سرنوشت عناصر تروریستی وابسته به جبهه النصره و داعش چه می‌شود؟»
عطوان می‌نویسد: «همه نشانه‌ها مؤید آن است که ارتش سوریه نیرو‌های خود را برای پیشروی به سمت ادلب برای پازپس‌گیری آنچه به صورت مسالمت آمیز یا از طریق جنگ و با چراغ سبز و مشارکت گسترده روس‌ها انجام می‌شود، بسیج کرده است، مانند اتفاقی که در دیگر مناطق در غوطه شرقی، درعا، شرق حلب، حمص و دیر‌الزور اتفاق افتاده است. طرف روسی برای بازپس‌گیری این شهر از همه بیشتر عجله دارد و دلیل عجله آن نیز زمینه‌سازی برای انتقال به مرحله آتی، یعنی مرحله بازسازی به موازات آغاز «کنفرانس سوچی» به منظور دستیابی به حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.» او جنگ احتمالی بر سر ادلب را «مادر جنگ‌ها» خوانده است، همان اصطلاحی که در نوامبر و دسامبر سال ۲۰۱۶ در مورد جنگ حلب به کار گرفته شد. آنچه روشن است اینکه ارتش سوریه قصد دارد ادلب را که آخرین نقطه جنگ در سورریه است، خود مدیریت کند. یک منبع سوری به تازگی به اسپوتنیک گفته است: «ادلب، کلید اعلام پایان جنگی است که این کشور در طول هشت سال شاهد آن بوده است.»‌به گفته این منبع، در مرحله کنونی گزینه نظامی مطرح است و ارتش سوریه آن‌قدر توان دارد که بتواند به صورت کامل استان ادلب را آزاد کند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار