کد خبر: 918017
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۹
«خودم تنهایی می‌توانم انجامش بدم»‌ این کامل‌ترین جمله در توصیف عملکرد ترامپ در مسند ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده است، او برای اثبات این جمله پنج کلمه‌ای، بسیاری از قراردادهای بین‌المللی را لغو و از آن‌ها خارج شد، او که دوست دارد خود مستقیم وارد مذاکره با ایران شود از توافق هسته‌ای دولت قبلی آمریکا با ایران خارج شد تا خود هدایت آن‌را به عهده گیرد و حال بعد از خروج از برجام انتظار برای مذاکره با ایران، تبدیل به یکی از دست‌نیافته‌ترین آرزوهای ترامپ شده است.
جوان‌آنلاین: «خودم تنهایی می‌توانم انجامش بدم»‌ این کامل‌ترین جمله در توصیف عملکرد ترامپ در مسند ریاست‌جمهوری ایالات‌متحده است، او برای اثبات این جمله پنج کلمه‌ای، بسیاری از قراردادهای بین‌المللی را لغو و از آن‌ها خارج شد، او که دوست دارد خود مستقیم وارد مذاکره با ایران شود از توافق هسته‌ای دولت قبلی آمریکا با ایران خارج شد تا خود هدایت آن‌را به عهده گیرد و حال بعد از خروج از برجام انتظار برای مذاکره با ایران، تبدیل به یکی از دست‌نیافته‌ترین آرزوهای ترامپ شده است.

ترس از ضعف، ترس از کمبود و نقص، ترس از شکست، ترس از انتقاد و...‌ ‌ترس، همیشه در زندگی ترامپ وجود داشته است، او تمام زندگی‌اش را صرف این کرده که با به‌دست آوردن پیروزی بر روی ترس‌هایش سرپوش بگذارد، او به‌دنبال این است که امضایش پای توافق با ایران باشد و در این راه از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند، 
او تاجر است و به‌دنبال معامله با ایران.
دوماه به دور جدید اجلاس مجمع عمومی سازمان‌ملل باقی است که رییس‌دفتر رییس‌جمهوری از هشت‌بار تلاش تیم دونالد ترامپ برای تماس با رییس‌جمهوری ایران، خبر داد، خبری که دقیقاً 10‌ماه بعد از اتفاق، به رسانه‌ها درز پیدا کرد.در سفری که سال گذشته رییس‌جمهوری برای شرکت در مجمع عمومی سازمان‌ملل به نیویورک رفتند، ترامپ هشت‌بار برای ملاقات با رییس‌جمهوری ایران تماس گرفت، تلاشی که با پاسخ منفی آقای روحانی مواجه شد.
یک مقام آگاه در تیم همراه رییس‌جمهوری در نیویورک در این‌باره به شرق توضیح داد که «چند نوبت تماس تلفنی از سوی تیم دونالد ترامپ برای ملاقات با آقای روحانی برقرار شد و حتی پیغامی ارسال شد؛ این تماس و پیغام دقیقاً بعد از سخنرانی دونالد ترامپ انجام شده بود که حسن روحانی در مواجهه با این درخواست گفته صحبت‌های ترامپ در سخنرانی مجمع عمومی هیچ تناسبی با این درخواست ملاقات ندارد. روحانی با این تحلیل که این روش مناسبی برای تقاضای ملاقات دادن نیست که در سخنرانی به آن کشور هجمه شود و بعد انتظار ملاقات داشته باشند.»  طبق گفته این  مقام آگاه تلاش تیم ترامپ برای تماس و ملاقات با روحانی در همان روز اول مجمع عمومی سال گذشته و بعد از سخنرانی رییس‌جمهوری آمریکا انجام شده است.
«صبح نو» در همان گزارش هشتم آبان ماه خود درباره جزئیات این درخواست آورده بود: فاصله 24‌ساعته‌ای كه بین سخنرانی ترامپ و روحانی در مجمع عمومی سازمان‌ملل افتاده بود، برای این ملاقات در نظر گرفته شده بود و این بار حتی سطح تماس قرار بود بالاتر از چهار‌سال قبل باشد؛ قرار نبود مثل چهارسال قبل ارتباط از طریق تلفن نماینده سازمان‌ملل در ایران برقرار شود. با تلفن یكی از معاونان وزیر خارجه كشورمان تماس گرفته می‌شود و از او درخواست می‌شود این ملاقات را ترتیب بدهد.
با این حال دکترحسن روحانی، رییس‌جمهوری كشورمان پاسخ منفی به درخواست ترامپ می‌دهد. ساعاتی بعد از سخنرانی ترامپ و حملات او علیه ایران، چهار نفر از اعضای تیم روحانی مأموریت می‌یابند تا متن سخنرانی روحانی را متناسب با ادبیات تند رییس جمهوری آمریكا ویرایش كنند؛ این چهار نفر آقایان محمد جواد ظریف، 
حسام الدین آشنا، محمود واعظی و محمد نهاوندیان بودند. در متن ویرایش شده به طرز هوشمندانه‌ای پشتوانه و غنای فرهنگی ایران مقابل ادبیات جاهلانه ترامپ گذاشته شده بود. كنایه‌هایی به رقص شمشیر ترامپ در منطقه با سعودی‌ها زده و اعلام شده بود ایرانیان اهل مذاكره از موضع برابر و احترام متقابل هستند و تهدید را برنمی‌تابند. بعد از پاسخ منفی اولیه روحانی به درخواست ملاقات ترامپ، این بخش از سخنرانی روحانی شاید در لفافه پاسخ دومی به درخواست رییس جمهوری آمریكا بود. شکست رییس‌جمهوری تاجرمسلک آمریکا برای دیدار و مذاکره با رییس دولت ایران او را به قدری عصبانی کرد که او در اردیبهشت ماه با هدف واردکردن فشار به ایران از برجام خارج شد اما بعد از آن همواره آرزویش برای مذاکره با ایران به کلیدواژه سخنان ترامپ تبدیل شد.
او در زمان خروج از برجام اعلام کرد که برای مذاکره مجدد یک توافق هسته‌ای قابل قبول با ایران «آماده، مایل و توانا» است، همچنین در کنفرانس خبری خود بعد از دیدار با کیم‌جونگ‌اون آرزوی خود درباره مذاکره و توافق با ایران را تکرار می‌کند. او در نشست خبری با کیم‌‌جونگ‌اون مدعی می‌شود که «مشکلات زیادی از جمله مساله ایران به من ارث رسید. توافق هسته‌ای ایران بد بود. من از آن خارج شدم. تحریم‌هایمان را ادامه می‌دهیم تا رفتار ایران عوض شود. اکنون ایران متفاوت‌تر از زمانی است که من از توافق خارج شدم. من امیدوارم که آن‌ها بار دیگر به میز مذاکره بیایند.»
در جدیدترین موضع گیری؛ ترامپ در حاشیه اجلاس ناتو در میانه سؤال خبرنگار بی‌بی‌سی که داشت درباره تنش رو به فزونی رابطه ایران و ایالات‌متحده می‌پرسید، پرید و گفت: «می‌دانم آن‌ها با مشکلات فراوانی مواجه‌اند و اقتصادشان در شرف سقوط است، اما من این را به شما می‌گویم که روزی به من تلفن خواهند زد و خواهند گفت که بیایید توافق کنیم.»البته این اظهارات ترامپ واکنش دیگر مقامات ایران را هم به همراه داشته است. همچنان‌که آقای بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه نیز در این‌باره گفته است: «رفتار ترامپ نسبت به ایران خصمانه است. این رفتار خصمانه در ابعاد مختلف کاملاً دیده می‌شود، شاید ایشان شوخی کرده‌اند البته ممکن است یک روزی ایشان به تهران زنگ بزنند و تقاضای مذاکره داشته باشند، این موضوع بیشتر متحمل است و شاید علائمی هم در گذشته وجود داشته باشد.» علائمی که سخنگوی وزارت خارجه به آن اشاره می‌کند در واقع اثبات همان سخنان واعظی است که گفته: «درباره این موضوع که ترامپ گفته است ایرانی‌ها تماس می‌گیرند، تاکنون که برعکس بوده است؛ در سفری که سال گذشته رییس‌جمهوری برای شرکت در مجمع عمومی سازمان‌ملل به نیویورک رفتند، ترامپ هشت‌بار برای ملاقات با رییس‌جمهوری ایران تماس گرفت. این واقعیت با حرف‌های که زده می‌شود، خیلی فرق دارد. در هر صورت ما سیاست بسیار شفافی داریم و موضع‌مان با آمریکا کاملاً مشخص است. ویژگی مردم و نظام این است که زیر بار این فشارها نمی‌روند، ترامپ باید بداند مردم ایران با مردم کره‌شمالی متفاوت‌اند.»
همچنین آقای محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت هم در ادامه جواب آرزوی مذاکره ترامپ را این‌گونه داد که «او (ترامپ) تاجر است و فکر می‌کند هرچیزی را می‌شود معامله کرد؛ معامله‌گرها هستند که بعدها زنگ می‌زنند و می‌گویند بیایید دوباره معامله کنیم!»
هرچند که رییس‌جمهوری آمریکا برای توجیه خروج یک‌جانبه و غیرقانونی خود از برجام، بارها در مناسبت‌های مختلف به بیان توهمات خود درباره ایران پرداخته و علیه کشورمان رجز خوانی می‌کند تاجائی‌که در نشست اخیر خود با رییس‌جمهوری روسیه گفته است «‌ایالات متحده «100 درصد» پشت سر اعتراض‌کنندگان  ایران ایستاده است و از آن‌ها حمایت می‌کند.» اما از سویی دیگر خواهان مذاکره و ارتباط با مقامات ایران است‌. همچنان‌که او در گذشته مدعی شد رفتار ایران پس از خروج آمریکا از برجام تغییر کرده و این کشور دیگر آن کشور چند ماه قبل نیست! 
او همچنین اخیراً در توییتر خود مدعی شد؛ مزاحمت قایق‌های ایرانی برای ناوهای جنگی آمریکا در دوره او به صفر رسیده است اما توضیح نداد که شاید دلیل این امر این است که ناوهای آمریکایی در این مدت جرأت ورود به آب‌های سرزمینی ایران را پیدا نکرده‌اند.
تحلیلگران همواره نسبت به عدم شناخت آمریکا از ایران و فرهنگ ایرانی هشدار داده‌اند و این موضوع را موجب به‌وجود آمدن محاسبات اشتباهی در سیاست‌های آمریکا در قبال ایران دانسته‌اند. مقامات کشورمان و نیز رهبران کشورهای اروپایی همواره تأکید کرده‌اند که برجام تنها مربوط به برنامه هسته‌ای ایران است و موضوعات خارج از آن را شامل نمی‌شود. همچنین جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است که برای ماندن ایران در برجام اروپا باید تضمین‌های لازم را به ایران در راستای حفظ منافع کشورمان در برجام ارائه دهد. این در حالی است که مخالفان توافق هسته‌ای در آمریکا عدم توجه به مسائل موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را دستاویزی برای خروج از این توافق قرار داده‌اند. هرچند که ترامپ به امید مذاکره مجدد از برجام خارج شد اما این اقدام او مورد سرزنش بسیاری از کشورها و چهره‌های سیاسی جهان قرار گرفت.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار