کد خبر: 917965
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۴
نصرالله به رزمندگان حزب‌الله: شما بزرگترین اسطوره ایستادگی، پیروزی و شکیبایی را در تاریخ حزب‌الله نوشتید
سرنوشت دو شهرک عمدتاً شیعه‌نشین فوعه و کفریا یکی از سنگین‌ترین و دردناک‌ترین داستان‌های جنگ سوریه است و ایستادگی ساکنین این دو شهر در مقابل محاصره و تهاجم تروریست‌های تکفیری نماد صبر مقاومت در این جنگ هفت ساله محسوب می‌شود
سرنوشت دو شهرک عمدتاً شیعه‌نشین فوعه و کفریا یکی از سنگین‌ترین و دردناک‌ترین داستان‌های جنگ سوریه است و ایستادگی ساکنین این دو شهر در مقابل محاصره و تهاجم تروریست‌های تکفیری نماد صبر مقاومت در این جنگ هفت ساله محسوب می‌شود و باز همانند هر حماسه‌ای در شامات نقش حزب‌الله در خلق آن تعیین‌کننده بود چنان که سید حسن نصرالله نقش رزمندگان خود را در نجات ساکنین فوعه و کفریا اینگونه خواند: «شما بزرگ‌ترین حماسه ایستادگی، پیروزی و شکیبایی را در تاریخ حزب‌الله نوشتید.»
تمامی محاصره‌شدگان شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریا که حدود ۷ هزار نفر بودند با ۱۲۱ دستگاه اتوبوس و تعدادی آمبولانس به صورت کامل پس از مبادله اسرا از گذرگاه العیس در جنوب حلب خارج شدند. ساکنان این دو شهرک برای اسکان موقت در مراکز اسکان جبرین در حلب و منطقه حسیاء در استان حمص منتقل شدند. شهرک‌های فوعه و کفریا واقع در استان شمالی ادلب سه سال و سه ماه در محاصره کامل گروه‌های تروریستی قرار داشتند و ارتش سوریه تنها از طریق پرتاب هوایی مایحتاج اولیه آن‌ها را تأمین می‌کرد. ساکنین این دو شهر در طول سه سال گذشته دائماً با حملات، نفوذ‌ها، خمپاره‌اندازی‌ها و تیراندازی‌های مستمر گروه‌های تروریستی به‌خصوص جبهه النصره و احرارالشام دست و پنجه نرم کردند، اما هیچ‌گاه سر تسلیم فرود نیاوردند. داستان مقاومت این دو شهرک یکی از سنگین‌ترین و دردناک‌ترین رویداد‌های جنگ سوریه است چرا که ساکنان این مناطق با جنگی روبه‌رو بودند که موجودیت آنان را تهدید می‌کرد و در صورتی که تروریست‌ها موفق به کنترل این منطقه می‌شدند به احتمال زیاد دست به قتل عام گسترده مردان و اسارت زنان می‌زدند؛ جنایت‌هایی که بار‌ها از سوی تروریست‌ها در جنگ سوریه تکرار شده است. رزمندگان حزب‌الله لبنان همانند نقش کلیدی که در مهار و شکست توطئه وهابی در سرتاسر سوریه در طول هفت سال گذشته از جمله در نبل و الزهرا، پالمیرا، دیرالزور داشتند در نجات ساکنان نبل و الزهرا یا دیرالزور واقع در غرب حلب نقش کلیدی در محافظت از فوعه و کفریا ایفا کردند.
روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی تصاویر شش تن از رزمندگان حزب‌الله که پس از خروج از فوعه و کفریا به زیارت حرم حضرت زینب (ع) رفته بودند دست به دست می‌چرخید. المیادین گزارش داد: سیدحسن نصرالله در پیامی به رزمندگان حزب‌الله که از فوعه و کفریا برگشته‌اند، گفته است: «شما بزرگ‌ترین حماسه ایستادگی، پیروزی و شکیبایی را در تاریخ حزب‌الله نوشتید.»
در طول سه سال گذشته چندین بار مذاکراتی بین دولت سوریه و تروریست‌ها درباره فوعه و کفریا صورت گرفت و در جریان مذاکرات عده قابل‌توجهی از ساکنین که عمدتاً سالمندان، بیماران، کودکان و زنان بودند از این دو شهرک خارج شده بودند. سه شنبه گذشته منابع خبری معارض از حصول توافق بر سر شهرک‌های فوعه و کفریا در استان ادلب خبر داده و درباره جزئیات این توافق اعلام کردند که قرار است بر اساس این توافق هزار و ۵۰۰ نفر از تروریست‌هایی که در زندان‌های دولتی سوریه حضور دارند، آزاد شوند و شمار کسانی که قرار است از فوعه و کفریا خارج شوند، به ۶ هزار و ۹۰۰ نفر می‌رسد. هرچند معارضان فکر می‌کنند این مذاکرات به سود آنهاست، زیرا از خطر تلاش ارتش سوریه برای آغاز عملیات به سمت ادلب به منظور شکست محاصره فوعه و کفریا خواهد کاست، اما از نظر دمشق و متحدانش تخلیه فوعه و کفریا و پایان محاصره ساکنین این دو شهرک شروع مرحله جدیدی است. ارتش سوریه و متحدان‌شان خود را برای آزادسازی کامل استان ادلب آماده می‌کنند که به بهشت تروریست‌ها تبدیل شده است.

مقام اطلاعاتی امریکا: روسیه نمی‌خواهد و نمی‌تواند ایران را از سوریه خارج کند

«دنی کوتس»، مدیر سازمان اطلاعات ملی امریکا گفت: بعد از خروج امریکا از برجام، رفتار ایران در منطقه تغییر نکرده است. به گزارش فارس، در موضوع سوریه، کوتس ارزیابی‌های اطلاعاتی متناقضی با گفته‌های مقام‌های کاخ سفید و ترامپ ارائه کرد. «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید چندی پیش گفته بود امریکا خواستار آن است که روسیه از نفوذش برای خارج کردن نیرو‌های ایرانی از سوریه استفاده کند، اما کوتس گفت: ارزیابی سازمان‌های اطلاعاتی این است که روسیه نه از توانایی انجام این کار برخوردار است و نه اشتیاقی برای آن دارد. وی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه «آیا روسیه از نفوذ کافی در سوریه برای خارج کردن نیرو‌های ایران از سوریه برخوردار است»، گفت: «ما ارزیابی کرده‌ایم که بعید است روسیه تمایل یا توان کامل برای مقابله کامل با تصمیم‌ها و اثرگذاری بر ایران داشته باشد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار