کد خبر: 917962
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۸
معاون وزیر اقتصادی از بسته‌های امنیت غذایی همگانی در صورت شدت گرفتن تحریم‌ها خبر داد
برخلاف آنچه برخی درباره مشکل احتمالی کالا‌های اساسی مطرح می‌کنند، مشکل کالا‌های اساسی به هیچ‌وجه جدی نبوده وحتی در صورت نیاز به واردات، جلوگیری از ورود آن‌ها به کشور بر خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است، بنابراین تخصیص ارز برای این نوع کالا‌ها حتی در صورت اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها و اخلال در مراودات بانکی، دچار مشکل جدی نخواهیم بود
مهران ابراهیمیان
روند تخصیص ارز به کالا‌های اساسی هیچ خللی نداشته و بر اساس مأموریتی که معاون اول رئیس‌جمهوری به وزرای صنعت و جهاد کشاورزی داده ذخایر کالا‌های اساسی به اندازه کافی انجام شده است.
به علاوه در صورت اعمال تحریم‌های یکجانبه امریکا و شدت گرفتن آن دولت برنامه‌ای مکمل دارد که معاون وزیر اقتصادی از آن رونمایی کرده‌است. معاون اقتصادی وزارت اقتصاد با اشاره به در دست تدوین بودن طرح بسته‌های امنیت غذایی برای شهروندان، میزان پوشش این بسته‌ها را وابسته به شدت تحریم‌های پیش‌رو توصیف کرده‌است.
همزمان با تلاطمات در بازار‌های مسکن، سکه و ارز، برخی عوام پیش‌بینی می‌کنند که حوزه‌های کالایی و اقلام خوراکی نیز از این قاعده مستثنی نخواهد بود، بسیاری از کارشناسان معتقدند حجم نقدینگی‌ها که مطابق گزارش بانک مرکزی تا اسفندماه حدود هزار و۵۰۰ میلیارد تومان بوده است، هنوز بالا است و ممکن است از حوزه کالا‌های سرمایه‌ای به کالا‌های غیرسرمایه‌ای و خوراکی هم سرایت کند، اما آن‌ها نمی‌دانند که دولت با توجه به تجربه‌های قبلی تحریم‌ها به خوبی برای این موضوع برنامه‌ریزی کرده و ذخایر کالا‌های اساسی آمادگی تأمین مایحتاج مردم را دارند.
در اینباره از معاون اقتصادی وزارت اقتصاد در گفت: وگو با «ایسنا» که از وی پرسیده دولت برنامه‌ای برای حمایت غذایی از اقشار ضعیف‌تر دارد، گفته است: دولت در حال تکمیل این طرح است که در صورت نهایی شدن جزئیات آن اعلام می‌شود. ابعاد و جزئیات این طرح بستگی به شدت تحریم‌های امریکایی و اثرات آن دارد که متناسب با آن تغییر پیدا می‌کند.
وی با تأکید بر اینکه در دولت حمایت از اقشار ضعیف مطرح است، ادامه داد: بخشی از آن را کمیته امداد و بهزیستی در قانون بودجه سال جدید مکلف شده‌اند سه برابر مستمری بیشتری به مددجویان خود بدهند. همچنین یک نظام حمایتی در دستور کار است تا امنیت غذایی آن‌ها تأمین شود.
این معاون وزیر از جمله مسئولانی است که به موضوع تحریم واقع نگرانه‌تر برخورد کرده و بیش از آنکه مسائل را انکار کند در بیانش به واقعیت «جنگ اقصادی» تأکید دارد.
میرشجاعیان با بیان اینکه میزان گستردگی این طرح متغیر است، اظهار کرد: اگر بتوانیم مسیر‌های تنفسی را برای اقتصاد کشور باز نگه داریم، شاید کمتر مجبور باشیم در این طرح پوشش همگانی داشته باشیم، اما اگر شدت اثرگذاری تحریم‌ها بالا باشد ما به سمت پوشش همگانی این بسته‌ها خواهیم رفت.

مأموریت ویژه دولت به نوبخت، حجتی و شریعتمداری
پیش از این و در اردیبهشت نیز معاون اول رئیس‌جمهور به وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای تأمین ذخایر مطمئن کالا‌های اساسی مأموریت داده بود این مأموریت در جلسه ستاد تنظیم بازار و در آستانه ماه ابلاغ شده بود.
جهانگیری همچنین با بیان اینکه برخورداری از ذخایر مطمئن کالا‌های اساسی همواره یکی از اولویت‌های دولت بوده است، از وزرای جهاد کشاورزی و صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان برنامه و بودجه خواسته بود جلسه‌ای در این خصوص برگزار کنند و ضمن بررسی آخرین وضع ذخایر کالا‌های اساسی، تدابیر لازم را برای داشتن ذخایر اطمینان‌بخش بیندیشند.

ارز ۳۸۰۰ تومانی برای کالا‌های اساسی
برخلاف آنچه برخی درباره مشکل احتمالی کالا‌های اساسی مطرح می‌کنند، مشکل کالا‌های اساسی به هیچ‌وجه جدی نبوده وحتی در صورت نیاز به واردات، جلوگیری از ورود آن‌ها به کشور بر خلاف کنوانسیون‌های بین‌المللی است، بنابراین تخصیص ارز برای این نوع کالا‌ها حتی در صورت اعمال سخت‌ترین تحریم‌ها و اخلال در مراودات بانکی، دچار مشکل جدی نخواهیم بود.
هم اکنون در واردات کالا‌های اساسی حتی با سیاست‌های موجود ارزی تأمین دلار۴هزار و ۲۰۰ تومانی و پرداخت مابه‌التفاوت برای واردات کالا‌های اساسی مشمول ارز مبادله‌ای وجود ندارد و نوسانات قیمتی در این باره بسیار کم پیش‌بینی می‌شود. به این ترتیب می‌توان حدس زد که مخلان اقتصادی حتی اگر بخواهند به منظور کسب سود به این بازار ورود کنند و اخلال د‌ر قیمت‌ها را به وجود بیاورند، دامنه نوسانات آن به طور حتم از بسیاری از کالا‌های دیگر کمتر خواهد بود.

۸۰ درصد خودکفایی در محصولات کشاورزی
بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، تولیدات محصولات کشاورزی ایران در سال گذشته به ۱۱۸ میلیون تن رسید به طوری که توانستیم ۸۰ درصد نیاز کشور را از منابع داخلی تولید کنیم و به خودکفایی ۸۰ درصد در بخش کشاورزی دست یابیم. در چند سال اخیر همواره رقمی میان ۱۰ میلیون تن تا ۵/۱۴ میلیون تن گندم تولید کرده و علاوه بر خودکفایی در تولید این محصول استراتژیک، بخشی از تولید مازاد خود را صادر کرده‌ایم.
به گزارش «تسنیم» همچنین در تولید دیگر کالا‌های اصلی بخش کشاورزی کارنامه موفقی دارد به طوری که با تولید سالانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تن گوشت مرغ جزو هفت کشور برتر تولید‌کننده دنیاست.
در بخش شیر و لبنیات نیز علاوه بر خود‌کفایی در تولید، صادرات داریم به طوری که در سال قبل ۱۰ میلیون و ۲۰۰ هزار تن لبنیات در کشور تولید و ۸۰۴ هزار تن از این میزان تولید به کشور‌های همسایه صادر شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار