کد خبر: 917930
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
ذخیره ۷۰ میلیون تن مواد معدنی در کردستان
وجود معادن مختلف در شهرستان قروه در استان کردستان از جمله مزایایی به شمار می‌آید که موجب شده تا در سال‌های اخیر از این منطقه به عنوان یکی از مهم‌ترین شهر‌های معدنی کشور نام برده شود که در صورت سرمایه‌گذاری مناسب می‌تواند این شهر را از لحاظ غنی بودن معادن شهرت جهانی ببخشد.
محمدرضا سوری
وجود این منابع معدنی گرانبها که می‌توان به برخی از آن‌ها از جمله معدن سنگ آهن، طلا و سنگ مرمر اشاره کرد موضوعی است که می‌توان با سرمایه‌گذاری در آن علاوه بر ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای مردم استان کردستان کشور را به درآمد‌های ارزی قابل توجه و رونق اقتصادی برساند.

کردستان از نظر مواد معدنی دارای قابلیت‌های فراوانی است. در حال حاضر مجموعه معادن آهن کردستان ۱۵ معدن است که از این تعداد، شش معدن فعال و ۹ معدن غیرفعال است. وضعیت زمین‌شناسی کردستان و نوع ساختار آن دارای تنوع مواد معدنی است که ۱۸ نوع ماده معدنی در دو قالب فلزات شامل «طلا، مس، سنگ آهن، منگنز و سرب و روی» و غیرفلزات شامل «پوکه گرانیت، مرمریت، سیس، فلز سپات، باریت مصالح ساختمانی، پوکه و سنگ‌های گرانیتی» وجود دارد و به طور کلی می‌توان گفت که این منطقه از پتانسیل‌های خوبی در این زمینه برخوردار است. این موضوع موجب شده تا با توجه به این ظرفیت بالای استان در این راستا برنامه‌های اکتشافی و زمین‌شناسی و فرآوری مواد معدنی طی سال‌های اخیر در دست اجرا قرار گیرد.

چهارمین استان معدنی کشور

شرایط خوب مناسب در زمینه دارا بودن تنوعی از منابع غنی معدنی در کردستان سبب شده تا این استان با میزان ۷۰ میلیون تن ذخیره معادن رتبه چهارم کشور را در زمینه دارا بودن معادن از آن خود کند. وجود ۱۸ گونه مواد معدنی در کنار وجود ۳۶۴ واحد معدنی در کردستان از جمله مواردی است که سبب شده تا روز به روز بر رونق سرمایه‌گذاری در این زمینه افزوده شود. رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان با تأیید این موضوع می‌گوید: «وجود ۱۸ نوع ماده معدنی در دو قالب فلزات شامل «طلا، مس، سنگ آهن، منگنز و سرب و روی» و غیرفلزات شامل «پوکه گرانیت، مرمریت، سیس، فلز سپات، باریت مصالح ساختمانی، پوکه و سنگ‌های گرانیتی» از جمله مواردی است که سبب شده تا این استان در زمینه داشتن معادن رتبه چهارم کشور را به دست آورد.»
این مزایا سبب شد تا دو سال قبل، ۸ هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع قرارداد اکتشافی برای انجام مطالعات اکتشافات نوین معدنی منعقد شود که موفقیت‌آمیز بودن مرحله اول این اکتشافات سبب شد تا ۷ هزار کیلومتر مربع عملیات اکتشافاتی نوین نیز از سوی کارشناسان در دست بررسی قرار بگیرد. محمد دره‌وزمی با اشاره به ذخیره قطعی در ۳۶۴ واحد معدنی موجود در استان می‌افزاید: «در حال حاضر ۱۴ معدن سنگ آهن، ۲۱ معدن پوکه، ۶۴ معدن سنگ تزئینی، دو معدن طلا، یک معدن باریت و معادن سلیس، آهک، گچ و فلدسپات در استان وجود دارد که ذخیره قطعی آن‌ها حدود ۶۰۰ میلیون تن است.»

کردستان دارای ۱۰ درصد ذخیره طلای کشور

در میان معادن مختلفی که در کردستان وجود دارد می‌توان به طلا اشاره کرد به طوری که آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد که ۱۰ درصد ذخایر طلای کشور در کردستان است. در حال حاضر قروه و پس از آن سقز مهم‌ترین شهرستان‌های کردستان در زمینه دارا بودن معادن و ذخایر طلای استان هستند. هم‌اکنون از ۳۴۰ تن طلای کشف شده در سطح کشور، ۳۶ تن آن مربوط به استان کردستان است؛ از این مقدار ۳۶ تن، ۱۸ تن آن مربوط به قروه و ۱۸ تن آن مربوط به سقز است.
این آمار در حالی است که در پی اکتشاف از معدن طلای ساریگونی قروه که دی ماه سال ۷۴ استارت آن زده شد تا دی ماه ۹۵، دو تن طلا استخراج شد یعنی تقریباً ۶۰ تا ۷۰ درصد طلای کشور از این معدن کشف و سبب اشتغالزایی برای حدود ۴۲۰ نفر از روستا‌ها از جمله نیبند، بهارلو و داشکسن شد. در حال حاضر در معدن طلای زرکوه قروه سه تن طلا در حال بهره‌برداری است که اگر این ظرفیت به پنج تن برسد یکی از بزرگ‌ترین معادن طلای کشور خواهد بود.

شهرت جهانی سنگ مرمر

در کنارصاحبنام بودن شهرستان قروه در زمینه دارا بودن ذخایر طلا می‌توان به ذخایر غنی و باارزش سنگ مرمر در این منطقه اشاره کرد. هم‌اکنون معدن باباشوراب قروه مهم‌ترین معدن سنگ مرمر کشور است که سالانه ۹ هزار تن سنگ از آن استخراج می‌شود. این در حالی است که مجمع معادن سنگ قروه، چندین معدن که شامل قصلان، باباشوراب، چینی و کریستال است را در اختیار دارد که می‌تواند نقش مهی را در زمینه صادرات سنگ و درآمدزایی و اشتغال برای این استان و در حالت کلی کشور داشته باشد.

یکی از کارشناسان سنگ با اشاره به کیفیت بالای سنگ مرمر تولیدی در شهرستان قروه می‌گوید: «معادن قروه به دلیل تنوع رنگی و جنسی یکی از بهترین معادن سنگ در استان و سطح کشور را به خود اختصاص دادند که این مهم سبب شهرت جهانی این منطقه شده است.» رضا شمس با بیان اینکه ظرفیت اسمی سالانه معدن سنگ مرمر قروه ۹ هزار تن است، می‌افزاید: «ذخیره کنونی معدن سنگ مرمر شوراب قروه ۷۰ تا ۸۰ هزار تن است که برداشت و فرآوری و صادرات آن می‌تواند در اقتصاد منطقه تأثیر بسزایی بگذارد.»

گام جدید در زمینه ایجاد زنجیره فولاد

پس از معادن طلا و سنگ، این بار نوبت به پولاد رسید تا بار دیگر نام شهرستان قروه را بلندآوازه کند. این موضوع موجب شد تا روز پنج‌شنبه با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و تنی چند از مسئولان استان کردستان و شهرستان قروه کلنگ احداث کارخانه پولاد قروه در زمینی به مساحت ۲۸۰ هکتار در منطقه آونگان زده شود. به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان آب مصرفی برای پروژه زنجیره پولاد در کل استان ۸ میلیون مترمکعب است که برای تأمین این میزان آب یک قطره هم از آب‌های زیرزمینی برداشت نمی‌شود و آب مورد نیاز از سد‌های استان گرفته خواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار