کد خبر: 917844
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۲
پارلمان رژیم صهیونیستی اصلاحیه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن اختیار اعلام جنگ از نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم گرفته شد؛ اقدامی که پس از هشدار‌های نتانیاهو برای اقدام نظامی علیه نوار غزه انجام شد.
پارلمان رژیم صهیونیستی اصلاحیه قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن اختیار اعلام جنگ از نخست‌وزیر و وزیر جنگ این رژیم گرفته شد؛ اقدامی که پس از هشدار‌های نتانیاهو برای اقدام نظامی علیه نوار غزه انجام شد.
به گزارش «جوان»، با تشدید تنش‌ها بین جنبش مقاومت حماس و رژیم صهیونیستی در نوار غزه، نگرانی‌ها از بروز جنگ بین دو طرف بالا گرفته است و به همین منظور، پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) سه شنبه شب با تصویب متممی، تصمیم چند ماه پیش خود برای اعطای اختیار اعلام یکجانبه جنگ به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم را لغو کرد. به نوشته روزنامه «تایمز اسرائیل»، متمم لغو این قانون با ۷۷ رأی مثبت در برابر ۱۶ رأی منفی تصویب شد و از این پس تصمیم اعلام جنگ باید پس از رأی‌گیری در کابینه، اتخاذ شود. از جمله مهم‌ترین نگرانی‌های مطرح‌شده درباره قانونی که حالا لغو شده، این بود که در آن «شرایط اضطراری» تعریف نشده بود و نخست‌وزیر می‌توانست به بهانه بروز وضعیت اضطراری، کابینه رژیم صهیونیستی را از فرآیند تصمیم‌گیری درباره جنگ کنار بگذارد. کنست اردیبهشت ماه گذشته قانونی را تصویب کرد که این اختیار را به نخست‌وزیر این رژیم می‌داد که «در شرایط اضطراری» بدون دریافت تأیید از کابینه، علیه یک کشور اعلام جنگ کند. بر اساس آن قانون، نخست‌وزیر برای اعلام جنگ، تنها باید با وزیر جنگ رایزنی می‌کرد. این قانون همان زمان هم با مخالفت‌های زیادی مواجه شده بود. در هفته‌های اخیر با افزایش تنش در مرز غزه و همچنین جولان اشغالی، این مخالفت‌ها بیش از پیش افزایش یافت و حتی برخی از تندرو‌ترین نمایندگان پارلمان رژیم صهیونیستی هم از اینکه بنیامین نتانیاهو، این اختیار را دارد که به صورت یکجانبه اعلام جنگ کند، ابراز نگرانی کردند. پارلمان رژیم صهیونیستی در حالی اختیار اعلام جنگ را از نتانیاهو سلب کرده است که برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند رژیم صهیونیستی از طریق مصر به حماس پیغام داده است در صورتی که ارسال بادبادک‌های آتش‌زا از سمت غزه متوقف نشود، علیه این منطقه اقدام نظامی خواهد کرد.
بنیامین نتانیاهو، در هفته‌های اخیر بار‌ها به جنبش حماس هشدار داده است که تل‌آویو سطح حملات خود را علیه اقدامات حماس افزایش خواهد داد و اگر حماس امروز پیام صهیونیست‌ها را نفهمد، فردا خواهد فهمید. این تهدیدات از سوی نتانیاهو با واکنش گروه‌های فلسطینی و تداوم اعتراضات علیه اشغالگری رژیم صهیونیستی در نوار غزه در کرانه باختری روبه‌رو شده است. در هفته‌های اخیر حملات هوایی صهیونیست‌ها به مناطق مختلف غزه افزایش یافته است.
فلسطینی‌ها از زمان آغاز تجمعات هفتگی موسوم به «راهپیمایی‌های بازگشت» در نزدیکی حصار واسط میان غزه و اراضی اشغالی، دست به ابتکار تازه‌ای زده‌اند و با ارسال بادبادک‌های حامل مواد آتش‌زا، به حملات رژیم صهیونیستی که بیش از ۱۰۰فلسطینی را شهید کرده است، اعتراض می‌کنند. این روش هرچند ساده به نظر می‌رسد، اما خسارات گسترده‌ای به صهیونیست‌ها وارد کرده است. تل‌آویو تاکنون از مقابله با موج بادبادک‌های آتش‌زا ناتوان بوده است که این مسئله موجی از نگرانی را در بین صهیونیست‌ها به وجود آورده است. نتانیاهو در دوره نخست‌وزیری ۱۰ ساله خود سه جنگ علیه مرم غزه به راه انداخته است و نمایندگان پارلمان نگران هستند که جنگ جدیدی در غزه به راه بیفتد. باتوجه به افزایش توان موشکی گروه‌های مقاومت فلسطین در غزه و ناکارآمدی سامانه گنبد آهنین در رهگیری موشک‌های حماس، صهیونیست‌ها از وارد شدن به جنگ دیگر واهمه دارند. با توجه به حمایت‌های همه‌جانبه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا از رژیم صهیونیستی در مقابل فلسطینی‌ها، خطر بروز جنگ در سرزمین‌های اشغالی افزایش یافته است.

نتانیاهو خطر صهیونیسم‌سازی
همزمان با سلب اختیار اعلام جنگ از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نخست‌وزیر سابق این رژیم هم نتانیاهو را خطری برای پروژه صهیونیسم دانست و بر ضرورت ممانعت از اقدامات او تأکید کرد. به گزارش روزنامه یدیعوت آحارونوت، ایهود باراک روز چهار شنبه نسبت به آینده اسرائیل در سایه سیاست‌های بنیامین نتانیاهو و شرکای او در دولت دیدگاه منفی خود را ابراز داشت. باراک گفت: «سیاست‌های ائتلاف کنونی دولت به رهبری نتانیاهو موجب به وجود آمدن وضعیتی خواهد شد که در آن اسرائیل کاملاً از پروژه صهیونیسم دور می‌ماند». وی افزود: «گرایش به تشکیل کشور واحد منجر به تشکیل کشوری یهودی– مسیحی خواهد شد که در آن اکثریت مسلمانان هم زندگی می‌کنند و این موجب نابودی پایه و اساس نهاد‌های کشور دموکراتیک صهیونیستی خواهد شد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار