کد خبر: 917838
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۶
رئیس سازمان انرژی اتمی خبر داد
صالحی از تکمیل کارخانه تولید روتور جهت استفاده در سانتریفیوژ‌های پیشرفته برای رسیدن به ۱۹۰ هزارسو غنی‌سازی خبر داد.
رئیس سازمان انرژی اتمی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری صدا و سیما از تکمیل کارخانه تولید روتور برای استفاده در سانتریفیوژ‌های پیشرفته در چارچوب فرمان اخیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر آمادگی سریع برای رسیدن به ۱۹۰ هزار سو غنی‌سازی خبر داد.
صالحی با تبیین اقدامات این سازمان برای اجرای این فرمان مقام معظم رهبری گفت: ما این کارخانه را به جای اینکه در هفت، هشت سال آینده بسازیم در حین مذاکره ساختیم، اما راه‌اندازی نکردیم البته حضرت آقا، کاملاً آگاهی دارند و آن زمان اطلاعات لازم را به ایشان می‌دادیم و اکنون که دستور دادند این کارخانه کاملاً به راه افتاد. وی قدرت و ظرفیت غنی‌سازی با استفاده از سانتریفیوژ‌های‌ای آر ۶ را ۱۰ سو دانست و افزود: با توجه به توان تولید روزانه ۶۰ دستگاه از این نوع سانتریفیوژ، میزان ظرفیت غنی‌سازی آن روزانه ۶۰۰ سو، ماهانه ۱۸ هزار سو و در ۱۰ ماه، ۱۸۰ هزار سو یعنی تقریباً همان ۱۹۰ هزار سوی هدفگذاری شده است. صالحی گفت: این کارخانه پیشرفته در جای بسیار وسیع و پیشرفته ایجاد شده است، کارخانه‌ای که باید ۱۰ سال دیگر محقق می‌شد، اما با اقدامات شبانه‌روزی فرزندان عزیز، غیور و پرتلاش سازمان انرژی اتمی راه‌اندازی شده است. صالحی با انتقاد از نفی اقدامات و پیشرفت‌های هسته‌ای گفت: با وجود این اقدامات، برخی می‌پرسند این کار‌ها را که باید انجام می‌دادید چرا انجام ندادید؟ مظلومیت ما از همین است که نمی‌توانیم همه حرف‌ها را در هر زمانی بزنیم. وی گفت: البته ما ملزم هستیم که در چارچوب مقررات کار کنیم و من خود را ملزم می‌دانم. حضرت آقا فرمودند: جایی که تعهدی ایجاد می‌کنیم باید به آن وفادار باشیم مگر آنکه طرف مقابل بخواهد خلف وعده کند و زیر تعهدش بزند، اما ایشان فرمودند: تا زمانی که طرف مقابل به تعهدش پایبند است شما هم باشید. صالحی افزود: بر این اساس وظیفه می‌دانم که هیچ کاری که مخالف مقررات آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد انجام ندهیم و طبق تعهدات پادمانی، پروتکلی و برجام، هر کاری که می‌کنیم در چارچوب تعهداتی باشد که پذیرفته‌ایم و خارج از آن هیچ کاری انجام نمی‌دهم.
صالحی گفت: ما طبق تذکراتی که رهبر معظم انقلاب همواره می‌دادند، وقایع، بدعهدی‌ها و بدقولی آنان را پیش‌بینی می‌کردیم و برخی آماده‌سازی‌ها را زودتر از زمان خودش در دستور کار قرار دادیم که این مستلزم قدردانی از مجموعه همکارانم در سازمان انرژی اتمی است.
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به محتوای فرمان رهبر معظم انقلاب برای آماده سازی به منظور رسیدن به ۱۹۰ هزار سو غنی سازی اظهار داشت: حضرت آقا فرمودند: «مقدمات لازم را برای ۱۹۰ هزار سو در چارچوب برجام فراهم کنیم». این مقدمات لازم خیلی وسیع است و ابعاد مختلفی دارد. یعنی اگر بخواهید ۱۹۰ هزار سو ظرفیت غنی سازی داشته باشیم این غنی سازی فقط سانتریفیوژ نیست که بچرخد و غنی بکند، خیلی از ملزومات دیگر هست که باید فراهم شود. صالحی، تأمین برق را از این ملزومات دانست و افزود: به عنوان نمونه، برق مورد نیاز نباید در آنجا قطع شود، این نیاز مهمی است و ساده نیست. وقتی ما گفتیم که توانستیم برق لازم را در فاصله کوتاه یکی دو سال اخیر تأمین کنیم برخی با تمسخر گفتند برق، برق است، یک سایت تبدیل قدرت گذاشته‌اید که کار مهمی نیست، اما چرا هر کار که می‌کنیم به جای تشویق، تنبیه می‌کنند. وی تصریح کرد: برای این اقدامات، مقام معظم رهبری از قبل دستور‌های لازم را داده و از قبل فرموده بودند که همیشه برای روز مبادا آمادگی لازم را داشته باشید و مبادا به امریکا اعتماد کنید. این را بار‌ها در مصاحبه‌هایم گفته‌ام که معظم له همیشه این تذکر را داده و فرموده بودند که برای این منظور باید با هوشمندی به‌گونه‌ای عمل کنید که همواره آمادگی برگشت‌پذیری در مجموعه صنعت هسته‌ای وجود داشته باشد نه‌فقط رسیدن به ظرفیت قبل از برجام، که تحقق ظرفیت‌های بالاتر.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار