کد خبر: 917821
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
همدان پیشتاز در توسعه نیروگاه‌های خورشیدی
نیاز به انرژی الکتریکی در کشور همواره یکی از دغدغه‌های تأمین‌کننده انرژی برق در کشور بوده است. درحالی که استفاده از انرژی‌های فسیلی برای تهیه برق موجب آلودگی محیط‌زیست و از بین رفتن سرمایه‌های ملی می‌شود، بنابراین شرایط مناسب کشور از لحاظ پایداری نور خورشید در بیشتر مناطق و اوقات سال موجب شده است...
محمدرضا سوری

ساخت و بهره‌برداری از پیل‌های خورشیدی در بیشتر استان‌های کشور از جمله سمنان، اصفهان و خصوصاَ همدان به عنوان اولین دارنده نیروگاه خورشیدی کشور مورد توجه ویژه‌ای قرار گیرد. موضوعی که باعث شد استاندار همدان از ساخت نخستین نیروگاه خورشیدی کشور با توان ۷ مگاوات در این منطقه خبر دهد.

بهمن ماه سال ۷۵ بود که حاجی‌رضا تیموری، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان در مراسم افتتاح اولین نیروگاه خورسیدی از ساخت سه نیروگاه هفت مگاواتی در استان خبر داد. آن زمان اعلام شد از آنجا که نیاز به انرژی برق در این استان با روند افزایشی روبه‌رواست، لذا برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی‌های فسیلی نیاز است تا ساخت و اجرای نیروگاه‌های خورشیدی به طور جدی مورد توجه قرارگیرد.

به گفته کارشناسان، عدم استفاده از سوخت‌های فسیلی و جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست، تولید پراکنده و کاهش اتکا به شبکه سراسری و همچنین فرصت برای کسب و کار و ایجاد شغل‌های جدید از جمله دلایلی بود که ساخت و ایجاد این نیروگاه‌ها را لازم و حتمی می‌شمرد. این درحالی بود که تجدیدپذیری، فراوانی، پایداری، دوستدار محیط‌زیست، قابلیت دسترسی و کاهش هزینه‌های برق از مزایای استفاده از نیروگاه‌های خورشیدی بود که به شدت مورد توجه دست‌اندرکاران صنعت برق استان همدان قرار گرفت.

همدان صاحب اولین نیروگاه خورشیدی در کشور

توجه به تمامی مزایا و شرایط مناسب برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی از جمله دلایلی بود که مدیران استانی را برآن داشت تا کلنگ اولین نیروگاه خورشیدی کشور در ۱۶ بهمن سال ۷۵ بر زمین زده شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد و این استان صاحب اولین نیروگاه خورشیدی در ایران شود. سرانجام با تلاش مدیر ارشد استان و سرمایه‌گذار ایرانی با مشارکت سرمایه گذار خارجی، احداث سه نیروگاه هفت مگاواتی خورشیدی با تجهیزات مربوطه شرکت توزیع برق استان همدان قرارداد ساخت را با سانا منعقد کرد و قرار شد در مدت کمتر از شش ماه عملیات احداث نیروگاهی به اتمام برسد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان با تأیید این موضوع می‌گوید: «هر یک از نیروگاه‌های خورشیدی در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار و در مجموع با ۱۶ میلیون یورو سرمایه‌گذاری احداث شد و درکمتر از هشت ماه به بهره‌برداری رسید.» حاجی‌رضا تیموری با بیان اینکه احداث هر مگاوات نیروگاه خورشیدی حدود ۴۰۵ میلیارد تومان هزینه در بر دارد، می‌افزاید: «این در حالی بود که در زمان تحریم وارد کردن تجهیزات نیروگاهی مشکل بود و هر مگاوات حدود ۱۰ میلیارد تومان نیاز به سرمایه‌گذاری داشت.»

پس از احداث این نیروگاه‌ها و از آنجا که طبق قرارداد در زمان ساخت، شرکت سانا به عنوان یکی از سازندگان، خرید تضمینی ۲۰ ساله منعقد شده بود که طبق آن برق تولیدی به ازای هر کیلووات ساعت ۵۲۰ تومان خریداری شود، لذا این موفقیت سبب شد تا ساخت نیروگاه‌های بعدی نیز در دستور کار قرار گیرد. سرانجام این موفقیت موجب شد شرکت توزیع نیروی برق استان همدان قرارداد ساخت سه نیروگاه هفت مگاواتی دیگر را نیز با سانا منعقد کند که پس از آغاز عملیات اجرایی آن‌ها طبق پیش‌بینی‌ها قرار شد در هفته دولت در سال ۹۶ به بهره‌برداری برسند.

این موضوع درحالی بود که سرمایه‌گذار صددرصدی این پروژه‌ها که خارجی بود به سرعت پیگیر ساخت این نیروگاه‌ها شد و اقدامات اولیه برای خرید زمین و طرح اتصال به شبکه نیز آغاز شد و طبق برآورد‌های اولیه میزان سرمایه‌گذاری برای ساخت سه نیروگاه حدود ۲۷۰ میلیارد تومان تعیین شد. این درحالی بود که به گفته دست‌اندرکاران صنعت برق همدان، سرمایه‌گذار خارجی این پروژه‌ها با پیگیری مستمر خود در تلاش بودند تا کارخانه تولید پنل‌های خورشیدی نسل جدید با حدود ۴۵۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری ایجاد شود. به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان این کارخانه سالانه ظرفیت تولید پنل‌های خورشیدی برای ۲۵۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی را دارد و علاوه بر آن می‌تواند برای ۵۵۰ نفر نیز اشتغال ایجاد کند. 
 
ساخت نیروگاه خورشیدی با توان ۷ مگاوات

ازآنجا که همدان همواره در ساخت و ایجاد نیروگاه خورشیدی در ایران به جهت تأمین برق پیشقدم بوده و موفقیت‌های قابل توجهی را نیز دراین زمینه کسب کرده است، بنابراین، این مهم در کنار تجربه‌های موفقیت‌آمیز در این زمینه سبب شد تا این‌بار ساخت نیروگاه خورشیدی با توان ۷ مگاوات در دستور کار قرار گیرد. استاندار همدان با تأیید این موضوع می‌گوید: «ساخت نیروگاه خورشیدی با توان ۷ مگاوات برای نخستین بار در کشور ساخته می‌شود.» محمد ناصر نیکبخت با اشاره به اینکه این نخستین نیروگاه کشور با این توان است، می‌افزاید: «درحال حاضر ۶۰ مگاوات از این نیروگاه به بهره‌برداری رسیده است و مابقی آن ظرف چند ماه آینده تکمیل می‌شود و به بهره‌برداری می‌رسد.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار