کد خبر: 917748
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۷
جام‌جهانی‌2018 روسیه با قهرمانی فرانسوی‌ها به پایان رسید. رقابتی که طبق معمول، حاشیه‌های جالب و عجیب همراه خود داشت
جوان‌آنلاین: جام‌جهانی‌2018 روسیه با قهرمانی فرانسوی‌ها به پایان رسید. رقابتی که طبق معمول، حاشیه‌های جالب و عجیب همراه خود داشت. از ماجراهای ویژه برنامه تلویزیونی «2018» شبکه سوم سیما با ماجرای نیامدن «پویول» ، «قوتو خوردن روی آنتن» و «ماجرای ژیلا صدا کردن یکی از برندگان برنامه» و قضیه فیکس‌شدن عجیب مدافع جوان تیم ملی در ترکیب تیم گرفته تا سه‌شب به‌یادماندنی شادی ایرانیان پس از نتایج قابل قبول تیم ملی در جام‌جهانی. شاید اما خاص‌ترین حاشیه‌ها، واکنش‌های عجیب و غریب نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی بود. آقای «علی مطهری» را شاید بتوان پرحاشیه‌ترین چهره داخلی در جام‌جهانی دانست. این گزارش به مرور اظهارات عجیب و جالب او و البته واکنش به این اظهارات می‌پردازد.

اعتراض به بی‌عدالتی در فوتبال نخستین واکنش عجیب مطهری به جام‌جهانی بود. نایب‌رییس مجلس که برخلاف بسیاری از همتایان خود، اتفاقاً عکس با شورت ورزشی را هم در کارنامه فعالیت‌های خود دارد، در آغاز جام‌جهانی در اظهاراتی جالب در صفحه اینستاگرامش نوشت: «‌در میان تیم‌های شرکت‌کننده در جام‌جهانی فوتبال، تیم‌هایی را می‌بینیم که از بازیکنانی با ملیت دیگر استفاده می‌کنند به این بهانه که تابعیت آن کشور را دارند. این قضیه رقابت بین ملت‌ها را مخدوش و ناعادلانه کرده است. مثلاً تیم فرانسه که در آن تعداد قابل توجهی از ملیت‌های آفریقایی در آن حضور دارند در واقع 
تیم ملی فرانسه نیست بلکه تیم فرانسه و مستعمرات آفریقایی سابق اوست. این مطلب را با شدت کمتری می‌توان درباره تیم‌های آلمان و بلژیک نیز صادق دانست. این‌که چند غول آفریقایی را در داخل تیم ملی خود قرار می‌دهند نشانه ضعف فوتبال آن کشور است. ضمناً این مطلب نشان می‌دهد که اگر کشورهای آفریقایی امکانات کشورهای اروپایی را داشتند قطعاً قهرمان جام‌جهانی می‌شدند. فیفا باید این نقص و بی‌عدالتی را برطرف کند به‌طوری‌که تیم ملی هر کشوری فقط از همان ملیت تشکیل شده باشد و حتی شامل بازیکنان دو رگه نیز نباشد. تیم‌هایی مثل تیم برزیل و آرژانتین واقعاً تیم ملی هستند. متاسفانه تیم ملی برزیل در اثر اشتباهات فردی یکی از بازیکنانش در‌حالی‌که استحقاق برد را داشت به تیم چندملیتی بلژیک باخت و طرفداران فراوان خود در سراسر جهان را غمگین و جام‌جهانی را از بازی زیبا محروم کرد.‌»
این پست اینستاگرامی مطهری، با واکنش گسترده کاربران شبکه‌های اجتماعی همراه بود. برخی کاربران، او را بی‌اطلاع از قوانین مهاجرت خواندن. عده‌ای دیگر نوشتند این بازیکنان سیاهپوست و با ملیت‌های متفاوت، خودشان را متعلق به تیم ملی کشورشان می‌دانند و با پیراهن تیم ملی همان کشور سرود ملی آن کشور را می‌خوانند. بعضی دیگر هم برای مطهری نوشتند: اگر به‌جای توجه به رنگ و نژاد بازیکنان حاضر در جام‌جهانی، به وظیفه اصلی خود در نمایندگی مردم می‌رسیدید، مشکلات قطع برق و بحران آب در کشور دیگر وجود نداشت.

 تکرار ادعاهای عجیب‌؛ این‌بار پس از فینال
اما قهرمانی فرانسه در جام‌جهانی، بهانه‌ای شد تا مطهری دوباره نظر عجیبش درباره بازیکنان مهاجر این تیم را تکرار کند. او در واکنش به قهرمانی فرانسه در جام‌جهانی ۲۰۱۸ در صفحه توییتر شخصی خود نوشت: «با توجه به آفریقایی‌الاصل بودن دو سوم بازیکنان تیم ملی فوتبال فرانسه باید گفت: تیم قاره آفریقا با چند بازیکن فرانسوی قهرمان جهان شد.»
مطهری، یک روز پس از بازی فینال یعنی صبح دوشنبه این هفته نیز در برنامه رادیویی «پارک شهر» که از شبکه رادیویی تهران به‌روی آنتن رفت، درباره اظهار نظر اخیرش پیرامون بازیکنان سیاه‌پوست تیم ملی فرانسه که برای این کشور نیستند، صحبت‌های جالبی کرد. 
خبرگزاری «تسنیم» در این‌باره از قول او نوشت: «‌تیم ملی فرانسه، برای فرانسه نیست، معتقدم این مشکل باید حل شود که افرادی از ملیت‌های دیگر در تیم ملی یک کشور شرکت می‌کنند، این کار عدالت را بر هم می‌زند. وی افزود: در تیم ملی قطر افرادی را از برزیل و آرژانتین آوردند تا در تیم ملی این کشور بازی کنند، خب، این کار عدالتی را به‌همراه ندارد.»
نایب‌رییس مجلس با اشاره به اینکه فرانسه یک کشور پُرمهاجر است، گفت: «درست است که ‌هر کشوری مهاجر زیاد دارد، اما باید برای حضور بازیکنانش در تیم ملی خود یک قاعده و قانونی را وضع کند، به‌طور مثال بگوید تا نسل قبل او در فرانسه زندگی کرده باشند، نه اینکه به‌ صرف تابعیت گرفتن از یک کشور در تیم ملی آن کشور بازی کنند، متولد شدن در یک کشوری هم نمی‌تواند باعث شود ‌یک بازیکن برای آن کشور بازی کند.»
مطهری دوباره پیشنهاد جالبی هم به فیفا داد ادامه داد: «فیفا باید قانون سفت و سختی ایجاد کند تا یک تیم نتواند چندملیتی باشد، رقابت بین ملت‌هاست، نه یک ملت با یک تیم چندملیتی. فیفا باید قوانین و ضوابط  محکمی بچیند تا بازی‌های جهانی عادلانه و درست برگزار شود.»
نایب‌رییس مجلس که طرفدار تیم ملی برزیل است در انتهای اظهاراتش اضافه کرد: «برزیل تیم محبوب من است، این تیم، بزرگان زیادی را به خود دیده و بازی‌های خوب و زیبایی را به‌نمایش ‌‌گذاشته است، آخرین بازی او در جام‌جهانی نیز بسیار زیبا بود
و حیف شد که حذف شد.»

تفسیر متفاوت از رفتار خانم رییس‌جمهوری
اما اوج اظهارات جالب و عجیب نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی، واکنش او به پخش تصاویر در آغوش گرفتن بازیکنان و مربیان دو تیم توسط رییس‌جمهوری کرواسی بود.
مطهری در توضیح حرف‌هایش نوشته است: «‌در برنامه پارک شهر رادیو تهران، ساعت حدود 7:30 دوشنبه ۲۵ خرداد، مصاحبه‌ای با اینجانب شد درباره قهرمانی فرانسه در جام‌جهانی فوتبال و حضور بازیکنان آفریقایی در تیم فرانسه، ضمناً درباره پخش تلویزیونی رفتار رییس‌جمهوری بانوی کرواسی با بازیکنان در مراسم پایانی جام که آن‌ها را در آغوش می‌گرفت از اینجانب سؤال شد، من مطلبی به این مضمون گفتم: با توجه به این‌که آن در آغوش‌‌گرفتن‌ها حالت مادرانه داشت نه جنبه جنسی و حذف آن نیز ممکن نبود، می‌توان پخش آن را پذیرفت. اما در خبرها عنوان «انتقاد علی مطهری از پخش رفتار رییس‌جمهوری کرواسی» آمده بود که از صحبت من چنین مطلبی بر نمی‌آمد.»
مطهری که مواضع فرهنگی تند و تیزش، سال‌هاست در محافل مختلف شهره است، این‌بار با تفسیر شگفت‌انگیز در آغوش‌کشیدن مردان توسط رییس‌جمهوری کرواسی، موجی از واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی را علیه خود به راه انداخت. تفسیر او از این رفتار خانم رییس‌جمهوری با هشتگ‌هایی همچون #حس_مادرانه و #آغوش_مادرانه همراه شد و کاربران شبکه‌های اجتماعی به شوخی با مواضع مطهری و به کار بردن این تعبیر از جانب او پرداختند.
به‌هرحال، جام‌جهانی با حاشیه‌هایش بالاخره تمام شد. اما چهره بی‌بدیل و حاشیه‌ای این جام را باید نایب‌رییس مجلس دانست که با اظهارات قابل توجه و ادعاهای جالب درباره حواشی این جام، طی این یک ماه بیشتر از دوران حضورش به‌عنوان نایب‌رییس مجلس شورای اسلامی مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت و واژه‌های جدیدی را به ادبیات سیاسی و ورزشی کشورمان اضافه کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار