کد خبر: 917747
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
در حال حاضر مصرف آب مورد نیاز هر فرد در طول شبانه‌روز 100 الی 150 لیتر است که مشترکان دو برابر این میزان را مصرف می‌کنند و موجب هدررفت آب می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری جوان از سنندج، محدود بودن منابع آبی و هدر رفتن این سرمایه ملی باتوجه به وقوع خشکسالی‌ در بسیاری از شهرهای کشور تهدیدی جدی برای کشور به شمار می‌رود و نیاز است مسوولان و متولیان امر در کنار مردم راهکارهایی برای جلوگیری از هدررفت آب ارائه و مردم را به مصرف درست تشویق و ترغیب کنند.

در استان کردستان گرچه وضعیت بارندگی در سال‌جاری مطلوب بود اما استفاده درست از آب نیازمند عزم جدی است تا آیندگان بدون مشکل بتوانند از این سرمایه بهره ببرند.

متولیان شرکت آب استان کردستان مصارف مشترکان پرمصرف را با دقت رصد می‌کنند و اگر از حد متعارف بیشتر شود اقداماتی را انجام می‌دهند که ممکن است برخی از این مشترکان پرمصرف مشمول قطع انشعاب و یا جرائم دیگری شوند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان کردستان در خصوص عُرف مصرف آب در جامعه می‌گوید: عرف مصرف آب در جامعه تا ۲۵ مترمکعب در ماه به ازای هر مشترک است و تنها حدود ۲۵ درصد مشترکان این میزان را رعایت می‌کنند، اما مابقی مازاد بر این مصرف دارند که این تضییع حق دیگران است.

محمدحسین محمدی در خصوص تعرفه‌های قبوض آب بهاء یادآور شد: این تعرفه‌ها در هر دو بخش آب و فاضلاب مشخص است، میانگین قبوض پرداختی مشترکان در شهر سنندج کمتر از ۱۲ هزار تومان است که اگر مسئله مصرف مدیریت شود، هزینه‌های مشترکان هم کاهش می‌یابد.

وی در خصوص مالیات بر ارزش افزوده مندرج در قبوض نیر تصریح کرد: آبفا در این ارتباط تابع قانون مالیات بر ارزش افزوده است که مصرف کننده نهایی باید در این راستا ۹ درصد مالیات پرداخت کند و ما هم ۹ درصد مبالغ قبوض را به عنوان مالیات به حساب خزانه دولت واریز می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس دستورالعملی که امسال ابلاغ شده است و به دلیل جلوگیری از تعداد موارد مندرج در قبوض، همه تکالیف قانونی مانند (ارزش افزوده، توسعه آب روستایی) در آیتم (تبصره‌های قانونی) تجمیع می‌شود و از این به بعد در قبوض صادره از سوی شرکت آبفا کردستان نیز این موارد اعمال خواهد شد.

گرچه شهرستان سنندج دارای کاریزها و قنات‌های متعددی است و می‌تواند به نوعی منبع تامین آب مردم این شهر باشد، اما مدیرعامل آبفا کردستان بیان کرده است: برنامه تأمین آب سنندج از ۴ دهه قبل به این سو به شکلی بوده که از محل سد قشلاق آب شهر تأمین شده است، به گونه‌ای که آبفا هم‌اکنون در سنندج روزانه ۲ مترمکعب در ثانیه(۲ هزار لیتر) آب با کیفیت مناسب تولید می‌کند.

محمدی افزود: ظرفیت قنات‌ها حتی در ۴ دهه قبل نیز به آن اندازه نبوده که برای تأمین آب شرب شهر سنندج روی آن برنامه‌ریزی شود، اما می‌توان از این پتانسیل برای مصارف صنعتی و فضای سبز و کارواش‌ها و غیره استفاده کرد و شهرداری نیز برنامه‌ها و مطالعاتی در این زمینه دارد.

وی اضافه کرد: در مدیریت مصرف آب به عنوان عامل حیات کره زمین نیازمند توجه مردم به تأسیسات داخلی ساختمان‌ها، احیای سنت‌های دینی در این زمینه، فرهنگ‌سازی توسط رسانه و انجمن‌های مردم نهاد هستیم. 

 گرچه بیش از 90 درصد آب  در بخش کشاورزی و کمتر از 10 درصد پتانسیل آبی کردستان در بخش خانگی مصرف می‌شود، اما کارشناسان امر معتقدند آب شرب سالم و بهداشتی با هزینه‌ای بالا تولید و در اختیار مشترکان قرار می‌گیرد و لذا باید در مصرف مدیریت شود تا هزینه زیادی به مصرف‌کنندگان تحمیل نشود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر