کد خبر: 917728
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۴۱
به‌رغم حجم وسیع خبرسازی برخی رسانه‌ها درباره محدود‌کردن کنسرت‌ها انجام گرفت
در سال‌های اخیر طیف خاصی از جریان رسانه‌ای همگرا با گروه‌های سیاسی غوغاسالار سعی دارند عدم‌برگزاری چند کنسرت را که غالباً از سوی برگزارکننده یا اسپانسر لغو می‌شوند به مخالفان سیاسی خود سنجاق کنند، این در حالی است که طبق آمار دفتر موسیقی وزارت ارشاد طی سه ماهه نخست امسال بیش از ۲ هزار برنامه موسیقایی در سطح کشور اجرا شده است.
مصطفی شاه‌کرمی
در سال‌های اخیر طیف خاصی از جریان رسانه‌ای همگرا با گروه‌های سیاسی غوغاسالار سعی دارند عدم‌برگزاری چند کنسرت را که غالباً از سوی برگزارکننده یا اسپانسر لغو می‌شوند به مخالفان سیاسی خود سنجاق کنند، این در حالی است که طبق آمار دفتر موسیقی وزارت ارشاد طی سه ماهه نخست امسال بیش از ۲ هزار برنامه موسیقایی در سطح کشور اجرا شده است.
عدم‌برگزاری تعداد انگشت‌شماری از «کنسرت»‌ها به دلایل مختلف، یکی از پر سروصدا‌ترین موضوعات فرهنگی طی چند سال اخیر بوده است. نگاهی به آمار برگزاری کنسرت‌ها در کشور که توسط دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه شده، نشان‌دهنده برگزاری چندین هزار نوبت اجرای صحنه‌ای کنسرت و جریان مالی عظیم این حوزه است. از همین رو پیش از هر گونه جهت‌گیری و قضاوت نگاهی به آمار دستگاه متولی و مسئول موسیقی کشورمان بیندازیم تا زمینه طرح سؤالات و انتقادات منطقی و عقلی بعدی هموار گردد.
هر سال و در روز‌های پایانی اسفند ماه آمار برگزاری کنسرت و تولیدات مرتبط با موسیقی مانند نماهنگ، تک‌آهنگ و... منتشر می‌شود. در همین رابطه دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آمار تمامی فعالیت‌های صورت‌گرفته در سال ۹۶ را که حاوی اعداد و ارقام عجیب و قابل تأملی در مورد تعداد اجرا‌های صحنه‌ای کنسرت‌ها و... است چنین اعلام می‌کند: بر اساس جدول آماری دفتر موسیقی در سال ۹۶ تعداد ۲ هزارو ۴۹۹ کنسرت موسیقی، شامل ۵ هزارو ۴۴۴ نوبت اجرای صحنه‌ای در کشور داشته‌ایم. همچنین بر اساس همین آمار در سال ۹۵ شاهد برگزاری ۲ هزارو ۳۲۱ کنسرت موسیقی که شامل ۵ هزارو ۲۷۶ نوبت اجرای صحنه‌ای می‌شود، بوده‌ایم، البته نکته قابل تأمل در این آمار رشد قابل توجه برگزاری کنسرت‌ها در مقایسه با سال ۹۴ است که تعداد هزارو ۸۷۸ کنسرت با تعداد دفعات اجرا ۳ هزارو ۸۷۷ به روی استیج رفته است. بر اساس همین گزارش در سال ۹۶ تعداد ۴۹۵ آلبوم موسیقی در کشور تولید و عرضه شد که این رقم در سال ۹۵ تعداد ۴۸۵ آلبوم موسیقی بوده است. همانطور که می‌بینید آلبوم‌های منتشره در سال ۹۶ نسبت به بازه زمانی پیش از خود روند رو به افزایش را حفظ کرده است.
در بخش دیگر فعالیت‌های موسیقایی کشور تعداد آلبوم‌های موسیقی تصویری در سال ۹۶ تعداد ۲۶ آلبوم بوده که آمار دفتر موسیقی مؤید این نکته است که در سال ۹۵ نیز همین تعداد آلبوم منتشر شده است. در زمینه تولید تک‌آهنگ موسیقی آمار به گونه‌ای دیگر است. تولید تک‌آهنگ‌ها در سال ۹۴ تعداد ۹۹ آهنگ، در سال ۹۵ تعداد ۳۷۱ آهنگ و در سال ۹۶ تعداد هزارو ۱۵۰ آهنگ بوده که رشد بیش از سه برابری را نسبت به سال قبل و رشد ۱۱ برابری را نسبت به سال ۹۴ نشان می‌دهد. با توجه به این موضوع که فروش و پخش تک‌آهنگ‌ها بیشتر از طریق اینترنت انجام می‌شود، این آمار حاکی از اقبال صاحبان آثار موسیقایی به فضای مجازی و پخش از طریق فضای مجازی است. در زمینه تولید نماهنگ یا همان کلیپ تصویری نیز شاهد رشد دوبرابری نسبت به سال ۹۵ هستیم. طبق آمار دفتر موسیقی وزارت ارشاد در سال ۹۶ تعداد ۲۶۵ نماهنگ، در سال ۹۵ تعداد ۱۳۳ نماهنگ و در سال ۹۴ تعداد ۱۱۱ نماهنگ در کشور تولید شده است.
حوزه موسیقی در سال ۹۶ نسبت به سال‌های پیش، دوران پررونق و سرشاری را به لحاظ درآمدزایی برای خوانندگان و فعالان این حوزه تجربه کرده است. طبق آنچه دفتر موسیقی وزارت ارشاد اعلام کرده صرفاً در سه ماهه نخست سال جاری بیش از ۲ هزار برنامه موسیقایی اعم از کلیپ، کنسرت، تک‌آهنگ و... منتشر شده یا اجرا داشته‌اند. بنابراین غوغاسالاری و مظلوم‌نمایی در حوزه موسیقی از سوی برخی جریانات سیاسی و رسانه‌ای داخلی که عموماً با همسرایی رسانه‌های معاند خارج از کشور همراه می‌شود، سعی دارند لغو یا برگزاری چند برنامه در طول یک سال که به زحمت ممکن است به شمار انگشتان یک دست برسد را امری سیاسی، ضدحقوق شهروندی و... از سوی جبهه رقبای سیاسی خود معرفی نمایند. نکته قابل اعتنا اینکه از بین همین تعداد انگشت‌شمار برنامه موسیقایی برگزار نشده، تقریباً اکثر قریب به اتفاق‌شان از جانب تهیه‌کننده، اسپانسر یا خود خواننده لغو می‌شوند. از همین رو ارتباط جریانات سیاسی رقیب با این اتفاقات تنها زاییده توهمات و تخیلات جریان غرب‌گرای داخلی و نیز جهت مصادره به مطلوب کردن هنرمندان صورت می‌گیرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار