کد خبر: 917725
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۹
سعید احمدیان
این روز‌ها گویا کاپیتولاسیون دیگری در ورزش ایران در جریان است. اگر سال ۴۳ حکومت پهلوی نگاه چپ به امریکایی‌ها را ممنوع کرد تا آن‌ها هر کاری دلشان خواست در کشورمان انجام دهند و نگران مجازات نباشند، امروز انگار در برخی نهاد‌های ورزش کشورمان قانون کاپیتولاسیون به شکل دیگری در حال اجراست و سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال سال ۹۷ گویا جای امریکایی‌ها را در سال ۴۳ گرفته و از مسعود سلطانی‌فر تا مهدی تاج طوری مقابل زیاده‌خواهی‌های سرمربی خارجی فوتبال راه اطاعت را در پیش گرفته‌اند که می‌شود گفت: این روز‌ها «امر، امر کرش است!»
این اطاعت‌های چشم و گوش بسته کار را به جایی رسانده که هم وزیر و هم رئیس پا روی قانون نیز می‌گذارند و ابایی از بی‌قانونی و مطالبه درخواست‌های غیرقانونی و رد کردن خط قرمز‌های امنیت ایران اسلامی ندارند تا نکند سرمربی پرتغالی رنجیده‌خاطر شود.
نمونه آن، تلاش‌های این روز‌های وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال برای معافیت هفت ملی‌پوش فوتبال است، تلاش‌هایی که به‌رغم مخالفت صریح ستاد کل نیرو‌های مسلح و مردم، همچنان بر اجرای آن اصرار دارند، به طوری که هم تاج و هم سلطانی‌فر پا را فراتر از اختیاراتشان گذاشته‌اند و از جمله «باید» این مشکل حل شود، خطاب به مسئولان ستاد کل نیرو‌های مسلح استفاده می‌کنند تا برای آن‌ها تعیین تکلیف نیز کرده باشند.
نکته تأسف‌انگیز هم همراهی برخی نمایندگان مجلس برای معافیت غیرقانونی هفت ملی‌پوش فوتبال و صاف کردن جاده اجرای قانون کاپیتولاسیون این‌بار با نقاب ورزشی در کشورمان است، مانند نماینده مردم رشت که دو روز پیش در اظهاراتی عجیب و با وارونه کردن واقعیت «نه» قاطع ستاد کل نیرو‌های مسلح را مقابل خواسته مردم دانست، آن هم به این دلیل که نام سعید عزت‌اللهی بازیکن گیلانی در این لیست دیده می‌شد!
آقای جعفرزاده ایمن‌آبادی در حالی این موضوع را مطرح کرده که هنوز ماجرای جشن تولد لاکچریشان در روز‌های سخت اقتصادی مردم از یاد‌ها نرفته است. تنها کافی است او پایش را از مجلس بیرون بگذارد و ببیند که اکثریت مردم با این تبعیض و درخواست غیرقانونی مخالف هستند.
نکته قابل تأمل دیگر، تهدید این نماینده مجلس به استفاده از حکم حکومتی برای گرفتن معافیت فوتبالی‌هاست. تلاش‌های نماینده رشت در حالی است که این روز‌ها مردم در حال تحمل شدیدترین مشکلات اقتصادی هستند و پیشنهاد می‌شود اگر او درد مردم را دارد، برای حل این مشکلات به آب و آتش بزند و با توجه به ناتوانی دولت برای رفع گرانی و بیکاری از مقام معظم رهبری تقاضای حکم حکومتی کند، نه برای معافیت غیرقانونی فوتبالیست‌های میلیاردری که امروز سر سوزنی درد مردم یا آن هواداری را که در سرما و گرما و قرض گرفتن از این و آن برای تشویق‌شان به ورزشگاه می‌آید، درک نمی‌کنند. این در شرایطی است که وزیر، رئیس و نماینده که برای به سرانجام رساندن یک درخواست غیرقانونی این در و آن در می‌زنند، اگر این انرژی را صرف حل مشکلات ورزش و مملکت می‌کردند شاید خیلی از سنگ‌ها از جلوی پای ورزشکاران و مردم برداشته می‌شد!
البته بدیهی، واضح و روشن است که با توجه به «نه» محکم ستاد کل نیرو‌های مسلح، باید پرونده معافیت غیرقانونی فوتبالیست‌ها را مختومه دانست، اما به نظر می‌رسد این روز‌ها تلاش‌های زیادی در وزارت ورزش و فدراسیون فوتبال و موافقان درخواست غیرقانونی معافیت هفت ملی‌پوش فوتبال برای مایه گذاشتن از بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری برای به کرسی نشاندن این خواسته تبعیض‌آمیز در جریان است. اشاره چندباره وزیر ورزش و رئیس فدراسیون فوتبال و البته نماینده مردم رشت به پیام‌های مقام معظم رهبری در حالی است که ایشان همواره تلاش ورزشکاران در هر رشته‌ای در میادین جهانی و المپیک را ستوده‌اند و از آن‌ها قدردانی کرده‌اند.
درحالی وزیر ورزش سعی دارد مثال زدن تیم ملی فوتبال توسط رهبر انقلاب برای هیئت دولت را ضمیمه درخواست غیرقانونی‌اش کند که ایشان دولت را در وضعیت سخت اقتصادی امروز به تلاشی شبیه ملی‌پوشان فوتبال در جام جهانی رهنمود کرده‌اند، نه اینکه به خاطر این تلاش پا روی قانون گذاشته شود و نامه‌هایی با مضمون تبعیض‌آمیز به این سمت و آن سمت فرستاده شود. اگر متولیان ورزش مدعی ولایتمداری هستند، بهتر است تلاش‌شان را در جهت رفع تبعیض و به دست آوردن دل قهرمانان مدال‌آور به کار گیرند، نه اینکه اصرارشان برای خواسته‌ای غیرقانونی گوش فلک را کر کند، مانند امروز که با چشم و زبان چرخاندن یک سرمربی خارجی، مجری قانون کاپیتولاسیون این‌بار در ورزش شده‌اند!
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار