کد خبر: 917709
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۷
کنکور حذف که نشد هیچ، در سال ۹۸ دو کنکور برگزار می‌شود! یکی برای متقاضیان نظام جدید و یکی برای متقاضیان نظام قدیم.
اما تمامی داوطلبان در یک آزمون همزمان شرکت می‌کنند با این تفاوت که سؤالات مطرح شده از بخش‌های مشابه در دو نظام آموزشی یکسان بوده و فارغ‌التحصیلان نظام آموزشی جدید در قسمت‌های غیرمشابه سؤالات مجزایی خواهند داشت. اتفاقی که برخی می‌گویند تا چند سال تداوم دارد و برخی دیگر معتقدند، تنها برای یکسال رخ خواهد داد و در سال ۹۹ به روال سابق برمی گردد.
کوچک‌ترین تغییرات در این آزمون مهم، پرسش‌های زیادی را برای شرکت‌کنندگان به وجود می‌آورد. کنکور ۹۸ دقیقاً همان نقطه عطفی است که با اعمال تغییراتی در نظام آموزشی و کتاب‌های درسی و در نتیجه در منابع کنکور ایجاد شده است، برگزار خواهد شد و این تغییرات خصوصاً برای آن دسته از داوطلبانی که پشت کنکور مانده‌اند، ابهاماتی را ایجاد کرده است.
این مسئله برای متقاضیانی که با کتاب‌های نظام قبلی فارغ‌التحصیل شده‌اند و حال داوطلب شرکت در کنکور ۹۸ هستند، این سردرگمی را به وجود می‌آورد که آیا سؤالات کنکور ۹۸ بر مبنای کتاب‌های نظام جدید بوده و باید مجدداً کتاب‌های نظام جدید را تهیه و مطالعه کنند یا می‌توانند با مطالعه کتاب‌های قبلی در کنکور سراسری ۹۸ شرکت کنند؟! مکانیسم طرح سؤالات چگونه است؟! در نهایت اینکه ملاک ارزیابی چگونه خواهد بود؟!
همچنین فرض را بر این قرار دهیم، داوطلبی نظام قدیم باشد آیا این افراد امکان شرکت در کنکور نظام جدید را دارند یا خیر؟ یعنی آیا داوطلبان می‌توانند، به اختیار خود در کنکور نظام جدید شرکت کنند؟!
یکی دیگر از نگرانی‌های رایج داوطلبان، تغییرات کتب درسی است که ترس زیادی را برای آن‌ها ایجاد کرده که اصل این تغییرات اساساً در چه حدی است؟! همچنین برگزاری دو کنکور این امکان را به داوطلبان نظام قدیم می‌دهد تا از مزیت‌های بانک تست و نمونه سؤالات مشابه سال‌های قبل استفاده کنند. امکانی که برای نظام جدیدی‌ها وجود نخواهد داشت.
گذشته از همه اینها، طرح دو نوع سؤال نظام قدیم و نظام جدید در کنکور ۹۸، مافیای مؤسسات کنکورچی را بیش از پیش فربه خواهد کرد. حالا آن‌ها می‌توانند رسماً آمار انتشار و فروش کتب کنکوری خود را دو برابر کنند؛ یک چاپ برای نظام قدیم، یک چاپ برای نظام جدید.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار