کد خبر: 917589
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵
جعفر قنادباشی:
دیدار مهم رهبر انقلاب با دست‌اندرکاران حج در آستانه آغاز ایام حج تمتع باز هم محوریت مساله اصلی دنیای اسلام یعنی فلسطین را به خود گرفت

جوان آنلاین: دیدار مهم رهبر انقلاب با دست‌اندرکاران حج در آستانه آغاز ایام حج تمتع باز هم محوریت مساله اصلی دنیای اسلام یعنی فلسطین را به خود گرفت، با این تفاوت که این‌بار رهبر معظم انقلاب از توطئه مهم رژیم صهیونیستی با همراهی و همدستی آمریکا و عربستان سعودی سخن گفتند و تاکید کردند که پروژه موسوم به «معامله قرن» هرگز محقق نخواهد شد. این اشاره رهبر انقلاب معطوف به مجموعه اقداماتی است که در چند ماه گذشته در سرزمین‌های اشغالی در جریان بوده و تلاش می‌شود با این اقدامات مسیر صلح تحمیلی به فلسطینی‌ها و خروج آنها از مناطق مهمی چون نواز غزه و کرانه باختری فراهم شود. این پروژه که به نوعی به یک تله برای فریب دادن فلسطینیان شبیه شده است، تلاش می‌کند با وعده‌های مختلف فلسطینی‌ها از جمله حماس را از ادامه مبارزه مسلحانه منصرف کند. از مهم‌ترین بخش‌های این مجموعه اقدام هم انتقال سفارت آمریکا به بیت‌المقدس است که چندی پیش عملیاتی شد و البته اعتراضات زیادی را هم به دنبال داشت.

در همین راستا سراغ جعفرقنادباشی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل غرب و جنوب غرب آسیا رفته‌ایم و ابعاد مختلف ماجرای «معامله قرن» را بررسی کرده‌ایم که مشروح آن در ادامه از نظر می‌گذرد.

روز گذشته مقام معظم رهبری در دیدار با مسئولان برگزاری حج، به پروژه شیطانی آمریکا و رژیم صهیونیستی با عنوان «معامله قرن» اشاره داشتند و تاکید کردند که این معامله محقق نخواهد شد. ابعاد مختلف این پروژه چیست؟

ترامپ بیش از هر رئیس‌جمهور دیگری در تاریخ آمریکا وابسته و تحت تاثیر صهیونیست‌ها است. کمااینکه همان‌طور که واضح است، اطرافیان و حلقه اصلی مشورتی او هم نزدیک‌ترین افراد به رژیم صهیونیستی هستند و همواره به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تامین منافع صهیونیست‌ها را دنبال می‌کنند، لذا نگاه رژیم صهیونیستی به دولت فعلی آمریکا همچون فرصتی ارزشمند است که با استفاده از نفوذ آنها رسمیت خود را در سطح بین‌المللی افزایش داده و رفته‌رفته به‌عنوان یک کشور قانونی در فضای بین‌الملل مطرح شوند. معامله بزرگ قرن هم کلیدواژه پروژه‌ای است که آمریکا و اسرائیل می‌خواهند با اجرای آن، برای همیشه پرونده آرمان فلسطین را پایان‌یافته اعلام کرده و از این طریق بتوانند فلسطین را به‌طور کامل غصب و تمامیت ارضی‌شان را تثبیت کنند، کمااینکه پیش از این با انتقال سفارت آمریکا به قدس، مقدمات این پروژه را فراهم کرده بودند. یکی از برنامه‌هایی هم که به‌جد به دنبال عملی کردن آن هستند این است که امضای تمامی کشور‌های عربی را پای این معامله قرن‌شان داشته باشند تا در آینده هم هیچ کدام از کشور‌های اسلامی نتوانند ادعای غصبی بودن کشورشان را مطرح کنند!

مختصات این طرح آمریکا چگونه است و چه اقداماتی در راستای این طرح در دست آنهاست؟

آنها درصدد هستند در این راستا یکسری تسهیلات جزئی اقتصادی در اختیار فلسطینی‌ها قرار دهند تا اینها بتوانند با بازار‌های جهانی وارد یکسری معاملات محدود شوند. همچنین برخی محاصره‌هایی را که وجود دارد رفع کنند تا شرایط اقتصادی مردم فلسطین از این وضعیت فاجعه‌باری که در حال حاضر وجود دارد، کمی خارج شود. البته تاکنون هیچ اقدامی در این مورد صورت نگرفته و صرفا در محافل محدودی مطرح شده است. کشور‌های عربی هم به دلیل ترس از واکنش‌هایی که طرح کردن این ایده می‌تواند در پی داشته باشد، از مطرح کردن آن در مجامع رسمی خودداری کرده‌اند.

بحث جابه‌جایی فلسطینیان از غزه به نقاط دیگر نیز در همین راستا تعریف می‌شود؟ چه مکان‌هایی محتمل است؟

بله. فرضیات مختلفی در این مورد مطرح می‌شود که از جمله آنها می‌توان به جزایر تیران و صنافیر در صحرای سینا اشاره کرد. علاوه‌بر آن برخی معتقدند جزایر دریای سرخ که توسط مصر به عربستان اهدا شد نیز جزء این مناطق احتمالی مطرح می‌شود تا با انتقال مردم غزه به این مناطق سرزمین فلسطین به‌طور کامل به مالکیت اسرائیل دربیاید. البته به دلایلی این فرضیات قابل‌تحقق نیستند. فرضیه محتمل‌تر و منطقی‌تر اما این است که محاصره‌های اقتصادی فلسطین رفع می‌شود و یکسری امکانات رفاهی و اقتصادی از جمله وام و... در اختیار فلسطینان قرار می‌گیرد، به شرطی که فلسطینی‌ها هم با صهیونیست‌ها همکاری کنند و در راستای اهداف آمریکایی‌ها مشکلی به وجود نیاورند. البته اعتراضات فلسطینی‌ها و خروش آنها هم در این روزها به دلیل این راهپیمایی‌های هفتگی غزه در اوج خود قرار دارد.

منظورتان این است که در این پروژه غزه بندر تجاری صهیونیست‌ها می‌شود؟

تا حدودی بله. درواقع فلسطینی‌ها در این شرایط تبدیل می‌شوند به اتباع اسرائیل و سرزمین جغرافیایی فلسطین به صورت کامل به نام اسرائیل شناخته می‌شود. مردم فلسطین هم اگر در این پروژه همکاری کافی داشته باشند، تسهیلات تجاری و وام‌هایی را دریافت می‌کنند و شرایط رفاهی قابل‌قبولی برای آنها تامین می‌شود. این کلیت برنامه‌ای است که آمریکا و اسرائیل برای فلسطین تدارک دیده‌اند و نام آن را هم گذاشته‌اند معامله قرن! همان‌طور که مقام معظم رهبری هم فرمودند، راهکار کلی ایران برای موضوع فلسطین، راهکار دیپلماتیک است؛ به این صورت که یک انتخابات برگزار شود که طی آن اهالی اصلی فلسطین، خودشان سرنوشت حاکمیت سیاسی کشورشان را تعیین کنند. البته آیت‌ا... خامنه‌ای این ایده را یک بار دیگر، زمانی که مسئولیت ریاست‌جمهوری را به عهده داشتند، در سازمان ملل مطرح کرده بودند. اما این ایده مربوط به زمانی است که ان‌شاءا... دیگر اثری از رژیم صهیونیستی در جهان وجود نداشته باشد و مطالبه جمهوری اسلامی ایران این است که در شرایط کنونی مردم کرانه باختری هم مسلح شوند تا بتوانند از خودشان دفاع کنند. در شرایط کنونی و پس از طرح بحث «معامله قرن» مشاهده می‌شود که به‌رغم همه تحریم‌هایی که در 12 سال اخیر رژیم صهیونیستی علیه فلسطین و کرانه باختری ایجاد کرده است، آتش انتفاضه شعله‌ور شده، اعتراضات مردم فلسطین ادامه داشته و دارد و طبق آخرین آمارها از ابتدای فروردین‌ماه تاکنون 200 نفر از مردم مظلوم فلسطین در اعتراضات هفتگی که انجام می‌شود به شهادت رسیده‌اند که این آمار، بسیار نگران‌کننده است. همچنین آمار مجروحان نیز از حدود پنج هزار نفر فراتر رفته است. این برخلاف تصور صهیونیست‌ها بود که تصور می‌کردند این‌بار می‌توانند مبارزات را به پایان برسانند. با این‌حال این روزها شاهدیم که فلسطینی‌ها با وجود تمامی فشار‌ها و حملات ناجوانمردانه‌ای که صهیونیست‌ها مرتکب آن شده‌اند، مبارزه و مقاومت را ادامه می‌دهند.

راه‌حلی که جمهوری اسلامی ایران برای موضوع فلسطین ارائه می‌کند، کاملا مردم‌سالارانه و دموکراتیک است؛ سرنوشت مردم فلسطین باید به دست خود این مردم مشخص شود.

تاکنون این پروژه توانسته در فضای بین‌الملل پیشبرد داشته باشد؟

اگر توجه کنید، می‌بینید مثلثی که در حال حاضر در مقابل جمهوری اسلامی و ملت فلسطین قرار گرفته، همان مثلث عربی، غربی و عبری است که همواره عامل بسیاری از تجاوزها در منطقه نیز محسوب می‌شود. هرکدام از اضلاع این مثلث که عبارتند از سعودی، آمریکا و اسرائیل، در شرایط کنونی با مشکلات عدیده داخلی مواجه هستند و شرایط مساعدی در جامعه بین‌الملل ندارند. همچنین جمع‌بندی کلی جامعه بین‌المللی نیز از وقایع فلسطین این است که حملاتی که علیه مردم بی‌دفاع فلسطین در حال انجام است، بیش از اینکه نشانه قدرت این کشور‌ها باشد، نشانه حقارت و ضعف آنهاست.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار