کد خبر: 917569
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۲
صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان غیردولتی کارتی می‌شود
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش از آموزش فنون تدریس به آموزگاران دبستان‌های غیردولتی از مردادماه امسال خبر داد و گفت: معلمانی که این دوره را طی کنند، کارت صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند.
نفيسه ابراهيم‌زاده‌انتظام
رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش از آموزش فنون تدریس به آموزگاران دبستان‌های غیردولتی از مردادماه امسال خبر داد و گفت: معلمانی که این دوره را طی کنند، کارت صلاحیت حرفه‌ای دریافت می‌کنند. این در حالی است که تعداد قابل توجهی از این معلمان طی سال‌های اخیر خارج از چارچوب تربیت معلم به کار گرفته شده‌اند و بسیاری از کارشناسان صلاحیت‌های حرفه‌ای آن‌ها را مورد تردید قرار داده‌اند.
بیش از ۴۰ دانش‌آموز قد و نیم‌قد ابتدایی با چشمان گشاد و دهان‌های باز بی‌هیچ عکس‌العملی در برابر کنش‌های محیطی روی نیمکت‌های چوبی جاگیر می‌شوند، به طوری که حتی جرئت برانداز کردن اتاق نامأنوسی به نام کلاس را هم ندارند و از آن مهم‌تر اینکه تمام رفتار غریبه‌ای به نام معلم را زیر ذره‌بین دارند و به سرعت با رفتار مادرشان مطابقت می‌دهند و هر لحظه آماده‌اند که زیر گریه بزنند و به اصطلاح غریبگی کنند.
این تصویری است که اغلب معلمان ابتدایی در آغازین روز‌های سال تحصیلی و در جریان کلاس‌بندی‌ها با آن مواجه می‌شوند و مطلعی برای ۱۲ سال آموزش عمومی و آموزش‌های دانشگاهی است یا با نگاه جامع‌تر آغاز آینده‌سازی کشور است.

شمشیر غیردولتی‌ها برای دانشگاه فرهنگیان از رو بسته شده است!
نوع برخورد با این قاب و معرفی سیستم آموزش به دانش‌آموزان و تلاش برای آموزش‌پذیری آن‌ها به گونه‌ای است که نه‌تن‌ها آموزش‌های دانشگاهی و تسلط به سرفصل‌های علمی را می‌طلبد، بلکه صلاحیت‌های حرفه‌ای از جمله روانشناسی کودک، نحوه کلاس‌داری، صبوری و دلسوزی نیز در آن ضروری است.
بر این اساس آموزش دوره ابتدایی در تمام نظام‌های آموزشی دنیا از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، چراکه معلمان ابتدایی علاوه بر آموزش سرفصل‌های تعیین‌شده به نوعی تعیین‌کنندگان زندگی آموزشی دانش‌آموزان هستند.
با وجود این، در سال‌های اخیر دولت دست به تغییرات اساسی در نحوه جذب و آموزش معلمان زده، به طوری که در حال حاضر در آموزش و پرورش به‌رغم ادعا‌های منتشر شده، نگاه سهل و ممتنعی به صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان ابتدایی می‌شود.
پر کردن ردیف‌های استخدامی اعطایی از سوی سازمان برنامه با فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها غیر از دانشگاه فرهنگیان نتیجه این نگاه است.

معلمان غیردولتی‌ها کارتی می‌شوند!
خالی شدن مدارس دولتی از امکانات نرم‌افزاری مطلوب و محدود شدن تعداد آن‌ها در مقابل افزایش کیفی خدمات آموزشی در مدارس غیردولتی – دست‌کم در تبلیغات- و نبود محدودیت‌های منطقه‌ای به اضافه بهره‌برداری از تبلیغات گسترده از طرفی و تغییر نحوه جذب و آموزش معلمان از سوی دیگر صورت جدیدی از آموزش را برای تعلیم و تربیت کشور ترسیم می‌کند. اظهارات مجتبی زینی‌وند، رئیس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش و پرورش در خصوص اعطای کارت صلاحیت‌های حرفه‌ای در ازای گذراندن دوره‌های ضمن خدمت معلمی را می‌توان بخشی از این نوآوری‌ها دانست.
وی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها با بیان اینکه دوره آموزش فنون تدریس به آموزگاران مقطع ابتدایی مدارس غیردولتی در تابستان امسال آغاز می‌شود، گفت: این دوره‌ها از مرداد‌ماه شروع می‌شود و اسفند‌ماه باید به اتمام برسد.
گفتنی است، سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش روز گذشته در مراسم اختتامیه چهاردهمین جشنواره علمی – فرهنگی فرهنگیان بسیجی که در سالن اجتماعات ساختمان شهید رجایی آموزش و پرورش برگزار شد با تأکید بر اینکه باید در کلاس‌ها مهارت بلند کردن یک زمین‌خورده، صبوری و تحمل در برابر سختی‌ها، نگاه به چشم‌انداز و افق‌ها و از خودگذشتگی را با دانش‌آموزان تمرین کنیم، گفت: جای این موارد در کلاس‌های ما بسیاری خالی شده است.
این در حالی است که بسیاری از کارشناسان تغییر نوع نگاه به حرفه معلمی را ناشی از سیاست‌های اخیر آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه در خصوص تربیت معلم و استخدام فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در آموزش و پرورش می‌دانند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار