کد خبر: 917524
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱
پژوهشگران مرکز رشد واحد‌های فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با طراحی و ساخت خودرو‌های کارتینگ برقی، درصدد هستند تا اولین پیست کارتینگ تمام برقی با انرژی خورشیدی را در زاهدان راه‌اندازی کنند.
محققان این طرح با بررسی خودرو‌های کارتینگ بنزینی، اقدام به طراحی و ساخت خودرو‌های مشابه کردند. در این پروژه تحقیقاتی، این محققان به دانش فنی ساخت خودرو‌های کارتینگ برقی دست یافتند. موتور این خودروی کارتینگ از نوع DC است که انرژی مورد نیاز آن به وسیله صفحات خورشیدی و برق شهری تأمین می‌شود؛ از این رو این خودرو در رده خودرو‌های هیبریدی قرار می‌گیرد. پنل خورشیدی استفاده شده در این محصول قابلیت کمک شارژ به میزان ۱۰ تا ۱۵ درصد را دارد.
میزان نگهداری شارژ این خودرو در حالت مداوم سه ساعت و در حالت آماده به کار به میزان ۱۵۸ ساعت است.
علاوه بر آن سیستم درایو یا کنترل دور موتور و سرعت، قابلیت محدود کردن سرعت از یک تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را دارد.
حذف سیستم سوخت‌های فسیلی، حذف استهلاک موتور‌های بنزینی، کاهش آلودگی صوتی حاصل از احتراق موتور به میزان ۹۰ درصد و کاهش لرزش و تنش‌های موتور بنزینی به میزان ۹۰ درصد از جمله مزایای این خودروی برقی است.
کاهش هزینه انرژی به میزان ۸۰ درصد و همچنین عمر مفید بالاتر نسبت به نمونه‌های بنزینی از دیگر مزایای این خودروی برقی به شمار می‌رود. ماشین برقی کارتینگ ساخته شده دارای قابلیت به‌کارگیری در تمام پیست‌های کارتینگ و استفاده از سیستم الکتریکی برای تولید موتورسیکلت‌ها و خودرو‌های برقی داخل شهر است. محققان این طرح درصدد هستند پیست کارتینگ زاهدان را مجهز به این نوع خودرو‌های کارتینگ برقی کنند و به عنوان اولین پیست کارتینگ تمام برقی با انرژی خورشیدی فعالیت خود را توسعه دهند. تمام مراحل طراحی ساخت قطعات اعم از شاسی، سیستم فرمان و محور بدنه و سیکل برقی در مجموعه کارتینگ ۲۲۰ زاهدان با همکاری و حمایت مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان انجام گرفته است.
این طرح از سوی شمس‌الدین سارانی دانش‌آموخته در رشته مهندسی صنایع اجرایی شده است.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر