کد خبر: 917396
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۷
مدال ویژه فیفا برای داوران ایرانی جام جهانی
علیرضا فغانی خداحافظی از دنیای داوری را تکذیب کرد. تیم داوری ایران در آخرین قضاوت خود در جام جهانی دیدار رده‌بندی را سوت زد.
شیوا نوروزی
علیرضا فغانی خداحافظی از دنیای داوری را تکذیب کرد. تیم داوری ایران در آخرین قضاوت خود در جام جهانی دیدار رده‌بندی را سوت زد. فغانی و دو کمک‌داور کشورمان در جام جهانی روسیه عملکرد درخشانی داشتند و با کمترین اشتباه در بین برترین داوران این دوره قرار گرفتند. اگرچه فیفا قضاوت دیدار نهایی را به داوری از آرژانتین سپرد، اما فغانی همچنان معتقد است که داوری این بازی حق تیم ایرانی بود.

سریع و قاطع
سرعت بالای داوران ایرانی و قاطعیت آن‌ها در قضاوت بازی‌ها بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های خارجی داشت. در دیدار آلمان – مکزیک و صحنه به ثمر رسیدن گل مکزیک بود که همه دنیا به سرعت بالای علیرضا فغانی و حضور او در صحنه‌ها پی بردند. همچنین برخورد‌های مقتدرانه‌اش با ستاره‌های فوتبال جهان موجب شد تا هیچ بازیکنی به خودش اجازه دخالت در کار او را ندهد. در روسیه ۳۶ داور و ۶۳ کمک‌داور حاضر بودند و داوران ایرانی قضاوت چهار بازی را برعهده داشتند.
نیازی به VAR نبود
داور ایرانی جام جهانی ۲۰۱۸ مصاف آرژانتین – فرانسه را سخت‌ترین قضاوت در این دوره خواند. علیرضا فغانی در گفت‌وگو با ورزش سه، داوری در فینال را آرزوی بزرگی خواند: «خوشبختانه همه اتفاقات در روسیه خیلی خوب پیش رفت. دوست داشتیم بازی فینال جام جهانی را سوت بزنیم، اما همین که بعد از چند سال تیم داوری از آسیا در این سطح از فوتبال جهان قضاوت کرده هم خوشحال‌کننده است. هدف ما فینال بود. تلاش می‌کنیم که اگر در آینده سعادت حضور در جام جهانی دیگری نصیبمان شد، بتوانیم فینال جام جهانی را قضاوت کنیم و به این مهم برسیم. خوشبختانه همه صحنه‌هایی را که اتفاق افتاد، دیدیم و قضاوت کردیم. به درستی هم تشخیص دادیم و نیاز به کمک‌داور ویدئویی نبود. با این حال بازی فرانسه و آرژانتین خیلی بازی سختی بود.»
همچنان هستم
جام جهانی روسیه درس‌های زیادی برای داوران ایرانی داشت. بدون شک از این پس تیم داوری کشورمان باز هم برای سوت زدن در رقابت‌های حساس دعوت خواهد شد. فغانی در گفت‌وگو با تسنیم با تأکید بر این موضوع گفت: «چیزی که یاد گرفتیم این است که در تورنمنت‌های فیفا باید قدم به قدم جلو برویم و شاید اولین قضاوتی که به شما می‌دهند، آخرین قضاوتتان در مسابقات باشد. به همین دلیل هر بازی برای ما حکم فینال را داشت و با همین ذهنیت هم پیش رفتیم. اولین بازی را به‌خوبی قضاوت کردیم، در مرحله دوم باز هم به ما قضاوت دادند و سپس به‌فاصله دو روز، قضاوت در بازی سوم به ما داده شد.»
برخلاف آنچه گفته می‌شد داور ایرانی جام جهانی خیال خداحافظی از دنیای قضاوت را ندارد و تلاش می‌کند تا در آینده بازی‌های مهم بیشتری را سوت بزند: «همچنان هستیم و به داوری ادامه می‌دهیم. کجا از اینجا بهتر؟! تا جایی که احساس کنیم می‌توانیم کمک کنیم، هستیم و اگر هم نشد، ان‌شاءالله در جایگاهی دیگر.»
نماینده ایران بودیم
رضا سخندان، کمک‌داور ایرانی نیز قضاوت در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه را دشوار خواند: «با همه توان به این مسابقات آمده بودیم تا نسبت به تورنمنت‌های گذشته بهترین قضاوت را داشته باشیم. خدا کمک کرد و به همراه تیم داوری توانستیم بازی‌ها را به خوبی قضاوت کنیم. هیچ کدام از مسابقات راحت نبود و روز آخر با وجود اینکه ۳۰ داور خوب حضور داشتند، قضاوت بازی رده‌بندی به ما رسید. امیدوارم در دوره بعدی یا در هر تورنمنت دیگری که حضور پیدا کردیم، فینال را قضاوت کنیم. داورانی داشتیم که یک یا دو بازی بیشتر قضاوت نکردند. اگر بازی اولتان خوب باشد، به سمت بازی‌های بعدی می‌روید. در تورنمنت‌های اخیر تا پایان مسابقات بودیم و فینال چند تورنمنت از جمله جام کنفدراسیون‌ها و المپیک را قضاوت کردیم. داورانی که در بازی‌های مقدماتی و حذفی خوب قضاوت کنند، در فینال یا رده‌بندی حضور خواهند داشت.»
محمدرضا منصوری دیگر کمک‌داور ایرانی حاضر در جام جهانی هم با اشاره به قضاوت‌های خوب در روسیه اظهار داشت: «ما نماینده داوران ایرانی هستیم و تافته جدا بافته نیستیم. بچه‌های ما زحمت می‌کشند و هجمه‌ها علیه آن‌ها درست نیست. داوران ما واقعاً لیاقت دارند که خودشان را نشان دهند. ایرانی‌ها می‌توانند در این فضای سخت کار کنند. به ما گفتند که باید فینال را قضاوت می‌کردیم. با این حال خوشحالم که بین ۳۰ داور برتر دنیا بازی رده‌بندی را قضاوت کردیم.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار