کد خبر: 917385
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۳
کار جنوب سوریه در سطح سیاسی تقریباً تمام شده است. رژیم صهیونیستی رسماً بازگشت ارتش سوریه به مناطق جنوبی همجوار با جولان اشغالی را پذیرفته است و انتظار می‌رود در سطح میدانی آزادسازی مناطق جنوبی چه از طریق مذاکره و چه از طریق زور با شتاب بالا تکمیل شود.
به گزارش «جوان» واحد‌های ارتش سوریه روز گذشته موفق شدند کنترل شهرک مسحره واقع در حومه القنیطره را که در ۱۲ کیلومتری بلندی‌های اشغالی جولان سوریه است به دست بگیرند. اسپوتنیک به نقل از یک منبع میدانی گزارش داد ارتش سوریه عملیات نظامی خود را برای به دست گرفتن کنترل شهرک مذکور از نخستین ساعات بامداد روز یک شنبه آغاز کرد و با عناصر مسلح گروه تروریستی جبهه النصره درگیر شد که به دنبال آن تعدادی از آن‌ها به هلاکت رسیدند و باقی عناصر مسلح فرار کردند. روند پیشروی نیرو‌های دولتی سوریه در محور جنوبی طی چند روز گذشته آهنگ پرشتابی به خود گرفته است. اما مهم‌تر از آن روند میدانی تحولات سیاسی است که باعث شده ناظران کار گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه را تمام شده تلقی کنند. مهم‌ترین حامی گروه‌های مسلح در مناطق جنوبی سوریه اردن و رژیم صهیونیستی محسوب می‌شدند. با دیپلماسی روسیه امان چند ماهی است که سیاست‌های خود را تغییر داده و همراهی بیشتری با دمشق نشان داده است، اما مهم‌تر از اردن، رژیم صهیونیستی بود که به دنبال ایجاد یک منطقه حائل در جوار جولان اشغالی بود تا بدین طریق نیرو‌های مقاومت را از سرزمین‌های اشغالی دور نگه دارد. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی پس از دیدار خود با ولادیمیر پوتین در آخر هفته به رسانه‌ها گفت: اسرائیل با کنترل بشار اسد بر تمامی سوریه مخالفتی ندارد در مقابل روسیه «نیرو‌های شیعی متحد ایران» را ده‌ها کیلومتر دورتر از مرز‌های اسرائیل نگه دارد. هرچند ناظران درباره دور نگه داشتن نیرو‌های مقاومت از مرز جولان تردید کرده و معتقدند نیرو‌های مقاومت با ارتش سوریه در طول هفت سال به نوعی ادغام شده‌اند و علناً تفکیک این دو از یکدیگر ممکن نیست.
انتقام از شیعیان فوعه و کفریا
به نظر می‌رسد تروریست‌های تکفیری حاضر در ادلب با هدایت مستقیم دولت ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای حمله به شهر‌های فوعه و کفریا هستند و پیش‌دستی کرده و تلاش دارند به هر شکل ممکن قبل از حمله ارتش به مناطق اشغالی، این دو شهر در محاصره را اشغال کنند. مدافعان این دو شهر نیز تأکید دارند که در طول روز‌های گذشته تحرکات تروریست‌ها در این مناطق بسیار زیاد شده و آن‌ها درصدد حمله به شهر‌ها هستند. این تحرکات پس از آن صورت می‌گیرد که ارتش سوریه خود را برای عملیات بزرگ در ادلب آماده می‌کند. استان ادلب در شمال غربی سوریه قرار دارد و تنها استانی است که خارج از کنترل دولت است. عمده گروه‌های حاضر در این استان با ترکیه روابط نزدیکی دارند و آنکارا تلاش دارد خود را به نوعی قیم این گروه‌ها و در نتیجه استان ادلب نشان دهد. ترس از حمله ارتش به ادلب باعث شده تا رجب طیب اردوغان با ولادیمیر پوتین همتای روی خود تماس بگیرد. وی در این تماس تهدید کرده: اگر حمله ارتش سوریه به ادلب ادامه یابد، توافق آستانه ممکن است فرو بپاشد. توافق آستانه اشاره به سلسله توافق‌هایی دارد که پس از آزادسازی حلب در دو سال قبل شکل گرفت. در این مذاکرات ترکیه به عنوان حامی مخالفان و ایران و مسکو به عنوان متحد دمشق حضور دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار