کد خبر: 917324
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۶
کمک‌داور ایرانی در فینال جام جهانی 1994 آمریکا می‌گوید دلیلی ندارد که فغانی به این زودی از داوری کنار بکشد، زیرا هنوز تورنمنت‌هایی بزرگی هست که این داور و تیمش می‌توانند در آن بدرخشند.
علیرضا فغانی

جوان آنلاین: محمد فنایی، پیشکسوت داوری که سابقه پرچم زدن و قضاوت در فینال جام جهانی دارد در گفت‌وگو با ایسنا درباره عملکرد علیرضا فغانی در جام جهانی 2018 روسیه، بیان‌ کرد: فغانی شروع خوبی را با دیدار آلمان ـ مکزیک داشت. از ابتدا نیز فیفا روی فغانی به عنوان یکی از داوران بزرگ جام حساب کرده بود و به همین دلیل بازی‌های بسیار مهم به او داده می‌شد.

وی افزود: عملکرد فغانی به گونه‌ای بود که نگاه همه کارشناسان جهان را به خود خیره ساخت و باعث شد پیشکسوتان داوری جهان نیز از او به عنوان شانس اول داوری در فینال جام جهانی 2018 روسیه نام ببرند. گر چه این اتفاق نیفتاد و دلایلی غیر از دلایل فنی موجب شد تا پیتانای آرژانتینی فینال را سوت بزند. فغانی عملکرد فوق‌العاده‌ای در دیدار برزیل ـ صربستان و آرژانتین و فرانسه داشت که قضاوت بی نقص او در مرحله یک شانزدهم نهایی باعث شد تا او جزو سه داور برتر فیفا قرار بگیرد.

این پیشکسوت داوری درباره قضاوت فغانی در دیدار رده بندی، اظهار کرد: دلیل این که فینال به فغانی نرسید، نوع چیدمان فیفا بر حسب قاره‌ها بود. پس از این که تمامی نمایندگان آمریکای جنوبی تا مرحله یک چهارم نهایی حذف شدند و چهار تیم باقی‌ مانده اروپایی بودند، فیفا با انتخاب پیتانا برای داور فینال قصد این را داشت که نگاه روشنی را به آمریکای لاتین دهد و امید آنها را برای مسابقات آتی زنده نگه دارد. عملکرد فغانی به گونه‌ای بود که حتی نیاز به استفاده از کمک داور ویدیویی یا همان VAR نداشت و تصمیم‌های او بدون غلط گرفته می‌شد. این که فغانی دیدار رده بندی جام جهانی را سوت زد هیچ چیز از ارزش‌های او کم نمی‌کند.

فنایی درباره نقص‌های تیم داوری ایران در جام جهانی 2018 روسیه، گفت‌: اگر تیم داوری ایرادی داشته، این اشکال از هر سه داوری ایرانی بوده و اگر آنها توانسته‌اند عملکرد خوبی داشته باشند، نشان دهنده این است که هم منصوری و هم سخندان به خوبی توانسته‌اند فغانی را در تصمیمات و قضاوت‌هایش یاری کنند. در ابتدا ناهماهنگی‌هایی دیده می‌شد اما به مرور زمان ایرادات این تیم داوری بر طرف شده در بازی فرانسه و آرژانتین دیدیم که هم داور وسط ما و هم کمک داوران ما به موقع سوت و پرچم زدند. آنها این جام جهانی را با خاطره خوبی ترک خواهند کرد و این خاطرات خوب نشان دهنده انگیزه زیاد آنها از ابتدای مسابقات بود. چیزی که باعث شد فغانی و کمک‌هایش پس از هر بازی بهتر شوند.

کمک داور ایرانی که سابقه قضاوت در فینال جام جهانی را دارد، درباره شایعه خداحافظی علیرضا فغانی پس از جام ملت‌های آسیا، گفت‌: به نظر من و بسیاری از داروانی که در جام جهانی حضور داشتند و حتی به گفته خود فغانی فینال حق داوران ایرانی بود. دلیلی ندارد که او به این زودی خداحافظی کند. به‌ هر حال مسابقات زیادی در آینده پیش رو وجود دارد که فغانی شانس درخشش دوباره در آنها را دارد. البته فوتبال ایران نیز مدیون به چنین داوران با کیفیتی است و باید آنها را تشویق کنند. این وظیفه افرادی فوتبالی ایران است که به گونه‌ای بتوانند به فغانی و تیمش انگیزه دهند که آماده حضور در تورنمنت‌های پیش رو باشند.

وی افزود: همچنین باید از فغانی، سخندان و منصوری پس از بازنشسته شدنشان از داوری در بحث‌های آموزشی فیفا و AFC استفاده شود. آنها توانایی این را دارند که داورانی هم سطح خود را و یا حتی بالاتر آموزش دهند. البته در کشور ما نیز احترام به داوری باید فرهنگ‌سازی شود، زیرا این احترام در آینده، احترام به ورزش و جامعه را به وجود خواهد آورد.

کمک داور سابق ایران در پایان درباره تفاوت اشتباه‌های داوران در جام جهانی و لیگ برتر نیز، گفت‌: جدا از بحث ویدیو چک که برای نخستین بار در این جام جهانی از آن استفاده شد، اشتباه‌هایی که توسط داوران رخ می‌دهد سهوی است. اگر این اشتباه‌های سهوی به صورت متعدد از یک داور سر بزند، نشان از کیفیت پایین آن داور دارد اما وقتی یک داور  در دو مسابقه مختلف کیفیت بالایی از خود نشان می‌دهد، نشان از بزرگی او دارد. در کشور ما فشار روی داوری زیاد است و همین باعث از بین رفتن تمرکز آنها می‌شود. ایران نشان داده است که می‌تواند داوران خوبی را به جامعه ورزش معرفی کند و اگر این فشارها کاسته شود، ما داوران زیادی در رشته‌های مختلف و به خصوص فوتبال در جهان خواهیم داشت.

منبع: ایسنا
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار