کد خبر: 917264
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۲
امشب کرواسی – فرانسه در فینال جام جهانی
شیوا نوروزی
کاپ قهرمانی جام بیست و یکم امشب به یکی از دو تیم فرانسه یا کرواسی می‌رسد. سرانجام پس از یک ماه رقابت، دو فینالیست جام جهانی ۲۰۱۸ باید در ورزشگاه لوژنیکی آخرین و سخت‌ترین جدال خود را برای گرفتن نتیجه نهایی برگزار کنند. فرانسوی‌ها و کروات‌ها برای رسیدن به این افتخار لحظه‌شماری می‌کنند و این بزرگ‌ترین چالش دشان و دالیچ محسوب می‌شود.

خروس‌های مغرور
تیم ملی فرانسه در چند دوره اخیر به هیچ موفقیت مهمی نرسیده، به همین دلیل است که هواداران این تیم خودشان را برای برپایی جشنی بزرگ در سراسر کشور آماده کرده‌اند. پیش از شروع مسابقات خروس‌ها هرگز شانس رسیدن به فینال محسوب نمی‌شدند و در حالی که همه به آلمان، آرژانتین و چند تیم دیگر فکر می‌کردند، در نهایت این تیم دیدیه دشان بود که یک پای فینال لقب گرفت. آبی‌ها در شرایطی که کارشناسان حساب زیادی روی آن‌ها باز نکرده بودند با عملکردی درخشان پیش‌بینی‌ها را تغییر دادند. آن‌ها با صدرنشنی در گروه سوم پا به مرحله حذفی گذاشتند و پس از آن ابتدا آرژانتین را حذف کردند، اروگوئه دیگر تیم امریکای جنوبی بود که قربانی جاه‌طلبی شاگردان دشان شد. بلژیک نیز با یک گل مقابل فرانسه تن به شکست داد تا این تیم تنها یک گام با تکمیل شدن پروژه موفقیت خروس‌ها فاصله داشته باشد.

آرزو‌های بزرگ
تیم جوان شده فرانسه در صورتی که در این بازی هم به جاه‌طلبی‌هایش ادامه دهد و برخلاف انگلیس به برتری با یک گل قانع نباشد، فرصت تصاحب جام را دارد. در میان بازیکنان آن‌ها نفرات زیادی هستند که می‌توانند عصای دست کادر فنی باشند. شاید درخشان‌ترین ستاره کیلین امباپه باشد، مهاجمی که با سن و سالی کم آرزو‌های بزرگی در سر دارد و در صورتی که در فینال پایش به گلزنی باز شود، افتخار بزرگی در کارنامه‌اش به ثبت می‌رسد. این در حالی است که امباپه با سرعت بالایش می‌تواند از شکنندگی خط دفاع کرواسی بهترین بهره را ببرد و توپ را به تور دروازه حریف بچسباند. این بازیکن تاکنون سه گل برای تیم کشورش به ثمر رسانده است. ساموئل اومتیتی و رافائل واران نیز مهره‌های کلیدی به شمار می‌روند. آنتونیو گریزمان، اولیور جیرود و دمبله نیز به احتمال زیاد در ترکیب اصلی حضور خواهند داشت.

شانس رکوردشکنی
برای هر مربی فوتبالی بالاترین افتخار قهرمانی در جام جهانی است. دیدیه دشان انگیزه بالایی برای رسیدن به رکورد فرانس بکن‌بائر دارد. سرمربی تیم ملی فرانسه در سال ۱۹۹۸ به عنوان کاپیتان خروس‌ها قهرمانی در جام جهانی را تجربه کرده و این‌بار هم می‌تواند قهرمانی در جام جهانی را در کسوت سرمربی تجربه کند. تا پیش از این تنها دو بازیکن یعنی زاگالو و بکن‌بائر این افتخار را در قامت کاپیتان و سرمربی تجربه کرده‌اند. خروس‌ها در جام جهانی ۲۰۰۶ نیز به فینال رسیدند، اما با شکست به ایتالیا دست‌شان به جام نرسید.
انتظار از پدیده
بدون شک لقب پدیده جام ۲۰۱۸ را باید به کرواسی داد، تیمی که تا پیش از این هرگز به فینال جام جهانی نرسیده و بهترین عنوان این تیم در جام جهانی ۱۹۹۸ مقام سومی بوده است. کرواسی از جمله تیم‌هایی است که حتی خوشبین‌ترین کارشناسان و منتقدان نیز شانسی برایش قائل نبودند، حتی هواداران آن‌ها نیز اوج انتظاراتشان صعود به یک‌هشتم نهایی بود نه بیشتر. با این حال دالیچ تیمی را به روسیه برد که توانست شگفتی‌ساز رقابت‌ها باشد تا با پشت سر گذاشتن حریفان، رقیب فرانسوی‌های مغرور در فینال شود. صدرنشین گروه چهارم در حضور آرژانتین و مسی به عنوان تیم اول صعود کرد، دانمارک را در ضربات پنالتی شکست داد، روسیه را هم در ضیافت پنالتی‌ها از پیش‌رو برداشت و در نیمه‌نهایی نیز بازی یک بر صفر باخته مقابل انگلیس را با پیروزی ۲ بر یک عوض کرد تا شگفتی‌شان تکمیل شود. در جنگ باتجربه‌ها و بی‌تجربه‌ها کفه ترازو به نفع فرانسه سنگینی می‌کند، اما کروات‌ها هم به این راحتی‌ها میدان را خالی نمی‌کنند. تیم ملی کرواسی سه بازی آخر خود در جام جهانی را در شرایطی با پیروزی پشت سر گذاشته که در ابتدا از حریفان عقب افتاده، اما در آخر، باخت را با پیروزی عوض کرده است. دروازه‌بان کرواسی در روسیه کلیت‌شیت نداشته و به نظر می‌رسد خط دفاع این تیم در مصاف با خروس‌ها کار سختی در پیش دارد. لوکا مودریچ، ماریو مانژوکیچ، ایوان پریشیچ و ایوان راکیتیچ بازیکنان کلیدی کروات‌ها به شمار می‌روند. البته گفته می‌شود پریشیچ مصدوم شده و احتمال غیبت او در فینال نیز وجود دارد. کاپیتان مودریچ که دو گل در جام جهانی زده و چهار قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرده، امیدوار است موفق به باز کردن دروازه فرانسه نیز شود: «حاضرم هر چهار جام لیگ قهرمانان را بدهم و این یکی را بگیرم. در فینال هر اتفاقی بیفتد این بزرگ‌ترین موفقیت تاریخ ورزش کرواسی است.»
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار