کد خبر: 917216
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
ماشین آلات نوین بدون دانش روز، چاره کشاورزی نیست
با اینکه کشاورزی در ایران با مکانیزه شدن هنوز فرسنگ‌ها فاصله دارد و بسیاری از کشاورزان مناطق مختلف کشاورزی نتوانسته‌اند به دلایل مختلف آنگونه که باید و شاید از مزیت‌های طرح‌های توسعه کشاورزی بهره‌مند شوند...
سجاد مرسلی
اما گروهی معتقدند دولت و مسئولان متولی از جمله وزرات جهاد کشاورزی می‌توانند با انجام اقداماتی مانند ورود تجهیزات و ماشین‌آلات جدید کشاورزی توسعه این صنعت را تسریع کنند. با این حال یک عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری می‌گوید: «در صورت وارد کردن ماشین‌های مکانیزه، اگر دانش آن کار وجود نداشته باشد طی سال‌های آینده شاهد گورستانی از ماشین‌های مختلف بی‌کیفیت که قابلیت هیج استفاده‌ای ندارند، خواهیم بود.»

از آنجا که در اکثر مناطق کشور به دلیل عدم تناسب مساحت زمین‌های زراعی با نوع ماشین‌آلات مورد استفاده، وجود این تجهیزات از نظر کشاورزان مقرون به صرفه نیست بنابر این باید برای یکپارچه کردن زمین‌های کوچک اقدام شود. چرا که بدیهی است با افزایش سطح زیر کشت عملکرد ماشین‌ها در مزارع بهتر شده و راندمان کار نیز بالاتر برود.

البته به عقیده برخی کارشناسان کاری که هم اکنون در مزارع در حال اجرا، همان کشت یا برداشت مکانیزه گفته می‌شود نه مکانیزاسیون و باید بستر‌ها برای کار‌های بهتر ماده باشد. زیرا اگر مکانیزاسیون به صورت کامل اجرا شود در زمین‌هایی که توجیه اقتصادی ندارند، دیگر کشتی صورت نخواهد گرفت. در همین رابطه سیدجعفر هاشمی عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه نسل کشاورز پیر شده و جوانان هم وارد بخش‌های روستایی نمی‌شوند، بنابر این راهی جز به سوی استفاده از مکانیزاسیون داریم، چون دنیا به این مسیر رفته است، می‌گوید: «کشور‌های صنعتی برای بهره‌وری بیشتر و استاندارد کردن کار‌ها نیرو را به سمت صنعت و صنعت را به بخش کشاورزی سوق داده‌اند.»

وی با اشاره به اینکه به‌کارگیری ماشین در تمام مراحل کشت و کار به منظور کاهش هزینه و ساعت کاری و افزایش بهره‌وری، مکانیزاسیون گفته می‌شود، ادامه می‌دهد: «مکانیزاسیون تمامی مرحله کشت و کار یعنی کاشت، داشت و براشت به صورت مکانیزه و بهم وابسته که هر مرحله تکمیل کننده زمینه قبلی و آماده‌سازی برای مرحله بعدی کشت است محسوب می‌شود.»

تجهیزات را با علمش ارائه کنیم

در کنار کمبود واردات تجهیزات و ماشین‌آلات نوین کشاورزی، باید گفت: به دلیل سوء مدیریت در این حوزه، کشاورزان مناطق مختلف کشور همواره با عدم عرضه مناسب تجهیزات لازم و در پی آن استفاده از ماشین‌آلات فرسوده و مستهلک روبه‌رو شده‌اند. میزان تزریق ماشین آلات به بخش کشاورزی در سال‌های گذشته آنقدر کم بوده که نتواند جوابگوی میزان استهلاک ماشین‌آلات و خروج آن‌ها از چرخه باشند و این وضعیت کشاورزان را مجبور به استفاده از ماشین‌آلات قدیمی و فرسوده کرده است.
 
اما مشکل بعدی اینجاست که کمبود تولید داخلی این ماشین‌آلات و بالا بودن هزینه واردات، در کنار افزایش هزینه سوخت، نگهداری و تعمیرات و همچنین عدم ارائه آموزش‌های صحیح و کاربردی در استفاده بهینه از این ابزار نه تنها مانع تحقق مکانیزه شدن این صنعت شده بلکه کشاورزان را با مشکلاتی دو چندان مواجه کرده است. عضو هیئت علمی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری تشخیص و انتخاب نوع ماشین را از موضوع‌های مهم مکانیزاسیون می‌داند و می‌گوید: «با توجه به اینکه ورود ماشین‌آلات باید متناسب با اراضی در حد وسیع یا کوچک باشد نباید از یک ماشین برای هرزمینی با هر متراژی استفاد شود. به منظور ورود ماشین‌آلات، یکپارچه ‎‌سازی اراضی که از اقدامات مهم در مکانیزاسیون است، باید انجام شود.»

به هرحال تأمین نقدینگی مورد نیاز صنایع مرتبط با بخش مکانیزاسیون و اختصاص اعتبارات بانکی متناسب با سقف تولیدات همچنین ارائه الگوی مکانیزاسیون برای انواع کشت‌های مختلف و تناسب اندازه ماشین با واحد تولیدی همچنین برگزاری دوره‌های آموزشی کاربردی برای کشاورزان متناسب با سطح سواد آن‌ها می‌تواند در این زمنیه راهگشا باشد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار