کد خبر: 917206
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۵
گفت وگوی "جوان آنلاین" با رئیس سابق دپارتمان داوری:
چند ساعت دیگر رده بندی جام جهانی در حالی بین دو تیم بلژیک و انگلیس در سن پترزبورگ برگزار می شود که تیم داوری قضاوت این بازی را بر عهده دارند. تیمی داوری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دنیا حق شان قضاوت در بازی فینال بود

سرویس ورزشی جوان آنلاین – وحید صابری: چند ساعت دیگر رده بندی جام جهانی در حالی بین دو تیم بلژیک و انگلیس در سن پترزبورگ برگزار می شود که تیم داوری قضاوت این بازی را بر عهده دارند. تیمی داوری که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان دنیا حق شان قضاوت در بازی فینال بود اما فدراسیون جهانی فوتبال آن را به داور آرژانتینی سپرد ، موضوعی که انتقاد بسیاری از هواداران فرانسوی را در پی داشت ، چرا که فرانسه در این رقابتها توانسته بود آراژنتین را شکست دهد و به اعتقاد آنها نباید قضاوت این بازی به این داور سپرده می شد.

جام جهانی روسیه برای ایران بسیار خوش یمن بود فارغ از بازی های خوبی که تیم ملی کشورمان به نمایش گذاشت ، قضاوت داوران ایرانی هم به قدری درخشان بود که تمجید بسیاری از کارشناسان داوری دنیا را به همراه داشت.

علیرضا فغانی، رضا سخندان و محمد منصوری در جام جهانی روسیه با قضاوت‌های بی‌عیب و نقص شان به خوبی توانستند ابتدا دیدار آلمان و مکزیک را سوت بزنند ، بازی که حکم یک فینال زود راس را داشت. در همین مرحله گروهی فغانی یک بار دیگر دیدار برزیل و صربستان را سوت زد.عملکرد فوق العاده او و بخصوص عدم استفاده از ویدئو چک منجر شد تا در صدر داوران جام جهانی قرار بگیرد.

بعد از آن این تیم داوری در یک چهارم نهایی و نیمه نهایی استراحت داشتند و فغانی فقط در بازی اروگوئه و فرالنسه داور چهارم انتخاب شد تا شانس او برای بازی فینال بالا رود اما برخلاف انتظار و نمره خوبش در این دوره ، فیفا فینال را به پیتانا آرژانتینی سپرد تا فغانی نیمه نهایی را قضاوت کند.

حسین عسگری رئیس سابق دپارتمان داوری درباره قضاوت امشب فغانی در رده بندی جام جهانی در گفت و گو با "جوان آنلاین" گفت: واضح و مشخص است که عملکرد فغانی و تیمش در جام جهانی روسیه بسیارعالی بوده که فدراسیون جهانی فوتبال مجاب شده تا در رده بندی هم از او استفاده کنند و قضاوت به این مهمی را به او بسپارد . این چهارمین بازی فغانی است که بعنوان یک ایرانی در جام جهانی سوت خواهد زد .در جام جهانی امسال ۳۶ داور از تمام دنیا حضور داشتند که ۸ نفر از آن ها فقط یک بازی را سوت زدند. یادمان باشد عملکرد خوب فغانی باعث شد در مرحله یک چهام نهایی جز ۱۷ داور برتر قرار گیرد و تا این مرحله بالا بیاید.

وی درباره سطح داوری ایران و پیشرفت آن در جوامع بین المللی گفت: همان طور که گفتم در چند سال اخیر با وجود تمام بی مهری هایی که به جامعه داوری شده اما داوران جوان ما بسیار خوش درخشیده اند.الان نام فغانی مطرح نیست. برای بازی امشب همه صحبت از ایران می کنند و می گویند داور ایرانی قضاوت را بر عهده دارد ، این یعنی افتخار، یعنی غرور ملی ، یعنی پیشرفت که همه ما را خرسند می کنند، وگرنه همه این ۳۶ داور تمام کلاسها و مراحل آمادگی فیفا برای جام جهانی را پشت سر گذاشته اند اما چطور می شود که فغانی جز ۳ داور برتر قرار می گیرد. به نظرم سطح تواقع ما بسیار بالا رفته است که این به خاطر عملکرد خوب تیم داوری ایران است.اما یادمان باید که هر چهار سال یک رده بندی و فینال وجود دارد و این کار را برای داوران سخت می کند.

رئیس سابق دپارتمان داوری در پاسخ به سئوال خبرنگار "جوان آنلاین" مبنی برا ین که چرا داوران بیشتری در دوره ها و کلاس بین المللی حضور نمی یابند گفت: اولا معتقدم که کلاس و دوره های آموزشی هر چند برای یک داور بسیار مهم است اما کافی نیست.تسلط بر دانش فوتبال نکته مهمی است که بدون حضور در کلاس هم می شود آنرا را کسب کرد. بحث مسائل روحی و روانی در هنگام قضاوت هم نکته مهمی است که داوران ما باید به آن توجه زیادی داشته باشند. به غیر از این موارد کلا حضور در این کلاس ها و دوره ها به لحاظ مالی بسیار پرهزینه است که داوران ما توانایی پرداخت آن را ندارند.مسئولان داوری باید بدانند که باید برای جامعه داوری هزینه کنند. باید سرمایه گذاری کنند. ما اگر فوتبال استاندارد می خواهیم باید داور حرفه ای پرورش دهیم. مسئولان باید نگاه سنتی شان را به داوران تغییر دهند.اگر برای جام جهانی بعدی داورانی مثل فغانی می خواهیم از الان باید به فکر پرورش آنها باشیم.نباید آنها را به حال خود رها کنیم.

وی درباره این که آیا نگاه فیفا به داوران ایرانی به خاطر عملکرد خوب فغانی تغییر می کند گفت: ببیند بحث داوری همان طور که گفتم بر اساس یک سری فاکتور است که ارزیابی می شود.همین داور بحرینی که نامش در لیست مرحله یک چهارم نهایی قرار گرفته است گفته می شود در AFC به خاطر نفوذ بحرین در کنفدارسیون آسیا انتخاب شده اما من معتقدم که روابط ۱۰ درصد انتخاب یک داور تاثیر دارد ۹۰ درصد دیگر عوامل دیگر است که عرض کردم.آنچه مهم است این که مسئولان ما ابتدا باید ازاین موقعیت بهترین استفاده را کنند. ما باید در کشورمان ابتدا قدر این داوران را بدانیم و به آنها بها دهیم.

عسگری درباره چگونگی انتخاب داوران برای جام جهانی اظهار داشت: پروسه انتخاب داوران در فیفا مراحل بسیار سخت و پیچیده ای دارد. درست بعد از هر جام جهانی این طرح کلید می خورد.گزینش داوران بر اساس یک سری معیارهای مشخص از جمله تساط به قوانین،دانستن تکنیک و توانایی درک بازی ، تسلط به زبان انگلیسی ، آمادگی جسمانی و یک سری فاکتور مهم دیگر باعث می شود تا داور منتخب انتخاب شود.بعد از آن در این چهار سال با سپردن بعضی دیدارها در سطح اروپا و افریقا و آسیا آنها را ارزیابی می کنند تا در نهایت داور انتخاب می شود. همان طور که گفتم در این جام جهانی فیفا برای ۶۴ بازی ۳۶ داور،۶۳ کمک داور و همچنین ۱۳ داور برای بخش ویدئو چک استفاده کرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار