کد خبر: 917126
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مهدی فتحی‌مقدم
رئیس کل بانک مرکزی در گفت‌وگویی رپرتاژی با یک خبرگزاری، گزارش عملکرد خود را به عنوان آخرین تلاش برای ماندن یا آخرین کارنامه‌اش ارائه داده است. احتمالاً او می‌داند با رفتنش، رئیس کل جدید به سیاق گذشته آنچه مطرح خواهد کرد، نقایص گذشتگان خواهد بود. بنابراین او سعی کرده با ارقام و اعدادی که تنها در ساختمان بانک‌مرکزی است و در کف خیابان و بازار اعتبار ندارد، کارنامه خود را سفید نشان دهد و با اتمام دوره مأموریتش در بانک مرکزی را نتیجه مبارزه با فساد و رانت جلوه بدهد. مهم‌ترین جملات این مصاحبه سفارشی را که ظاهراً سؤالات آن هم نه یک خبرنگار، بلکه روابط عمومی تنظیم کرده است، بخوانید. البته واضح است که منظور نگارنده نادیده‌گرفتن اقدامات مثبت در سال‌های اخیر بانک مرکزی نیست، اما این نامه (مصاحبه مکتوب) را می‌توان نوعی خداحافظی گلایه‌آمیز همراه با کارنامه‌ای غلو‌آمیز دانست و قضاوت درباره کارنامه این مسئول بانکی را به مردم واگذار می‌کنیم.

مهم‌ترین نکات این مصاحبه
- ساماندهی غیرمجاز‌ها مهم‌ترین دستاورد دوران مدیریتی من بود.
- نرخ رشد اقتصادی منفی: رشد اقتصادی ۷/۷- درصد در سال ۱۳۹۱ و ۰/۳- درصد در سال ۱۳۹۲
- نرخ رشد سرمایه‌گذاری منفی: نرخ رشد ۰/۱۹- درصد در سال ۱۳۹۱ و ۷/۷- درصد در سال ۱۳۹۲ که افق رشد اقتصادی و اشتغال کشور را به شدت نگران‌کننده ساخته بود.
- نرخ تورم بسیار بالا: نرخ تورم ۴۵/۱ درصدی (نقطه به نقطه) در خرداد ۱۳۹۲ که منتج به افزایش نرخ تورم (۱۲ ماهه) به ۴۰/۴ درصد در مهرماه ۱۳۹۲ شده بود.
- بی‌ثباتی بازار دارایی‌ها و به‌ویژه بازار ارز که موجب نااطمینانی شدید و وقفه در فعالیت‌های اقتصادی شده بود.
در حقیقت می‌توان گفت: آرامش‌بخشی به بازار‌ها از جمله مهم‌ترین وظایف مجموعه سیاستگذاری اقتصادی کشور در آن زمان بود. طریق ارتقای انضباط پولی نظیر تصحیح رویه تأمین مالی طرح مسکن مهر به عنوان یکی از عوامل مهم رشد پایه‌پولی در سال‌های گذشته، مدیریت مناسب نقدینگی، افزایش سهم پول درون‌زا، یعنی ضریب فزاینده، از رشد نقدینگی و نیز تأمین مالی سالم اقتصاد صورت گرفت.

دستاورد‌ها
- نرخ رشد سرمایه‌گذاری ۱/۴ درصدی در سال ۱۳۹۶
- حصول نرخ تورم تک‌رقمی از خردادماه ۱۳۹۵ و استمرار نسبی آن تا نرخ ۹/۴ درصد در خرداد ۱۳۹۷
- خروج بخش مسکن از رکود و بهبود فعالیت‌های بخش‌خصوصی در این زمینه
- کاهش قابل ملاحظه نوسانات نرخ ارز، البته به واسطه بدعهدی‌های دولت امریکا و التهابات ایجادشده در بازار ارز در سال ۱۳۹۶ و بر اثر انتظارات منفی ایجاد شده در این زمینه، رشد نرخ ارز در سال ۱۳۹۶ به ۰/۱۱ درصد رسید که در اوایل سال‌جاری با شدت بیشتری ادامه یافت. دولت نیز در پاسخ به تحولات اخیر، ترتیبات جدید ارزی را به اجرا درآورده است.
- تولید و انتشار منظم آمار‌های اقتصادی در مواعد تعیین‌شده و رفع وقفه‌های قبلی در زمینه انتشار نشریات آماری و تغییر سال پایه حساب‌های ملی از سال ۱۳۸۳ به ۱۳۹۰
- طبیعی است که مخالفان و کسانی که منافع‌شان با اقدامات اصلاحی بانک مرکزی به خطر می‌افتد، طرفدار تغییر اینجانب هستند و در این خصوص جوسازی و شایعه‌پراکنی می‌کنند و البته از نظر اینجانب فرقی نمی‌کند که مأموریت در چه زمانی خاتمه می‌یابد
- یکی از مهم‌ترین اقدامات بانک مرکزی در دوره مدیریت اینجانب برخورد با تخلفاتی از قبیل: تقلب در تهیه صورت‌های مالی و شناسایی سود‌های موهوم، سوءاستفاده از سپرده‌های مردم در فعالیت‌های غیرمجاز، در معاملات صوری و شرکت‌های اقماری و ارائه گزارش‌های غلط و بی‌محتوا با هدف اختفای سوء‌استفاده‌ها و فسادها، که با مشقت بسیار و پیگیری‌های مستمر شناسایی می‌شدند.
- خوب با توجه به این توضیحاتی که عرض کردم، متوجه می‌شویم که قطعاً رانت‌خواران و قانون‌شکنانی که با جدیت و قاطعیت بانک مرکزی مواجه شده‌اند، از این شرایط راضی نبودند و نیستند و بنابراین سعی می‌کنند تمام مسیر‌های ممکن را بیازمایند تا شاید راهی بیابند و به مقصود خود برسند.
- قطعاً این افراد بیکار نمی‌نشینند و در عمل هم شاهد حمایت‌هایی از ناحیه آن‌ها بودیم که مشکلات و مزاحمت‌هایی هم برای اینجانب و همکارانم ایجاد کردند.
- آیندگان براساس حقایق و نه جوسازی‌های دشمنان و مفسدان درباره ما قضاوت خواهند کرد.
نکته پایانی، به گزارش «جوان» قطعاً دستاورد‌هایی که ایشان برشمرده و شرایطی که هنگام تحویل بانک مرکزی ترسیم کرده، معیار قابل تأملی برای قضاوت مردم است. سؤال آخری که امیدواریم آقای سیف به جای چنین مطالب سفارشی جواب بدهند این است که آیا واقعاً همه مردم برای اقدامات خوب مقابله با مؤسسات مالی و شناسایی سود‌های موهومی یا دستاوردهایی، چون ثبات نرخ ارز در بازار و رشد سرمایه ثابت خواستار ترمیم کابینه هستند؟
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار