کد خبر: 917114
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰
هادی محمدی
همکاری و همگرایی‌ها در مناسبات جهانی معمولاً براساس منطق و قواعد روشنی شکل می‌گیرد که مصالح و منافع و تهدید مشترک پایه اصلی آن است. حتی یک قدرت هژمون برای پایدار کردن مناسبات با کشور‌های تحت سلطه، از همین توجیه و منطق بهره می‌گیرد و با تصویر یک دشمن فرضی و ضرورت‌های امنیتی و منافع ملی، شرایط خود را دیکته می‌کند. امروز در عرصه جهانی، نظم پایدار برقرار نیست و امریکا با یکجانبه‌گرایی مضحک و بین‌المللی کردن قوانین داخلی خود، رویه‌های پایدار را به چالش کشیده و دوست و دشمن و رقیب در عرصه جهانی را با نگرانی و تهدید جدی مواجه کرده است. قواعد رفتاری امریکا نیز از حالت نقابدار به حالت بی‌نقاب متحول شده و براندازی و مجبورسازی دیگر کشور‌ها و مداخله‌گری و نقض حاکمیت‌ها و زیر پا گذاشتن استقلال سازمان‌های بین‌المللی و توافقات دو و چندجانبه از جمله این رفتار‌های غیرعادی است که منافع دیگر کشور‌ها را به خطر انداخته و امنیت منطقه‌ای و جهانی را با تهدید روبه‌رو کرده است. بدیهی است که در چنین شرایطی، فضای روانی و عملی منطقه‌ای و جهانی به سمت همگرایی برای پاسخ به نگرانی و تهدید‌ها شکل گرفته و از پایداری و مانایی نیز برخوردار باشد. خروج امریکا از برجام، منطق و وجاهت توافق و گفت‌وگو برای حل مشکلات جهانی و منطقه‌ای را به شدت زیر سؤال برده و رویکرد مجبورسازی از طریق اهرم‌های گوناگون در قبال دیگر بازیگران سیاسی و تحمیل قوانین داخلی امریکا، فصل مشترک یک احساس و ارزیابی از امریکا در بین بسیاری از کشورهاست.
بازی با دموکراسی و تکیه بر تروریسم برای به چالش کشیدن امنیت کشور‌ها و مناطق جهانی و ساماندهی جنگ‌های نیابتی نه تنها جرم و جنایتی قابل پیگرد در سطح جهان است بلکه یک تهدید برای امنیت ملی، منطقه‌ای و جهانی است.
سفر دکتر ولایتی به مسکو که پیام راهبردی مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور ایران را در دست داشت، به دلیل پایه‌های محکم یک همگرایی و همکاری که زمینه‌های عملی خود را در سوریه، عراق و عرصه‌های جهانی و بحث هسته‌ای ثبت کرده، قادر است پایه‌گذار مرحله‌ای جدید از همگرایی‌های موازنه‌ساز و کارآمد باشد و با استقبال مقامات کرملین روبه‌رو شده است. این عرصه‌های همکاری از سال‌ها قبل نیز در دیدار پوتین و رهبری معظم انقلاب مرور شده و دستور کار‌هایی نیز داشته، ولی غربزده‌های تابلودار به جای منافع ملی، از اتوپیای غربی دفاع کرده و در مسیر اجرای همگرایی مؤثر در نگاه به شرق کارشکنی کرده‌اند. جالب این است که همین جماعت در ۳۵ سال قبل با اندیشه‌های رسوب شده اتحاد جماهیر شوروی عمل می‌کردند و امروز نگاه به شرق را تحمل نکرده، ولی تسلیم در قبال غرب را توجیه می‌کنند. حاصل سفر راهبردی دکتر ولایتی و توافقات دوجانبه اقتصادی، انرژی، تکنولوژیک، هسته‌ای، نظامی و منطقه‌ای و بین‌المللی که باید با یک دیپلماسی فعال و هدفمند به نتیجه اجرایی مبدل شود، در گام تکمیلی با چین و قطب‌های اقتصادی و سیاسی در جهان می‌تواند ضمن تأمین منافع مشترک و بازدارندگی در قبال تهدیدات، برنامه ترامپ را با شکست قطعی روبه‌رو کرده، در نظم جدید منطقه‌ای و جهانی نیز نقش‌آفرینی کند. تأکید بر همکاریی مشترک و منطقه‌ای در دیدار مسکو یعنی ترامپ و نتانیاهو امیدی به نشست هلسینکی بین ترامپ و پوتین نداشته و از هم اکنون باید برای برچیدن بساط تروریست‌ها در سوریه و حضور اشغالگرانه امریکا در شمال سوریه، آستین بالا بزنند. در بخش‌های سیاسی و دیپلماتیک و اجرایی کشور نیز به جای مباحث لغوی در مفهوم همکاری‌های استراتژیک با مسکو، خوب است باور کنند که اروپا برای اقتصاد و معیشت مردم ایران کاری نخواهد کرد و رؤیای برجام‌های جدید محقق نخواهد شد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار