کد خبر: 917053
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۶
در گفتگو با مدیر تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس
یدالله ایزدی مدیر تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه در تاریخ شفاهی موضوع، روایت فرماندهان جنگ ایران و عراق است، گفت: نوع روایت در تاریخ شفاهی یک روایت تاریخی از ابتدای وقوع جنگ تا پایان جنگ است.

یدالله ایزدی مدیر تاریخ شفاهی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس با اشاره به اینکه در تاریخ شفاهی موضوع، روایت فرماندهان جنگ ایران و عراق است، گفت: نوع روایت در تاریخ شفاهی یک روایت تاریخی از ابتدای وقوع جنگ تا پایان جنگ است.

وی متذکر شد: علاوه‌براین، ما دوره‌ی وقوع انقلاب تا جنگ را هم به‌طورکلی مرور می‌کنیم؛ چون این دوره بسیار مهم است و هویت و شخصیت و توانمندی‌های بسیاری از فرماندهان ما در دوره قبل از جنگ شکل‌گرفته است.

ایزدی با تأکید بر اینکه در گفتگو با فرماندهان دقت می‌کنیم تا دانسته‌ها و دانش امروزشان بر روایت آنان از جنگ سایه نیاندازد، تصریح کرد: سعی می‌کنیم باتوجه به مسئولیت فرماندهان در زمان جنگ روایت آنان را ثبت و ضبط نماییم و بدیهی است که ارتقاء جایگاه آنان در بازه زمانی خودش در نظر گرفته خواهد شد.

وی با اشاره به پروژه‌های جدید تاریخ شفاهی فرماندهانی که در حال اجرا هستند، بیان کرد: در حال حاضر چند پروژه جدید کلید خورده است ازجمله، موضوع توپخانه در جنگ که سردار زهدی به عنوان مسئول توپخانه آن را روایت می‌کند. موضوع ادوات در جنگ که سردار عساکره -که هم در بنیان‌گذاری و هم در توسعه و ساختار و اقدام- نقش اساسی داشتند، راوی هستند.

مدیر تاریخ شفاهی در ادامه گفت: بهداری رزمی را سردار فتحیان روایت می‌کنند و جزو پروژه‌های جدید مرکز است و سردار افشار نیز که مسئول ستاد سپاه پاسداران و بسیج در زمان هشت سال دفاع مقدس بودند، این بخش را روایت می‌کنند.

وی با اعلام این خبر که با چند تن از فرماندهان هم جدیدا کار تاریخ شفاهی شروع شده است، عنوان کرد: سردار محتاج؛ از فرماندهان میانی جنگ ایران و عراق که در دوره‌ای فرمانده قرارگاه کربلا هم بوده‌اند به بیان تاریخ شفاهی خود پرداخته اند. همچنین سرداران ایزدی، قالیباف، خاقانی، فضلی و اسدی، فرماندهانی هستند که تاریخ شفاهی آنان نیز شروع شده است.

ایزدی بابیان اینکه عموم فرماندهان شمال غرب کشور و مناطق کردنشین از اولویت‌های مرکز برای ثبت تاریخ شفاهی هستند، گفت: ما جنگ را بیشتر در درگیری‌ها و نبردهای جبهه های جنوبی تعریف می کنیم و ارتباط کمتری با جبهه‌های شمال‌غرب صورت گرفته است. اکنون جزو اولویت‌های مرکز، فرماندهان شمال‌غرب کشور و مناطق کردنشین ازجمله فرماندهان قرارگاه‌های حمزه و رمضان قرار دارند.

وی در خاتمه به سه اثر تازه منتشرشده در حوزه تاریخ شفاهی فرماندهان در بهار 97 اشاره کرد و در معرفی آن‌ها گفت: سه کتاب سردار اسحاقی در مورد جنگ الکترونیک، سردار شیران نژاد در حوزه مخابرات و سردار صفوی از فرماندهان ارشد جنگ، تازه‌های نشر در این حوزه هستند که در اردیبهشت‌ماه؛ هم‌زمان با برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب و با حضور سردار سلامی رونمایی شدند.

 
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار